Bredband

Bredband är ett samlingsnamn för olika tekniker som gör det möjligt att ansluta bland annat datorer, surfplattor, mobiltelefoner och tv till internet med högre hastigheter. Ju högre överföringshastighet du har desto snabbare går överföringen av information och desto fler kapacitetskrävande tjänster kan du utföra.

 

Bredband

Med fast bredband är du ständigt uppkopplad mot internet och betalar en fast avgift oavsett hur mycket du använder bredbandet.

Mobilt bredband är en trådlös anslutning som är uppkopplad via mobiltelefonnätet. Skillnaden mellan fast och mobil anslutning är att du vid fast anslutning är knuten till en viss plats. Vid användning av mobilt bredband kan du oftast förflytta dig geografiskt under tiden som du surfar. En förutsättning är att det finns täckning i mobilnätet på den plats du befinner dig.

Innan du bestämmer dig för fast bredband

Det kan vara bra att fundera igenom dessa frågeställningar innan du ingår ett avtal med en operatör.

Dina surfvanor

  • Vad använder du din uppkoppling till - vilka datamängder laddar du ner och vilken hastighet anser du att du behöver?
  • Skiljer sig hastigheten nedströms jämfört med uppströms?
  • Vilka andra tjänster behöver du (IP-baserad telefoni, IP-tv, säkerhetspaket, lagringsutrymme, flera e-postadresser med mera)
  • Vilken router behöver du för att kunna använda trådlöst bredband hemma?
  • Fungerar det att koppla hemlarm/trygghetslarm till din tjänst?

Kostnader

  • Måste du köpa ny utrustning (modem, trådlös router)?
  • Tillkommer det avgifter utöver månadsavgiften?
  • Blir det billigare om du har flera olika tjänster/avtal hos operatören?
  • Blir bredbandet dyrare om du säger upp ditt traditionella fasta telefonabonnemang?
  • Kostar det att byta hastighet?
  • Vad kostar det om du vill säga upp avtalet under bindningstiden?

Avtalsvillkor

  • Kontrollera bindningstid och/eller uppsägningstid på avtalet
  • Kontrollera leveranstid och villkor vid fel och avbrott
  • Kontrollera kostnad/möjlighet att använda tjänsten om du flyttar till en ny adress

Kundtjänst

  • Testa tillgängligheten och servicen hos kundtjänsten via telefon, webb, e-post och chatt.

Innan du bestämmer dig för mobilt bredband

Det kan vara bra att fundera igenom dessa frågeställningar innan du ingår ett avtal med en operatör.

Dina surfvanor

  • Finns det tillräcklig täckning på de platser du vill använda tjänsten?
  • Vad använder du din uppkoppling till – lyssna på musik, ladda ned filmer eller annat? Detta är bra att tänka på inför valet av abonnemang (det vill säga vilka vilken hastighet du kan behöva och vilka datamängder du laddar ner)
  • Vilka eventuella tilläggstjänster behöver du, exempelvis säkerhetspaket och utlandsspärr?
  • Kontrollera att program du använder till exempel e-post och operativsystem fungerar med tjänsten och din hårdvara.

Kostnader

  • Måste du köpa ny utrustning (router, dator eller mobil)?
  • Hur ser prisplanen ut, hur mycket data behöver du och vad kostar det att köpa mer datamängd?
  • Vad kostar det om du vill säga upp avtalet under bindningstiden?
  • Blir det billigare om du har flera tjänster/avtal hos operatören?
  • Går det att använda ditt kontantkort/abonnemang utomlands och vad gäller då?

Avtalsvillkor

  • Kontrollera bindningstid och/eller uppsägningstid på avtalet.
  • Kontrollera leveranstid och villkor vid fel och avbrott.
  • Hur fungerar din tjänst med hemlarn/trygghetslarm?

Kundtjänst

  • Kontrollera och testa tillgänglighet hos kundtjänsten via telefon, webb, e-post och chatt.

Så skyddar du din router

Både fasta och mobila bredband går genom en så kallad router.

Ett steg i att cybersäkra sig är att byta namn, även kallat SSID, och lösenord på sin router, till ett namn som inte är kopplat till var du bor. Det kan vid en gruppanslutning t ex vara ditt lägenhetsnummer i fastigheten där du bor eller helt enkelt att man själv inte tänker sig för och döper det till "min gata nummer".

Eftersom många hem idag har smarta, uppkopplade produkter som pratar med din riuter via wi-fi (högtalare, robotdammsugare, tv m m), ökar det risken för intrång. Detta kan man lösa genom att skapa ett separat nätverk, som kallas VLAN, där man kan ansluta sina olika smarta enheter – där kan även gäster koppla upp sig.

Undvik att klicka på konstiga länkar

Det kan möjliggöra för hackare att ta sig in i enheten och ta del av din information som du sparat, lösenord, kreditkortsuppgifter m m.

Så märker du att du är hackad

Det är inte alltid tydligt när man har blivit hackad. Men det kan märkas i att ens uppkopplade saker beter sig annorlunda, som att enheter sätter på och stänger av sig, eller att en kamera startas av sig själv.

 

10 tips för att undvika dataintrång

  1. Se till att ditt wi-fi har WPA3
  2. Byt namn på nätverket så den heter något annat än default-namnet. OBS inget som kan kopplas till dig. Byt även lösenord
  3. När du surfar på nätet, se till att surfa på sidor med säker anslutning (https)
  4. Använd en VPN-tjänst
  5. Håll programvaran uppdaterad på din router och allt annat kopplat till din wifi
  6. Dubbelkolla att du har en nätverksbrandvägg installerad
  7. Installera inte program i onödan, klicka inte på länkar i mejl eller sms från okänd avsändare
  8. Stäng av WPS och fjärrstyrning och UPnP
  9. Dölj ditt nätverk
  10. Begränsa MAC-adresser
  11. Se till att upprätta ett virtuellt gästnätverk (VLAN). Det kan du även dela med gäster.

(Källa https://www.tv4.se/artikel/5304MSPcGrBfbv7bVUVctk/teknikexperten-stoersta-faellorna-som-kan-goera-att-du-blir-hackad)