VARNING FÖR BEDRÄGERIER!

Bedrägeriförsök pågår hela tiden i samhället. Ofta utger sig bedragarna för att komma från ett företag eller organisation som de vet att mottagaren har förtroende för.

Lätt att gå i fällan även för den vaksamme

Bedrägerierna går till på olika sätt. Till exempel kan någon ringa upp och säga sig företräda ett företag eller organisation som du känner till, det kan till och med vara så att telefonnumret ser ut att stämma. Tyvärr förekommer det att nummer som används för bedrägerier är ”spoofade”. ”Spoofing” betyder att numret som visas inte är det nummer som någon faktiskt ringer ifrån. Att ”spoofa” ett nummer är inte olagligt, till exempel är det vanligt att ett växelnummer visas trots att en person ringer från sitt direktnummer på ett företag, men tekniken används tyvärr också för att lura även en vaksam konsument.

- Som konsument kan man alltså inte förutsätta att en person ringer från ett visst företag bara för att numret de verkar ringa ifrån ser ut att tillhöra det företaget. Be alltid att få kontrollringa tillbaka om du är det minsta osäker på varför någon från företaget skulle kontakta dig, tipsar Mattias Grafström, VD på Telekområdgivarna.

Vad är syftet?

Ofta är ett syfte med bedrägerier att få dig att använda ditt bank-ID för någon typ av inloggning. Samtidigt som du loggar in öppnar du upp för bedragaren att använda dina konton och din behörighet för att utföra åtgärder som kan kosta dig stora belopp och orsaka mycket besvär.

En annan typ av bedrägerier är utskick via sms som ser ut att komma från ett känt företag. Här vill bedragaren få mottagaren att klicka på en länk som sedan leder till att bedragaren kan ställa till med mycket oreda och höga kostnader för den drabbade. Det kan till exempel handla om att länken ger upphov till ett virus i telefonen eller att du genom att klicka på länken godkänner olika sorters betaltjänster. I dessa fall kan det vara svårt att få tillbaka några pengar eftersom du faktiskt godkänt något, även om du inte varit medveten om det.

Bedragarna använder också logotyper och varumärken från den organisation de uppger sig företräda i skriftlig kommunikation. Det har till exempel förekommit att bedragare använt Telekområdgivarnas logotyp och låtsas att vi är avsändare. I samband med bedrägerier i vårt namn har vi också sett uppmaningar om att föra tillbaka pengar som felaktigt kommit in på kundens konto, det verkar helt oskyldigt men är i själva verket en avancerad form av penningtvätt.

Tänk på detta:

• Logga aldrig in med ditt bank-ID på uppmaning av någon annan om du inte är 100 procent säker på att den du pratar med är den de utger sig för att vara.
    • Klicka aldrig på en länk i ett sms om du inte är 100 procent säker på att det är från rätt avsändare och att det finns en rimlig anledning till att det finns en länk i ett sms från den avsändaren.
    • Om du är det minsta osäker på avsändaren, lägg på luren/svara inte på sms:et och kontrollring tillbaka till det företag/organisation som avsändaren av ett sms eller personen som ringer dig säger att de ringer ifrån för att höra om de har kontaktat dig nyligen och i så fall varför.
    • Var väldigt vaksam på banktransaktioner som du inte är 100 procent säker på är korrekta.
    • Låt dig aldrig stressas att signera ett avtal oavsett om det är att skriva på ett papper, tacka ja i ett sms eller signera med ditt BankID. Om säljaren säger att det är bråttom och försöker stressa dig är det sannolikt något som inte stämmer.
    • Se till att få alla muntliga löften som en säljare ger skriftligt så att du skaffar dig bevis för vad ni kommit överens om.

Här kan du få hjälp:

Polisanmäl alltid bedrägerier!

Kontakta omedelbart din bank om det kommit in pengar på ditt konto som du inte känner igen. För dem aldrig vidare till en mottagare du inte vet vem det är!

Konsumenternas Bank- och finansbyrå kan ge vägledning om du har råkat ut för obehöriga transaktioner eller bankbedrägerier.

Misstänker du att du har blivit utsatt för bedrägeri, oavsett område, kan du kontakta Hallå konsument för rådgivning om hur du kan gå vidare.

Har du fått en faktura eller samtal från Telekområdgivarna så är detta ett bedrägeri då vi aldrig ringer upp konsumenter som inte har något ärende hos oss. Vi är helt kostnadsfria och fakturerar aldrig en konsument. Kontakta oss i så fall så kompletterar vi vår pågående polisutredning om just detta.

Du kan också kontakta ditt försäkringsbolag för att se om det finns möjlighet till ersättning om du råkat ut för höga kostnader till exempel till en operatör för betaltjänster.