Varning för blufföretag som utger sig för att vara mobiloperatör!

Vi har fått in klagomål som rör samtal från bland annat Tele Blåbär där den som ringer har gett konsumenter intryck av att vara en mobiloperatör vilket inte stämmer. Vi vill därför gå ut med en varning för detta ”bolag”.

Utöver Tele Blåbär ser Telekområdgivarna just nu även klagomål med liknande tillvägagångssätt - man uppger andra bolagsnamn som vi i dagsläget inte kan säkerställa att de är en mobiloperatör på den svenska marknaden. Vi undersöker dessa klagomål löpande och om du blivit kontaktad av någon som utger sig för att vara ett telekombolag, men där du inte känner igen namnet eller känner dig osäker, kan du kontakta oss på Telekområdgivarna. Vi vill gärna att du skickar med underlag (skärmdumpar på sms eller mejl till exempel) där namnet framgår.

Vad kan du som konsument vara uppmärksam på?

Det viktigaste rådet är framför allt att läsa den information som skickas till dig innan du signerar. Exempel på varningstecken är:

• Det förekommer att den som ringer utger sig för att ringa från någon av de stora operatörerna, men när du sedan får avtal eller sms så står det ett annat bolagsnamn.
  • Bolag använder namn som påminner om kända operatörers namn. Läs noggrant och säkerställ vilket bolag som det gäller.
  • Verkar namnet märkligt, sök på internet om det finns ett företag med det namnet. Om de inte har en hemsida och inte finns på söksidor som Eniro eller hitta.se till exempel är det sannolikt en bluff.
  • De skickar avtal som innehåller höga kostnader för dig att lösa ut dig från det påstådda avtalet.

Gå gärna in på www.telekomradgivarna.se och läs mer om konsument- och avtalsrätt på telekomområdet.

Presskontakt:

Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig, 070-713 48 59