Färre klagomål men vilseledande försäljning kvarstår

Under 2024 minskade antalet klagomål till Telekområdgivarna. Minskningen beror främst på nya regler kring betalteletjänster, vilket har lett till färre klagomål inom det området.

Men trots minskningen finns fortfarande problem kvar i branschen. Det vanligaste klagomålet gäller konsumenter som anser sig ha blivit kund hos en operatör utan att ha gett sitt godkännande, eller att de vilseletts av felaktig information.

– Många kunder upplever att försäljare ringer och ger intryck av att de representerar konsumentens nuvarande operatör, när det i själva verket handlar om ett annat bolag. Man litar på det säljaren sagt och kontrollerar inte bekräftelsen, utan upptäcker att det är fel först när fakturan kommer och ångerfristen är passerad, säger Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig på Telekområdgivarna.

Svårt att säga upp avtal

Ett annat vanligt problem är att konsumenter har svårt att säga upp sina avtal. Telekområdgivarna har fått rapporter om att muntliga uppsägningar inte registreras, eller att operatörer ställer krav på identifiering som försvårar uppsägningar för exempelvis gode män och dödsbon.

Viktigt att vara uppmärksam vid avtalsteckning, både via telefon och i butik

Telekområdgivarna uppmanar konsumenter att vara extra noggranna när de tecknar avtal och att alltid dubbelkolla det skriftliga underlaget. Många tror också felaktigt att det finns en ångerrätt vid köp i butik, vilket inte är fallet enligt lagen.

Presskontakt:
Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig, Telekområdgivarna
Telefon: 070-713 48 59