Telekområdgivarnas vanligaste klagomål – hur kan konsumenter undvika dem?

Av de drygt 3600 ärenden vi fick in under första halvåret 2024 var 75 procent klagomål. Övrigt var allmänna frågor eller handlade om exempelvis hårdvara eller streaming som inte ingår i Telekområdgivarnas uppdrag.

Försäljning av abonnemang

Det vanligaste klagomålet har gällt försäljning, oftast via telefon, där man anser sig ha ingått avtal på vilseledande eller felaktiga grunder, som att man har bindningstid hos tidigare operatör. Det är generellt inte tillåtet att teckna nytt på det här sättet enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler, men trots det förekommer det hos mindre operatörer som inte är med i Telekområdgivarna.

Tips från oss:

  • Har du en pågående bindningstid hos en annan operatör så var försiktig med att teckna nytt hos en annan operatör. Du kan få betala en slutfaktura som kan vara avsevärd!

Avtal som inte stämmer med det som sagt i säljsamtalet

Det näst vanligaste klagomålet är att man menar att man fått felaktig information, exempelvis om pris. Oftast handlar det om att konsumenten menar att säljaren har gett ett annat pris i samtalet än det som framgår av det skriftliga avtalet eller att en del av abonnemangstiden ska vara kostnadsfri.

Tips från oss:

  • Var alltid noga med att kontrollera bekräftelsen/avtalet omgående så att det stämmer överens med vad du menar är sagt i samtalet.
  • Du har en ångerfrist på 14 dagar, se till att omgående ångra avtalet om du anser att det är något som inte stämmer. Vi rekommenderar att du ångrar dig skriftligt och sparar en kopia!

Problem med uppsägningar

Klagomål som gäller problem med uppsägningar har exempelvis handlat om räkningar som fortsätter att skickas på grund av att uppsägningen inte registrerats, att konsumenten får besked att uppsägning måste göras per telefon eller att konsumenten beskriver problem med identifiering vid uppsägning, t ex att det krävs BankID för att legitimera sig som kund.

Tips från oss:

  • Gör alltid en uppsägning skriftligt och spara en kopia. Operatören får inte lov att ställa krav på att du ska säga upp på ett visst sätt, t ex via telefon.
  • Om man inte har BankID finns det andra sätt som operatören kan ge dig för legitimering, t ex lösenkod som skickas till din folkbokföringsadress. Kontakta din operatör för att få information om hur just de gör!

Oskäliga villkor?

Klagomål på villkor som konsumenter menar är oskäliga har bland annat handlat om att bindningstiden är kvar trots ändrade förhållanden som adressbyte, eller att man anser att det är oskäligt att operatörer får höja priset.

Tips från oss:

  • Ett bindande avtal är bindande för båda parter och att man flyttar till en ny adress dit operatören inte kan leverera är inte grund för att få avsluta avtalet.
  • En operatör får generellt ändra i pris eller villkor i tillsvidareavtal, så länge som de meddelar detta 30 dagar innan. Det är alltså inte oskäligt utan vanligt förekommande. Man har då 30 dagar på sig att byta operatör till någon som har ett lägre pris om man så vill.