Virtuella operatörer ges chans till bättre samverkan

Telekområdgivarna tar nu ett större grepp om telekommarknaden genom att erbjuda en ny form för samverkan för virtuella operatörer (MVNO:s) som Associerad partner.

Mobilnätägarna Telia, Tele2, Telenor och Tre har under flera år samarbetat med Telekområdgivarna för att säkerställa att de operatörer som hyr in sig i deras nät (virtuella operatörer) följer Telekområdgivarnas uppföranderegler. Dessa operatörer kan nu teckna egna avtal med Telekområdgivarna. På så sätt får även dessa operatörer tillgång till all den juridiska expertis som finns hos Telekområdgivarna. Detta kommer också att gynna konsumenter då Telekområdgivarna kan ha en mer direkt dialog även med dessa operatörer.

- Vi tror att en tätare dialog med dessa mindre operatörer kommer att bidra till en sundare telekommarknad som tillämpar ansvarsfulla försäljningsmetoder. På så sätt uppnå vi på sikt vår vision - Sveriges bästa konsumentmarknad, säger Susanna Fromhold, vice VD på Telekområdgivarna.

Flera har anmält intresse för att bli samverkanspartner

Telekområdgivarna startar i samband med detta ett forum som kommer att gå av stapeln för första gången den 29 november och som riktar in sig direkt mot dessa operatörer. Det kommer att vara ett tillfälle att lära känna varandra, ställa frågor om vad som krävs av en operatör för att kunna vara med i Telekområdgivarna och få veta mer om vilka fördelar som kommer av att samverka med Telekområdgivarna.

Nätägarna är redan i gång med att uppmana sina virtuella operatörer att teckna avtal och flera av dessa har anmält sitt intresse. Den första att gå med var Chilimobil som tecknade avtal med Telekområdgivarna i somras. Grundaren Fredrik Brunzell säger så här:

- Vi vill bidra till en bättre telekommarknad, det är och var ett av skälen till att vi startade Chilimobil. Jag hoppas att vi med gemensamma krafter och ökad dialog en gång för alla kan få bort dåliga beteenden som skadar kundförtroendet som vi alla ansvarar för. Tydliga ramar som alla är med på att hålla sig till, oavsett om man är en stor nätägare eller en liten nischaktör med ett fåtal anställda och relativt få kunder.

- Det är viktigt att vi samverkar med så många operatörer som möjligt på marknaden. För konsumenternas del kommer det att medföra en större trygghet när fler operatörer tar ansvar och visar att de är en seriös operatör som partner till oss, säger Stephan Guiance, VD på Telekområdgivarna.