Uppsägning

Det vanligaste sättet att avsluta ett avtal om en tjänst är att göra en uppsägning till operatören. Det är vanligt att konsumenter har en uppsägningstid på en månad. Om du har bindningstid kvar kommer du med största sannolikhet att få en slutfaktura på resterande tid.

Vad ska jag tänka på innan jag säger upp min tjänst?

Om du har bindningstid 

Om du gör en uppsägning innebär det att avtalet upphör att gälla när bindningstiden går ut. Om du också har en avtalad uppsägningstid innebär detta att du behöver säga upp avtalet minst en månad innan bindningstiden upphör. Du är alltså betalningsskyldig under hela bindningstiden. Om du inte vet om du har bindningstid bör du kontrollera det med operatören innan du säger upp avtalet.

Om du har uppsägningstid

Detta innebär att avtalet upphör att gälla först när uppsägningstiden (och eventuell bindningstid) går ut. Du är betalningsskyldig under hela uppsägningstiden. Om du inte vet om du har en avtalad uppsägningstid bör du kontrollera det med operatören innan du säger upp avtalet.

För avtal som ingåtts från och med den 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara maximalt en (1) månad. Reglerna om att den maximala uppsägningstiden inte får vara längre än en månad gäller i första hand telefoni och bredbandstjänster.

Även ett avtal som förlängs automatiskt efter att bindningstiden löpt ut får sägas upp med maximalt en månads uppsägningstid. Efter en sådan automatisk förlängning har du alltså rätt att när som helst säga upp avtalet med högst en månads uppsägningstid, utan annan kostnad än avgifter för användning av tjänsten under uppsägningstiden.

Om avtalet med din operatör förlängs automatiskt efter bindningstidens utgång är operatören skyldig att informera dig om när avtalet löper ut och hur det kan sägas upp senast en månad innan uppsägningen ska ske för att avtalet inte ska förlängas. Meddelandet ska lämnas på ett varaktigt medium. I samband med detta ska du som kund även få råd om de förmånligaste priserna som gäller för dina tjänster. Sådan information om det förmånligaste priset ska sedan lämnas löpande minst en gång per år efter automatisk förlängning av avtalet.

Uppsägning vid dödsfall

Enligt Telekområdgivarnas uppföranderegler gäller att om en abonnent avlider ska eventuell uppsägningstid för abonnemanget räknas senast från dagen då abonnenten avled. Eventuella kostnader för återstående bindningstid för abonnemanget ska då tas bort. Operatören har dock rätt till ersättning för hårdvara i enlighet med avtalet. Operatören ska i möjligaste mån medverka till att efterlevande i hushållet, utan extra kostnader, kan behålla telefonnummer som har använts för gemensamt bruk.

  • Tips! För att undvika uppsägningstid efter att bindningstiden gått ut kan du säga upp avtalet i god tid. Om du har en uppsägningstid på en månad kan du säga upp avtalet minst en månad innan bindningstiden går ut. Då räknas uppsägningstiden av parallellt med bindningstiden och avtalet upphör omedelbart vid bindningstidens utgång.    
  • Ska du flytta? Du är vanligtvis bunden av ditt tidigare avtal även om du flyttar tjänsten till en annan operatör eller om du flyttar till en adress där din operatör inte kan leverera tjänsten till dig. Det innebär att du måste betala under avtalstiden även om du inte kan använda tjänsten.

Mer information
Här hittar du summeringar av ärenden från ARN som handlar om bindningstid och uppsägning. Här kan du läsa om du ska byta operatör och vill behålla ditt telefonnummer.

Hur säger jag upp en tjänst?

Du kan göra en uppsägning på flera olika sätt. Du kan fråga din operatör hur de önskar att uppsägningen sker men det finns inga lagliga krav för i vilken form uppsägning av avtal ska ske. Avtalsvillkor som exempelvis ställer krav på skriftlig uppsägning anses vara oskäliga och är därmed otillåtna.

Om du har gjort en uppsägning så är den giltig oavsett om meddelandet senare förvanskas, försenas eller inte kommer fram till operatören. Operatören bär risken för meddelandet men tänk på att du ansvarar för att operatören förstår avsikten med ditt meddelande. Om operatören missförstår din avsikt har det ingen betydelse att du skickat ett meddelande till operatören på ett korrekt sätt. Var därför tydlig med vad du vill göra. Exempelvis är inte operatören skyldig att låta dig säga upp ditt bredband om du endast meddelat att du vill säga upp din telefoni.

Muntlig uppsägning

Om du gör uppsägningen via telefon bör du be om en skriftlig bekräftelse på denna. Annars kan det bli svårt för dig att visa att du sagt upp avtalet om det uppstår en tvist om detta. Även om du kan visa att du ringt operatören så är det inte säkert att det räcker eftersom du då inte kan bevisa vad som sagts. Det är visserligen så att muntliga uppsägningar ska kunna göras gällande mot operatören på samma sätt som skriftliga men du måste kunna bevisa att du har sagt upp avtalet.

  • Rekommendation. Vi rekommenderar därför alltid att du gör en skriftlig uppsägning (via e-post eller brev) som bevis på att du har sagt upp avtalet. Ett alternativ är ofta att gå in på "mina sidor" hos din operatör och kommunicera den vägen. Du kan be operatören att skicka en bekräftelse på uppsägningen, där datumet för uppsägningen bekräftas, till din e-post eller med brev. Spara alltid en kopia av din skriftliga uppsägning och bekräftelsen på uppsägningen.

Mer information
Här hittar du summeringar av ärenden från ARN som handlar om uppsägning.