Under hösten 2023 har Telekområdgivarna tillsammans med teleoperatörerna uppdaterat branschreglerna – Code of Conduct – på området för förmedlade tjänster på mobilräkningen - betalteletjänster. Omarbetningen har skärpt reglerna för prenumerationstjänster och har gett till resultat att ett dussintal tjänster har stängts av på grund av vilseledande marknadsföring eller andra överträdelser av regler på området.
Ett stort och tidskrävande arbete, men gott resultat!
De skärpta reglerna innebär att det inte längre är tillåtet att använda prenumerationstjänster för att förmedla mobilspel och tävlingstjänster. Telekområdgivarna har haft i uppdrag att granska och kommentera ett 50-tal leverantörers villkor. Det har varit ett tidskrävande och gediget arbete. När vi nu har 2023 års kompletta statistik ser vi att vi haft en 40 %-ig minskning av ärenden som handlar om vilseledande marknadsföring under det fjärde kvartalet 2023.
Ett dussintal avstängda
Detta är ett väldigt positivt resultat som beror till största delen på att ett dussintal leverantörer har blivit avstängda. Nu fortsätter vi arbetet med att löpande granska nya tjänster och de som inte uppfyller kraven i Code of Conduct kommer inte heller att kunna leverera mobiltjänster hos företagen som ger dem tillåtelse att verka under deras paraply.
Vad ska du vara uppmärksam på?
Vi får trots minskningen fortsatt in många ärenden som handlar om förmedlade tjänster via mobilräkningen. De flesta som kontaktar oss menar att de inte köpt något eller prenumererat på något, men i den absoluta merparten av ärendena visar det sig att man ändå har det.
Om du fått en räkning med en förmedlad tjänst som debiterats, tänk på att:
Presskontakt:
Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig Telekområdgivarna, 0707-13 48 59