Effektiv lösning mot spoofing av mobilnummer på gång

Sedan drygt ett år finns lösning på plats för att stoppa spoofing från utlandet av fasta telefonnummer. Nästa steg är mobilnummer. Telekomoperatörerna har nu gett IT- och telekomföretaget Leissner Data i uppdrag att etablera en teknisk plattform dit samtliga av de stora operatörerna i Sverige ska ansluta sig med sina lösningar. Det kommer i sin tur möjliggöra att branschen kan stoppa spoofing av svenska mobilnummer tillsammans, oavsett operatör.

Sedan våren 2023 har Telekområdgivarna drivit ett samverkansprojekt tillsammans med de fyra stora operatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre, i syfte att stoppa telefonbedrägerier. Det har varit mycket framgångsrikt och byggt på att samtliga vill göra allt vi kan - tillsammans - för att motverka bedrägerier.

Förutom att stoppa så kallade bluff-sms så har arbetet omfattat att stoppa samtal med manipulerade telefonnummer, spoofing, i bedrägerisyfte. Den 4 november 2024 trädde också den första delen av Post- och telestyrelsens (PTS) reglering om att operatörerna ska stoppa spoofing från utlandet mot fasta nummer i kraft. Men redan i december 2023 hade operatörerna Telia, Tele2, Tre och Telenor en teknisk lösning på plats för detta. Under året som gått har miljontals spoofade samtal mot fasta nummer stoppats varje månad.

Nu är det snart dags för den andra delen av PTS reglering att träda i kraft. Detta betyder att även spoofing från utlandet av svenska mobilnummer ska stoppas till 3 mars 2025. För att möjliggöra detta krävs en gemensam teknisk plattform dit operatörerna ska ansluta sig med sina lösningar, och på sätt hindra miljontals spoofade mobila samtal.

Hur kommer detta att fungera?

Vissa operatörer har redan en lösning på plats för att stoppa spoofing mot svenska mobilnummer i sin egen nummerbas. Men för att täppa igen möjligheten att stoppa i det närmaste all spoofing från utlandet krävs en gemensam teknisk plattform, en s k försvarshubb. Först när den är på plats kan samtliga operatörer samverka på en gemensam yta och då är lösningen komplett.

Den tekniska lösningen för mobilnummer är mer komplicerad än för fasta nummer. Detta beror på att det först ska kontrolleras om mobilnumret som ringer in till svenskt nät verkligen befinner sig i utlandet, om inte så kan man konstatera att numret är spoofat. Det är alltså tekniskt komplicerat att i realtid kontrollera, och eventuellt blockera, de miljontals samtal som varje dygn kommer in i Sverige från utlandet. Man får heller aldrig riskera att blockera ett legitimt samtal.

Hur används spoofing i bedrägerisyfte?

95 % av bedrägerier via spoofing har sitt ursprung i utlandet och orkestreras av organiserade, kriminella ligor. Det handlar till stora delar om bedrägliga samtal som syftar till att lura dig att de ringer från en bank, ett säkerhetsföretag, polisen eller liknande. På så sätt invaggas du i en falsk säkerhet och de försöker manipulera dig att lämna ut personlig information, koder eller till och med i vissa fall värdesaker vid ett uppföljande besök . Efter att spoofing från utlandet mot fasta nummer stoppats så har användningen av mobilnummer, även privatpersoners, ökat.

Med den nya tekniska lösningen kommer operatörerna att fullt ut möta Post- och telestyrelsens reglering om spoofing och ambitionen är att allt ska finnas på plats så snart som möjligt.

Kommer all spoofing att stoppas nu?

Tyvärr vet vi att när en metod slutar fungera eller stoppas så förfinar bedragarna sina metoder och/eller byter tillvägagångssätt.
Det innebär att vi hela tiden jobbar mot ett rörligt mål, därför är det oerhört svårt att förhindra all bedrägeritrafik och enstaka samtal kan fortfarande slinka igenom, så det är fortsatt viktigt för oss att jobba för att alla operatörer får på plats sina tekniska lösningar i en gemensam försvarshub, i enlighet med PTS direktiv, samt att fortsatt uppmana allmänheten till att vara på sin vakt. Det är viktigt att ta med sig att tekniken inte löser allt i den här typen av brottslighet, det måste också bekämpas med en högre medvetenhet hos allmänheten, dvs att fler tänker mer säkert.

Vad ska du som konsument vara uppmärksam på?

Det går aldrig att garantera att 100 % av samtal som spoofas stoppas och det är som alltid viktigt att vara uppmärksam på att:

  • Aldrig lämna ut koder eller BankID via telefon eller på andras initiativ.
  • Exempelvis Polisen eller banken ringer aldrig upp för att varna dig för pågående bedrägerier.
  • Aldrig lämna ut värdesaker till någon som påstår sig ringa från t ex Polisen eller ett säkerhetsföretag och sedan besöker dig.
  • Om du är osäker, lägg på luren och kontrollring tillbaka till företaget eller organisationen som personen påstår sig ringa ifrån, men…
  • …tänk på att det inte alltid räcker att kolla upp numret på till exempel Hitta eller Eniro. Vid spoofing ser ju numret som ringer dig ofta korrekt ut, men det har använts av någon annan än den du tror.


Kontaktpersoner:

Torbjörn Svensson, Produktchef Leissner Data, 0701-80 95 35

Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig Telekområdgivarna, 0707-13 48 59

Joakim Rolander, Senior jurist Telekområdgivarna, 0703-12 40 19

Jasmine Sowood, PR-ansvarig Tre, 0735-43 86 07

Fredrik Hallstan, Kommunikationschef Tele2, 08-121 474 00

Naod Abera, Presskontakt Telenor, 08-410 100 40

Roija Rafii, Presschef Telia, 0771-77 58 30