Vi har tidigare varnat för bedrägerier där konsumenter fått samtal från någon som påstår sig ringa från en telekomoperatör. De använder sig av namn som låter förvillande likt befintliga operatörer, som Tele Blåbär, Telewife, Teleriket, Telianen, Telepott etc.
Om du blivit kontaktad av någon som utger sig för att vara ett telekombolag, men där du inte känner igen namnet eller känner dig osäker, får du här lite tips hur du kan ta reda på mer.
Vad ska du som konsument vara uppmärksam på?
Det viktigaste rådet är framför allt att läsa den information som skickas till dig innan du signerar. Exempel på varningstecken är:
Har du inte signerat något eller lämnat ut några uppgifter behöver du sannolikt inte oroa dig.
Om du vet med dig att du lämnat ut personliga uppgifter som bankkonto eller loggat in med BankID:
1. Gör en polisanmälan.
2. Kontakta din bank och spärra de konton du eventuellt delat med dig av.
3. Kontakta oss på Telekområdgivarna. Vi vill gärna att du skickar med underlag (skärmdumpar på sms eller mejl till exempel) där namnet framgår. Gå gärna in på www.telekomradgivarna.se och läs mer om konsument- och avtalsrätt på telekomområdet.
Presskontakt:
Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig, 070-713 48 59