Mobilnätet 3G har börjat stängas ner av operatörerna och 2G stängs troligen 2025, vilket innebär att alla användare behöver se över sina kommunikationslösningar. Bakgrunden till stängningen är att de allt högre kraven på snabb kommunikation gör att tekniken i näten behöver uppgraderas. Modernare tekniker som 4G och 5G är snabbare och bättre på att hantera många uppkopplade enheter och möjliggör samtal över wifi.
Som konsument behöver du kontrollera att din mobil och annan utrustning som router och larm går att använda i 4G eller 5G-näten. Har du en äldre mobil eller router så finns det en risk att den kommer att sluta fungera. Sök på nätet eller i manualen om du har den kvar och leta efter exempelvis GSM, 2G, 3G, 4G (alternativt LTE) och 5G. Finns endast GSM, 2G och/eller 3G så klarar utrustningen antagligen inte de nya näten.
Det är också bra om du kontrollerar dina abonnemang genom att kontakta din operatör. Samtliga fyra stora operatörers abonnemang ska vara uppgraderade för att klara 4G/5G. Operatörerna har i de flesta fall bra tips om hur du kontrollerar ditt abonnemang och tips om du t ex behöver fabriksåterställa för att allt ska fungera.
Om man ska köpa ny elektronisk utrustning som kommunicerar via mobilnätet är det viktigt att undersöka om det finns stöd för 4G/5G. Titta i beskrivningen av utrustningen. Står det endast GSM, 3G eller 2G så är risken stor att den inte fungerar med de nya näten. Om ett företag säljer varor som saknar stöd för 4G/5G utan att informera tydligt om det är varan enligt Konsumentverkets bedömning felaktig. Då ska du reklamera felet och företaget är skyldigt att komma till rätta med problemet.
Tips:
Mer information:
Post- och Telestyrelsen (PTS) har ett regeringsuppdrag att följa avvecklingen av 2G- och 3G-näten samt vilka informationsinsatser som genomförs med anledning av avvecklingen. Information om avvecklingen finns även hos branschorganisationen Techsverige.