Det finns flera olika lagar som anger vilka skyldigheter och rättigheter som konsumenter och företag har. Under rubrikerna nedan beskrivs marknadsföringslagen, lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, konsumenttjänstlagen, avtalsvillkorslagen, avtalslagen samt prisinformationslagen. Det finns också en speciell lag för telekomområdet där bland annat rättigheter och skyldigheter gentemot konsumenter anges, nämligen lagen om elektronisk kommunikation.
Den information som företaget ger till konsumenten ska vara anpassad till det sätt som försäljningen sker på, exempelvis per telefon, per internet eller vid hemförsäljning. Om försäljningen sker via telefon ska företagets säljare i början av varje samtal informera om sin identitet och sitt namn. Om företaget använder ett annat företag för försäljningen ska konsumenten få information om det. Konsumenten ska också få information om vad samtalets syfte är, exempelvis att sälja en tjänst.
När företaget och konsumenten har ingått ett avtal ska konsumenten få information om:
Du kan läsa mer på Konsumentverkets webbplats om verkets ansvar för att företagen följer lagen.
För att du ska kunna kontrollera dina kostnader är operatörer som erbjuder bredbands- eller telefonitjänster skyldiga att erbjuda dig en funktion för övervakning och kontroll och olika spärrtjänster. Med en samtalsspärr kan du spärra ditt telefonabonnemang mot att kunna ringa vissa typer av nummer eller mot att kunna skicka sms- meddelanden som kostar mer än vanliga sms. Med en kreditspärr kan ditt telefonabonnemang spärras om du överskrider ett av dig på förhand bestämt belopp.
Spärrarna ska vara avgiftsfria och operatören ska upplysa om att dessa spärrar finns när du tecknar ett avtal. Spärren får aldrig hindra dig från att ringa det nationella larmnumret eller andra avgiftsfria nummer. Du har när som helst rätt att tillfälligt avbryta spärren eller ta bort den helt och hållet genom att kontakta operatören.
Om en konsument inte betalar för sin telefoni eller sitt bredband får tjänsten inte stängas av förrän konsumenten har fått en uppmaning att betala inom en viss tid. Tidsperioden måste vara skälig. Konsumenten ska vid detta tillfälle också få information om att tjänsten kan komma att avbrytas om konsumenten inte betalar. Om konsumenten betalar inom angiven tid får tjänsten inte avbrytas. Men om en konsument betalar för sent upprepande gånger får operatören stänga av tjänsten direkt under förutsättning att operatören meddelar detta till konsumenten omedelbart. Efter att tjänsten har avbrutits ska konsumenten ha tillgång till internet och kunna ringa nödsamtal och andra avgiftsfria samtal under minst tio dagar.
Innan du ingår ett avtal om telefoni- bredbands- eller TV-abonnemang ska operatören ge dig klar och begriplig information om den aktuella tjänsten och även ge en kortfattad, lättläst sammanfattning av avtalet. Informationskraven varierar beroende på vilken tjänst det gäller.
Informationen om avtalet/tjänsten ska som huvudregel ges på ett varaktigt medium, och när det inte är möjligt i ett dokument som lätt kan laddas ned.
Om det inte är tekniskt möjligt att ge en sammanfattning innan avtalet ingås ska sammanfattningen ges så snart som möjligt därefter. Operatören ska använda avtalsvillkor som innebär att avtalet är giltigt först när du tagit emot sammanfattningen och bekräftat din vilja att ingå avtalet.
Operatören ska se till att informationen och sammanfattningen blir en del av avtalet om ni inte uttryckligen kommit överens om något annat.
Om en operatör vill ändra ett avtal med en konsument måste konsumenten få ett meddelande om ändringen minst en månad innan ändringen genomförs. Om konsumenten inte godkänner ändringen har denne rätt att inom tre månader från meddelandet säga upp avtalet utan ytterligare kostnad eller avgift. Operatören måste meddela konsumenten rättigheten att säga upp avtalet när den informerar om avtalsändringen.
Post- och telestyrelsen är ansvarig för att se till att lagen följs.
Mer information
Du kan läsa mer om lagen om elektronisk kommunikation på Post- och telestyrelsens webbplats.
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) finns att läsa i sin helhet på Riksdagens webbplats.
Vid marknadsföring kan företagen ibland använda sig av uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för att nå en konsument. För att få göra detta krävs att konsumenten har samtyckt till det i förväg.
Konsumentverket ansvarar för att kontrollera att företagen följer marknadsföringslagen.
Du kan läsa mer om marknadsföringslagen på Konsumentverkets webbplats.
Marknadsföringslagen (2008:486) finns att läsa i sin helhet på Riksdagens webbplats.