Av de drygt 3600 ärenden vi fick in under första halvåret 2024 var 75 procent klagomål. Övrigt var allmänna frågor eller handlade om exempelvis hårdvara eller streaming som inte ingår i Telekområdgivarnas uppdrag.
Försäljning av abonnemang
Det vanligaste klagomålet har gällt försäljning, oftast via telefon, där man anser sig ha ingått avtal på vilseledande eller felaktiga grunder, som att man har bindningstid hos tidigare operatör. Det är generellt inte tillåtet att teckna nytt på det här sättet enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler, men trots det förekommer det hos mindre operatörer som inte är med i Telekområdgivarna.
Tips från oss:
Avtal som inte stämmer med det som sagt i säljsamtalet
Det näst vanligaste klagomålet är att man menar att man fått felaktig information, exempelvis om pris. Oftast handlar det om att konsumenten menar att säljaren har gett ett annat pris i samtalet än det som framgår av det skriftliga avtalet eller att en del av abonnemangstiden ska vara kostnadsfri.
Tips från oss:
Problem med uppsägningar
Klagomål som gäller problem med uppsägningar har exempelvis handlat om räkningar som fortsätter att skickas på grund av att uppsägningen inte registrerats, att konsumenten får besked att uppsägning måste göras per telefon eller att konsumenten beskriver problem med identifiering vid uppsägning, t ex att det krävs BankID för att legitimera sig som kund.
Tips från oss:
Oskäliga villkor?
Klagomål på villkor som konsumenter menar är oskäliga har bland annat handlat om att bindningstiden är kvar trots ändrade förhållanden som adressbyte, eller att man anser att det är oskäligt att operatörer får höja priset.
Tips från oss: