Nu stoppar telekomoperatörerna miljontals bedrägeriförsök genom ”spoofing”!

Nyligen lanserades kortnumret 7726 för att rapportera bluff-SMS. Nu inför telekomoperatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre även åtgärder för att få stopp på bedrägerisamtal genom så kallad spoofing – där bedragare maskerar numret de ringer från med ett annat. Detta görs genom en teknisk lösning som från och med 5 december 2023 stoppar alla inkommande samtal från utlandet som maskeras som svenska fasta nummer.

Hur har arbetet gått till?

Projektet mot bedrägerier via telefon, så kallad spoofing, startade tidigt våren 2023 och gick i mål den 5 december 2023, lagom innan julhelgen som också är en högtid för bedrägerier. Med en lösning på plats kommer antalet bedrägeriförsök via telefon att minska betydligt.

Telekområdgivarna har haft rollen som neutral mötesplats för samverkan och från start deltog de fyra stora operatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre. Senare under våren anslöt även Polisen till arbetsgruppen. Projektet har utförts i linje med branschrekommendationer från PTS, Post- och telestyrelsen.

Vad innebär detta?

Alla telekomoperatörer är helt överens om vikten av att hitta sätt att förhindra olika typer av bluffsamtal. Det inkluderar ”spoofing”, där bedragare manipulerar numret de ringer ifrån så att samtalet ser ut att komma från någon annan. Samtalet kan alltså se ut att komma från en bank eller myndighet när det i själva verket är en bedragare.

Företagen jobbar snabbt för att hela tiden hitta nya tekniska lösningar, och den lösning som nu är på plats innebär att om en bedragare ringer in från utlandet och förklär, alltså ”spoofar”, sitt nummer med ett svenskt fast nummer så kommer samtalet att stoppas.

Ett branschsamarbete pågår också för att även stoppa ”spoofade” mobilnummer. Telia har påbörjat implementeringen, och jobbar tätt tillsammans med Tele2, Telenor och Tre för att få på plats en nationell lösning så snart det är möjligt.

Vad ska du vara uppmärksam på?

Samtal som ”spoofas” kan såklart fortfarande komma och det är som alltid viktigt att vara uppmärksam på att:

  • Aldrig lämna ut koder eller BankID via telefon eller på andras initiativ.
  • Polisen eller banken aldrig ringer upp för att varna dig för pågående bedrägerier.
  • Aldrig lämna ut värdesaker till någon som påstår sig ringa från t ex Polisen och sedan besöker dig.
  • Om du är osäker, lägg på luren och kontrollring tillbaka till företaget eller organisationen som personen påstår sig ringa ifrån, men…
  • …tänk på att det inte räcker med att ringa tillbaka till numret för att se vart det går, eller kolla upp det på till exempel Hitta eller Eniro. Vid spoofing ser ju numret som ringer dig korrekt ut, men det har använts av någon annan än den du tror. Det är bättre att kontrollera nummer på hemsidan till det företag som uppringaren säger sig ringa från.

Presskontakter:

Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig Telekområdgivarna, 0707-13 48 59

Roija Rafii, Pressansvarig Telia, 0771–77 58 30,

Mårten Lundberg, Kommunikationsdirektör Tre, 0735-33 73 60

Boel Bengtsson, Presschef Telenor, 08-410 100 40

Fredrik Hallstan, Chef för extern kommunikation, Tele2, 0761-15 38 30