Telekområdgivarna har tillsammans med de operatörer som är med och finansierar Telekområdgivarna tagit fram uppföranderegler för telekommarknaden. Det finns även uppföranderegler eller "code of conduct" från andra organisationer om marknadsföring och försäljning som du hittar längst ner på sidan.
Det finns även bestämmelser för registrering av personuppgifter, hantering av köpta adresser och muntlig avtalsbindning.
NIX-Telefon är ett utmärkt exempel på hur en branschnorm kan bli ett rättesnöre för alla aktörer på marknaden. Enligt Marknadsföringslagen är en marknadsförare skyldig – med vissa undantag – att kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i NIX-Telefon innan samtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte rings till denne. Även Internationella Handelskammarens regler kräver att marknadsförare och andra respekterar konsumenters önskan att inte utsättas för viss typ av direktmarknadsföring, t ex telefonförsäljning, genom att använda befintliga preferenssystem (som NIX-Telefon) eller egna interna spärrlistor. NIX-Telefon administreras av en särskild förening som under SWEDMAs ledning bildats av ytterligare nio branschorganisationer.
Tidigare har NIX-Telefon endast gällt för privatpersoner som uttryckt att de inte önskar bli kontaktad per telefon i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte. Från och med 2015 omfattar NIX även enskilda näringsidkare utan aktiv näringsverksamhet, eftersom de går att jämställa med konsumenter. Oseriösa aktörer har medvetet agerat bedrägligt mot denna grupp, som till exempel kan vara äldre människors om äger skogsfastigheter, genom att kontakta dem i egenskap av konsumenter, men sluta avtal med företaget. Detta bland annat eftersom företag saknar ångerrätt. Utöver det ska företag nu kontrollera sina ringlistor mot NIX varannan månad, istället för varje kvartal som tidigare. (Källa http://nixtelefon.org/om-nix-telefon/)
Om du har "nixat" ditt telefonnummer och anser att du har blivit uppringd i strid mot dessa regler kan du anmäla företaget i fråga till Konsumentverket för tillsyn.