Opartiska experter i konsument- och avtalsrätt på telekomområdet. Neutral mötesplats för dialog och samverkan. Kostnadsfri rådgivning till privatpersoner och enskilda företagare.
Vår telefonrådgivning är sommarstängd från och med torsdagen 11 juli och öppnar igen den 12 augusti. Det går som alltid bra att skicka in ärenden via vårt webbformulär.
Telekområdgivarna ger opartisk rådgivning om tv, telefoni, bredband, fiberanslutningar och tar emot anmälningar om förmedlade tjänster på mobilräkningen, betalteletjänster.
Telekområdgivarna föreslår en ändring av e-handelslagen angående informationskravet på att ange en öppen e-postadress till kundtjänst. Tekniken har utvecklats sedan lagen infördes, och nya smidiga kontaktvägar har skapats. Förslaget är att operatörerna ska kunna välja andra elektroniska kontaktvägar än e-post för kundkontakt.
Semestra smart på utlandssemester i sommar! Roaming kan vara kostsamt. Se till att använda en annan operatörs nät endast inom EU. Kontrollera kostnadskontroll, månadstak och datum för att undvika dyra överraskningar. Läs noga villkoren för utlandspaket och spärra om din telefon blir stulen. Ta reda på roamingreglerna för ditt abonnemang!
Varningstecken för att undvika bedrägerier med telefonsamtal från falska telekomoperatörer. Tips för att identifiera bluffar, som att kolla namnet på företaget online och undvika avtal med höga kostnader. Om personuppgifter lämnats ut, polisanmälan och kontakt med bank rekommenderas. Kontakta Telekområdgivarna för hjälp och mer information.
Ibland kan det kännas svårt att snabbt och enkelt komma i kontakt med sin operatör. Det kan i vissa fall bero på de krav som ställs på operatörerna att vara säkra på att det verkligen är du som försöker komma i kontakt med dem. De vill också försäkra sig om att den information de ger ut skickas på ett säkert sätt.
Post- och telestyrelsen har lanserat en tjänst för dig som är osäker på det digitala samhället. Här finns mycket praktisk hjälp som underlättar det digitala livet.
Eftersom vi är opartiska, ger vi inga råd om vilken leverantör som är bäst, eller vilket abonnemang som är billigast. Däremot kan vi hjälpa till att reda ut begreppen kring olika tekniker och vad du bör tänka på innan du skaffar abonnemang med hjälp av enkla checklistor.
Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller därför utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler för enskilda firmor.
I vissa fall kan master för 4G störa utsändningen av marksända tv.-kanaler. Har du problem med dessa kan du behöva ett filter som vi skickar ut kostnadsfritt. Klicka här för att veta mer och göra en anmälan.