Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2017-00537 – Ej rätt till skadestånd vid avbrott
En konsument begärde skadestånd av operatören till följd av ett avbrott på det fasta bredbandet. Avbrottet medförde att konsumenten behövde använda sitt mobila bredband mer än normalt och detta innebar högre kostnader. Operatören motsatte sig kravet och hänvisade till företagets allmänna villkor. ARN konstaterade att det var ostridigt att operatören inte hade levererat den avtalade bredbandstjänsten...
ARN 2016-09673 – Ingen ersättning för personligt lidande (ideellt skadestånd)
En konsument begärde ersättning med 1000 kronor för de besvär som han menade att han drabbats av till följd av ett fel på hans IP-telefoni. Konsumenten anförde att han normalt sett har kontakt med vänner och bekanta via den fasta telefonen och på grund av felet missat en mängd samtal. Utöver detta sköter han byns...
ARN 2016-03548 – Inspelningsbar box en del av tjänsten
En konsument ville avsluta sitt avtal med operatören eftersom dennes kanalutbud ändrats på grund av att operatören förlorat vissa sändningsrättigheter. Operatören gick med på att bryta abonnemangsavtalet men ville fortfarande ha betalt för den inspelningsbara digitalboxen som hörde till abonnemanget. För denna betalade konsumenten en extra kostnad om 99 kronor per månad utöver abonnemanget. Operatören...
ARN 2016-02098 - Muntliga löften om trådlösa tjänster kunde inte bevisas
En konsument tecknade avtal om installation av fiber och i samband härmed utlovades trådlösa tjänster. Tekniker som var på plats godkände placering av modem i sovrummet. Det visade sig senare att det behövdes kablar för att tjänsterna skulle fungera fullt ut, något som inte framgått. Leverantören menade att den trådlösa funktionen fungerade enligt routerns specifikation....
ARN 2015-04558 – Ångerrätten gäller även om tjänsten har använts
En konsument ingick ett avtal om bredband på internet. Redan samma kväll begärde hon att få ångra detta eftersom hon inte ansåg att hon fick utlovad hastighet. Operatören nekade konsumenten att få ångra avtalet med hänvisning till att abonnemanget använts. Enligt operatören hade tjänsten beställts och aktiverats samma dag. Av operatörens villkor som konsumenten fått...
ARN 2015-04303 - Operatören inte skyldig att installera teleledning
En konsument tecknade avtal för fast telefoni, bredband och tv. Eftersom det saknades teleledning fram till fastigheten kunde tjänsterna inte levereras och operatören makulerade därför beställningen. Konsumenten ansåg att operatören skulle bekosta dragningen av teleledningar fram till fastigheten. Operatören anförde att alla permanentbostäder och alla företag i Sverige har rätt till fast telefoni, men att...
ARN 2015-03612 – Operatören ansågs vara ansvarig för fel som berodde på underleverantör
Konsumenten drabbades av fel på sin bredbandstjänst under en lång tid och klagade på detta men problemen fortsatte. Konsumenten ville ha återbetalning för tiden som felet pågått – tio år. Operatören medgav att konsumenten hade klagat på tjänsten och att tjänsten var felaktig men menade att felet berodde på en annan aktör och att kvaliteten på...
ARN 2015-03463 – Operatören skyldig att ersätta konsumenten för extern tekniker
En konsuments fasta telefon slutade fungera. Operatören skickade ut en tekniker som gjorde en undersökning både i och utanför konsumentens hus. Teknikern konstaterade att felet måste ligga i huset men lyckades inte hitta det. Konsumenten hade ett larm anslutet till telefonen och enligt konsumenten uppgav teknikern att detta behövde kopplas ur för att kunna uteslutas...
ARN 2015-03188 – Låg bredbandshastighet under en längre tid
Två konsumenter hade ett avtal om bredband via ADSL som de ansåg hade för låg hastighet. Under perioden 16 november till 3 december 2014 menade konsumenterna att deras bredband inte haft högre hastighet än 7Mbit/s. Under perioden 26 december 2014 till 5 januari 2015 menade de att hastigheten inte varit högre än 2 Mbit/s. Konsumenterna...
ARN 2014-08435 – Bestämmelser om ersättning för merkostnader vid fel i tjänsten finns i lag
En konsument upptäckte problem med sitt bredband och felanmälde detta. Operatören bad konsumenten att göra en felsökning men när konsumenten svarade operatören var inte alla frågor som operatören ställt besvarade. Operatören påminde konsumenten men först vid den tredje påminnelsen fick operatören svar på alla sina frågor. Operatören gjorde då en felanmälan till nätleverantören och ett...
ARN 2013-09705 – Ersättning om operatören gjort sig skyldig till fel i tjänsten
En konsument ingick avtal om internet, IP-telefoni och tv-abonnemang via fiber. När tv-abonnemanget inte fungerade klagade konsumenten till operatören. Konsumenten menade att det dröjde lång tid innan han fick kontakt med någon tekniker och konsumenten vidtog egna åtgärder under tiden. Därför begärde konsumenten ersättning för den tid tv:n inte fungerat, för ny kabel, skadad tv,...
ARN 2013-09600 - Ersättning vid avtalsbrott
En konsument ingick avtal för tv, bredband och telefoni via ADSL (bredband via telejacket). Bolaget lovade att utan kostnad dra in koppartrådar till konsumentens bostad och installera telefonjack. Bolaget kunde inte hålla sitt löfte och efter fördröjning med två månader ville konsumenten säga upp avtalet och anlita ett annat bolag för att få arbetet utfört. Konsumenten...