Senaste

  • Nyheter

    Nedläggningen av kopparnätet används för att lura äldre

    Den senaste tiden har Telekområdgivarna sett en markant ökning av klagomål på försäljning av ny teknik för fast telefoni. Det handlar om säljare som felaktigt påstår att kopparnätet ska läggas ner på orten och att konsumenten därför måste byta operatör och teknik. Konsumenten övertygas på så sätt att ingå avtal om mobil hemtelefoni eller ip-telefoni (bredbandstelefoni) med lång bindningstid.

    2017-02-22
  • Nyheter

    Färre klagomål på telekomtjänster under 2016

    Telekområdgivarnas statistik för 2016 visar att det totala antalet ärenden minskar för första gången sedan 2011. 2016 kom det in 7279 ärenden, 18 procent färre än 2015. Under året kan Telekområdgivarna också se en fortsatt positiv utveckling i arbetet mot oseriös telefonförsäljning.

    2017-02-06
  • Nyheter

    ​Ytterligare ett steg mot en bättre telekommarknad

    Telekområdgivarna arbetar ständigt för att förbättra telekombranschen. Både för att operatörerna ska bli bättre och för en ökad kundnöjdhet. Sedan tidigare finns uppföranderegler som deltagande operatörer ska följa när nya avtal ingås. Nu har Telekområdgivarna tagit nästa steg i arbetet genom en kompletterande överenskommelse som ska säkerställa tydligare information vid telefonförsäljning.

    2017-01-23
  • Nyheter

    ​Telekområdgivarna säger upp avtalet med 0700 Sverige AB

    Telekområdgivarnas styrelse har den 8 december 2016 för första gången beslutat att säga upp avtalet med en deltagande operatör – 0700 Sverige AB. Styrelsen har valt att säga upp avtalet bland annat med anledning av en dom meddelad den 28 september 2016 av Stockholms tingsrätt (Patent- och marknadsdomstolen).

    2016-12-19