Du kan inte ringa vid strömavbrott, såvida det inte finns ett reservsystem som kan ersätta den ordinarie strömförsörjningen via elnätet. Vid traditionell fast telefoni sker strömförsörjningen via telefonledningen, såvida du inte enbart har trådlösa telefoner som också är beroende av ström via elnätet.
-
Larmtjänster och texttelefoni
Kontrollera om trygghetslarm, bostadslarm och analog texttelefoni (som Post- och telestyrelsen upphandlar för funktionshindrade) fungerar med IP-telefoni. Kontrollera detta både med operatören och med den som installerat larmet.
Om du använder flyttbar (nomadisk) bredbandstelefoni kan SOS Alarm i vissa fall inte se var du befinner dig geografiskt. Om du befinner dig i ett nödläge är det därför viktigt att du om möjligt uppger var du befinner dig. Vissa flyttbara IP-baserade bredbandstjänster har löst detta problem genom att det finns en sida som du måste logga in på innan du börjar ringa för att registrera var i Sverige du befinner dig.
- Tänk på! Med så kallad internettelefoni kan du inte alltid ringa nödsamtal.
-
Hemligt nummer
Kontrollera med operatören om du det går att få hemligt eller skyddat nummer om det är viktigt för dig.
Kontrollera med operatören om du kan få de tilläggstjänster du vill ha. Med IP-telefoni utvecklas också nya tilläggstjänster inom tal, bild och text som inte erbjuds via traditionell fast telefoni.
Kontrollera med operatören om du kan använda betalteletjänster (exempelvis rösta eller köpa något via telefonen och betala kostnaden via telefonräkningen) om det är viktigt för dig.
De totala kostnaderna för abonnemang och samtal är ofta lägre med IP-telefoni än med traditionell fast telefoni.
Via internettelefonilösningar kan du ringa samtal helt utan extra kostnad.
Tänk på att om du byter från traditionell fast telefoni till IP-telefoni lämnar du det traditionella telefonnätet. Om du sedan vill återgå till traditionell fast telefoni behöver du normalt betala en inkopplingsavgift för ett nytt abonnemang.
Kvaliteten och säkerheten kan vara annorlunda med IP-telefoni och variera mellan olika operatörer och nät. Kontrollera vilka löften operatören ger i avtalet.
Om du har hörselnedsättning eller om det av någon annan anledning är mycket viktigt för dig att samtalen håller en hög ljudkvalitet bör du kontrollera kvaliteten med operatören.
Vid IP-telefoni delas talet upp i datapaket som transporteras i olika vägar till dess att det kommer fram till mottagaren. Datapaketen kan i undantagsfall komma fram vid olika tidpunkter och i olika ordning. Det kan innebära att talet fördröjs eller att talet släpar efter. Det kan även innebära luckor i talet eller att andra tonljud än själva talet uppstår. Det finns dock program som prioriterar tal framför annan typ av information för att minska denna typ av problem.