Telekområdgivarna ger opartisk rådgivning om tv, telefoni, bredband, fiberanslutningar och tar emot anmälningar om förmedlade tjänster på mobilräkningen, betalteletjänster.
Har du fått en faktura som du inte känner igen eller som du anser är felaktig? Tänker du att du måste betala, för att du tror att du annars kan få en betalningsanmärkning? Gör inte det. Så länge du säger ifrån till företaget som har skickat dig fakturan och fortsätter säga ifrån även om företaget skickar fakturan till inkasso, så kan du inte få en betalningsanmärkning.
I Telekområdgivarnas statistik för 2022 har antalet ärenden dubblats till 13 034 från 6636 under 2021. Detta beror på att området som rör exempelvis förmedlade tjänster via mobilräkningen lades till i Telekområdgivarnas uppdrag 1 januari 2022. Framför allt är detta sms-tjänster, prenumerationer på t ex spel, roliga emojis eller betalsamtal till horoskoplinjer med mera.
Telekområdgivarna utökade den 1 januari 2022 sin verksamhet till att även hantera ärenden som rör betalteletjänster - förmedlade tjänster som debiteras på telefonräkningen, till exempel prenumerationer på spel och olika typer av sms-tjänster.
Post- och telestyrelsen har lanserat en tjänst för dig som är osäker på det digitala samhället. Här finns mycket praktisk hjälp som underlättar det digitala livet.
Eftersom vi är opartiska, ger vi inga råd om vilken leverantör som är bäst, eller vilket abonnemang som är billigast. Däremot kan vi hjälpa till att reda ut begreppen kring olika tekniker och vad du bör tänka på innan du skaffar abonnemang med hjälp av enkla checklistor.
Telekområdgivarna erbjuder rådgivning till konsumenter. Frågor om företagsabonnemang faller därför utanför Telekområdgivarnas uppdrag. Undantaget är klagomål som rör Telekområdgivarnas uppföranderegler för enskilda firmor.
I vissa fall kan master för 4G störa utsändningen av marksända tv.-kanaler. Har du problem med dessa kan du behöva ett filter som vi skickar ut kostnadsfritt. Klicka här för att veta mer och göra en anmälan.