Har du blivit uppringd av oss?
Vi har fått information om att bedragare ringer och säger sig vara från Telekområdgivarna. Vi ser mycket allvarligt på detta och det är polisanmält.
Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni, bredband och fiberanslutningar samt betalteletjänster. Som konsument kan du dels vända dig till oss innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta oss om det uppstår problem med ditt abonnemang och du inte lyckas komma överens med operatören. Vi kan då ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att aktivt försöka bidra till en lösning.
Vi arbetar för att göra konsumenterna till bättre konsumenter och operatörerna till bättre operatörer. Genom aktivt samarbete med myndigheter och operatörer bidrar vi till målbilden att skapa Sveriges bästa konsumentmarknad.
Verksamheten startades 2006 och Telekområdgivarna är ett namn inom Konsumenternas tele- tv- & internetbyrå Telekområdgivarna AB. Bolaget är inte vinstdrivande och har organisationsnummer 556699-9339.
Telekområdgivarnas styrelse består av representanter från både operatörer inom tv, telefoni och bredband samt från staten. Staten representeras av Post- och telestyrelsen samt Konsumentverket. Myndigheterna och branschföreträdarna har lika många röster i styrelsen och en av de statliga myndigheterna har utslagsröst för det fall sådan behövs för att fatta beslut om Telekområdgivarnas verksamhet.
Styrelsens ledamöter är för närvarande:
Kerstin Karlsson, Post- och telestyrelsen, ordförande
Johan Ohlsson, Konsumentverket, ledamot
Britt-Marie Lundkvist, Konsumentverket, ledamot
Robert Liljeström, TechSverige (f d IT&Telekomföretagen), ledamot och ägarrepresentant
Tomas Avenborg, Global Connect, ledamot
Erik Sjöberg, Vimla, ledamot
Linda Håkansson, Tele2, ledamot
Charlotta Garmert, Post- och telestyrelsen, ledamot
Nicklas Liss-Larsson, Post- och telestyrelsen, suppleant
Cecilia Norlander, Konsumentverket, suppleant
Vi är tio medarbetare med stor erfarenhet av att arbeta med konsumenträttsliga frågor.
Deltagande i Telekområdgivarna är frivilligt och operatörer som ingår avtal med konsumenter för tjänster om tv, telefoni eller bredband kan erbjudas att vara med som finansiärer.
Om den operatör du har inte är med i Telekområdgivarna kan det bero på att de antingen inte valt att vara med eller att de inte uppfyller kraven för att vara med.
När en operatör ansöker om att få gå med i Telekområdgivarna ska nedanstående kriterier ligga till grund för en bedömning och om de inte uppfylls kommer operatören inte heller att erbjudas avtal:
Operatörer som har dessa problem nekas att teckna avtal tills de visat en tydlig och varaktig förbättring i att följa gällande lag, praxis och uppföranderegler. Operatörer som redan är med i Telekområdgivarna, men bryter mot ovanstående punkter, riskerar uppsägning enligt avtalsvillkoren.
De flesta större operatörer har valt att vara är med i Telekområdgivarna och har därmed åtagit sig att också agera i enlighet med dessa regler.
Telekområdgivarna har regelbunden kontakt med dessa operatörer och kan på så sätt lättare bidra till en dialog vid tvister mellan en konsument och en operatör. En annan fördel med denna direktkontakt är att vi tidigt kan identifiera och diskutera lösningar på problem som uppstår på marknaden med såväl myndigheter som branschen.
Operatörer som inte är med på listan ovan är alltså inte med i Telekområdgivarna och vi har därmed inte heller någon möjlighet att ta direkt kontakt med dem. De operatörer på marknaden som enbart ingår avtal med företagskunder erbjuds inte heller att gå med i Telekområdgivarna.
Läs mer om Telekområdgivarna i vår verksamhetsberättelse för 2021.
Ett deltagande i Telekområdgivarna är en möjlighet att utöva inflytande inom branschen. Telekområdgivarna har ett tätt samarbete med myndigheter och är en neutral arena - en opartisk funktion - som ofta används vid olika typer av branschöverenskommelser för att förbättra kundnöjdheten utan långtgående reglering.
Minst fyra gånger om året bjuder vi in representanter från de operatörer som är med i Telekområdgivarna till möte. Då går vi igenom aktuella frågor inom konsumentområdet och diskuterar lösningar på gemensamma problem.
Missnöjda kunder kan göras nöjdare genom vår opartiska konsumenträttsliga rådgivning. Tillsammans med deltagande operatörer har vi tagit fram uppföranderegler för marknaden som syftar till att bidra till förbättringar inom marknaden. Reglerna gäller när operatörer eller era återförsäljare säljer tjänster inom tv, telefoni och bredband.
Kontakta oss för att ansluta er till Telekområdgivarna.
Du kan också ladda ner denna information i pdf-format.
Om du har en fråga rekommenderar vi alltid att du:
Om du och operatören trots detta inte når en lösning kan du vända dig till oss. När vi får in ditt ärende händer detta: