Samarbete för att stoppa bedrägerier

I cirka ett år har Telekområdgivarna tillsammans med Post- och telestyrelsen (PTS) och operatörerna Telia, Tre, Tele2, Telenor, Götalandsnätet och Colt samarbetat för att stoppa så kallad spoofing i bedrägerisyfte.

Vad är spoofing?

Spoofing innebär att man ”visar upp” ett annat nummer än det man ringer eller sms:ar ifrån. Det är inte olagligt i sig, många företag speglar till exempel sina direktnummer mot ett växelnummer. Men det används tyvärr även till bedrägerier. Det telefonnummer som används kan vara ett nummer som tillhör en abonnent som själv inte är medveten om att numret används av någon annan. Det kan också vara ett nummer som inte har en abonnent, ett nummer som PTSinte har tilldelat en operatör, ett utländskt nummer eller ett påhittat nummer. Det kan också se ut som att din bank eller operatör ringer dig.

Vad händer nu?

Arbetet med åtgärder går framåt och just nu håller arbetsgruppen på med att ta fram en teknisk lösning för att hantera samtal från eventuellt spoofade mobilnummer.

När det gäller fasta nummer finns redan en lösning som berörda operatörer tagit fram, den bör vara på plats innan årsskiftet.

Vad kan du som konsument göra?

• Var uppmärksam på nummer du inte känner igen. Du måste inte svara.
  • T ex din bank eller Polisen ringer aldrig upp dig och begär inloggning via BankID.
  • Lägg på om du inte vet vem som ringer dig.
  • Lämna aldrig ut känsliga uppgifter såsom lösenord, kortuppgifter eller personuppgifter via sms, e-post eller telefon.
  • Logga aldrig in via bankdosa eller e-legitimation om du uppmanas att göra det.
  • Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri där du lurats att uppge bankuppgifter eller liknande, kontakta din bank och gör en polisanmälan.
  • Om du misstänker att det är något konstigt med samtalet eller smset du fått, testa att ringa tillbaka och se var du hamnar. Är det hos en privatperson så är det sannolikt ett bedrägeriförsök. Är det din bank kommer de att berätta om det är de som ringt dig.
  • Signera aldrig ett avtal via sms från ett mobilnummer om du är det minsta osäker.

Du kan läsa mer om säkerhetsfrågor på Telekområdgivarnas webbplats.

Presskontakt:

Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig, 0707-13 48 59