Telekområdgivarnas vanligaste klagomål – hur kan konsumenter undvika dem?

Under första halvåret 2024 var 75 procent av Telekområdgivarnas ärenden klagomål, främst rörande vilseledande avtalsförsäljning, felaktig prissättning och problem med uppsägningar. De flesta klagomål hade kunnat undvikas med bättre kunskap och vi tipsar här om att noga kontrollera avtal och göra uppsägningar skriftligt för att undvika problem.

Telekområdgivarnas vanligaste klagomål – hur kan konsumenter undvika dem?

Ny branschöverenskommelse om etisk försäljning

En ny Branschöverenskommelse om etisk försäljning har nyligen signerats av mobiloperatörer och nätägare, vilket ersätter en tidigare Handlingsplan. Denna överenskommelse fokuserar på proaktivitet och utbildning i konsumenträtt för att förhindra oetisk försäljning. Telekområdgivarna tar ledningen i detta arbete för att skapa Sveriges bästa konsumentmarknad.

Ny branschöverenskommelse om etisk försäljning

Telekområdgivarna föreslår ändring av e-handelslagen

Telekområdgivarna föreslår en ändring av e-handelslagen angående informationskravet på att ange en öppen e-postadress till kundtjänst. Tekniken har utvecklats sedan lagen infördes, och nya smidiga kontaktvägar har skapats. Förslaget är att operatörerna ska kunna välja andra elektroniska kontaktvägar än e-post för kundkontakt.

Telekområdgivarna föreslår ändring av e-handelslagen