Vi har fått in klagomål som rör samtal från bland annat Tele Blåbär där den som ringer har gett konsumenter intryck av att vara en mobiloperatör vilket inte stämmer. Vi vill därför gå ut med en varning för detta ”bolag”.
Utöver Tele Blåbär ser Telekområdgivarna just nu även klagomål med liknande tillvägagångssätt - man uppger andra bolagsnamn som vi i dagsläget inte kan säkerställa att de är en mobiloperatör på den svenska marknaden. Vi undersöker dessa klagomål löpande och om du blivit kontaktad av någon som utger sig för att vara ett telekombolag, men där du inte känner igen namnet eller känner dig osäker, kan du kontakta oss på Telekområdgivarna. Vi vill gärna att du skickar med underlag (skärmdumpar på sms eller mejl till exempel) där namnet framgår.
Vad kan du som konsument vara uppmärksam på?
Det viktigaste rådet är framför allt att läsa den information som skickas till dig innan du signerar. Exempel på varningstecken är:
Gå gärna in på www.telekomradgivarna.se och läs mer om konsument- och avtalsrätt på telekomområdet.
Presskontakt:
Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig, 070-713 48 59