Så här går det till
Du kan kontakta oss på telefon, via webbformulär och via brev. Här kan du se vad vi gör och hur vår hantering av ditt ärende går till.
Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni, bredband, fiberanslutningar och betalteletjänster. Som konsument kan du dels vända dig till oss innan du ingår avtal för goda råd i förebyggande syfte, dels kan du kontakta oss om det uppstår problem med ditt avtal/abonnemang och du inte lyckas komma överens med operatören/leverantören. Vi kan då ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till med dialogen mellan dig och din operatör/leverantör för att aktivt försöka bidra till en lösning.
Telekområdgivarna verkar som opartiska experter i konsument- och avtalsrätt på telekomområdet och fungerar som en neutral mötesplats för dialog och samverkan mellan marknadens olika parter.
Våra huvudsakliga arbetsområden och målgrupper är dessa:
Rådgivning och förebyggande information:
Utbildning:
Statistik:
Samverkan och dialog:
Expertis:
Telekområdgivarna ställer höga krav på både samverkanspartners och oss själva
Till exempel:
Opartiskhet
Vi företräder varken operatör eller konsument utan vi ger hjälp till självhjälp genom opartisk information till alla parter.
Uppföranderegler:
Vi tar fram uppföranderegler inom olika områden som kontinuerligt uppdateras. Dessa signalerar att man som deltagande operatör i Telekområdgivarna agerar etiskt och moraliskt rätt, utöver det som lagen säger.
Branschöverenskommelsen för etiska försäljningsmetoder:
Vi arbetar aktivt med att verka för etiska försäljningsmetoder. Som ett led i detta har ni möjlighet att gå med hos Telekområdgivarna och ta del av det vi erbjuder samt gå vår utbildning i uppföranderegler m.m.
Telekområdgivarna är unika i vår funktion som neutral mötesplats. Hos oss möts representanter från hela telekommarknaden. Vi fungerar som facilitator för värdeskapande dialog mellan bransch och myndighet. Tillsammans kan vi uppnå en direkt påverkan utan att det behöver ta lång tid. Vi arrangerar bland annat Telekomforum två gånger per år, där vi tillsammans diskuterar aktuella ämnen och bjuder in experter på olika områden.
Telekområdgivarna ger kostnadsfri rådgivning till konsumenter och enskilda firmor – hjälp till självhjälp - samt fungerar som ett stöd för er kundtjänst som kan ställa frågor eller hänvisa konsumenter till oss för vidare vägledning
Vi företräder varken konsument eller operatör utan agerar alltid opartiskt. Detta skapar förtroende. Att Telekområdgivarna ger en objektiv bedömning i konsumentens ärende gör det lättare för konsumenten att acceptera ett besked om att denne inte skulle få rätt om ärendet togs vidare för rättslig prövning. Vi följer lagstiftning och praxis samt beslut från ARN för att ständigt vara uppdaterade inom telekomområdet.
Vi blir ofta tillfrågade om att vara talespersoner i press, radio och tv som experter på området. Vi har ett gott renommé i medier vilket gör att även våra samverkanspartners får nytta av detta.
Kontakta oss för att ansluta er till Telekområdgivarna.
Om du har en fråga rekommenderar vi alltid att du:
Om du och operatören/leverantören trots detta inte når en lösning kan du vända dig till oss. När vi får in ditt ärende händer detta: