Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

MD 2005:34 - Förutsättningar för uppsägning
Ett villkor i ett tidsbegränsat avtal på tolv månader om digital-tv-abonnemang till konsumenter som fastslår att om uppsägning inte sker 30 dagar före abonnemangsperiodens utgång, förlängs avtalet automatiskt med ett år i taget med samma uppsägningstid, är oskäligt. I bedömningen vägdes in att avtalet inte krävde att företaget på lämpligt sätt och i rimlig tid...
MD 2005:10 - Begränsning av skadeståndsansvar
I ett standardavtal avseende fast telefoni har vissa villkor ansetts oskäliga enligt avtalsvillkorslagen. Det gäller bland annat villkor som ger näringsidkaren rätt att stänga av avtalad telefonitjänst utan att i förväg underrätta konsumenten, villkor som begränsar såväl sättet som tiden för framställande av anspråk, villkor som begränsar skadeståndsansvar till visst belopp och även till vissa...
MD 2004:22 - Ändring av avtalsvillkor under bindningstiden
I avtal om bredbandsabonnemang har villkor, med innebörd att näringsidkaren under en viss inledande bindningstid har rätt att höja priset eller på andra sätt ensidigt ändra avtalsvillkoren till nackdel för konsumenten om det inte föreligger giltigt skäl som anges i avtalet, befunnits oskäligt enligt avtalsvillkorslagen.
ARN 2024-04782 - Operatören måste kunna bevisa att avtalet accepterades efter samtalet
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare om ett nytt mobilabonnemang den 18 januari 2024. Den 8 februari 2024 meddelade konsumenten att det påstådda avtalet skulle upphävas. Tjänsten levererades den 22 februari 2024. Konsumenten hävdade att avtalet var ogiltigt och krävde skadestånd på 3000 kronor. Operatören motsatte sig kravet och hänvisade till ett digitalt skriftligt...
ARN 2021-13518 – Operatören kunde styrka bindande avtal när avtalet signerats med Bank-ID
Konsumenten fick fakturor för en bredbandstjänst men menade att han inte beställt eller använt tjänsten. Han kontaktade operatören och meddelade att han aldrig beställt något. Operatören uppgav att konsumenten beställt bredbandstjänsten via deras hemsida. Beställningen genomfördes med konsumentens kontaktuppgifter och signerades med konsumentens Bank-ID. ARN konstaterade att enligt allmänna avtalsrättsliga principer är det den som...
ARN 2020-00932 – Bekräftelser som bevis för avtalsändringar
Konsumenten hade tecknat avtal om hemtelefoni via mobilnätet. Konsumenten hörde sedan av sig till kundtjänsten med några tekniska frågor om den levererade utrustningen. Att inkludera bredband fördes enligt konsumenten aldrig på tal och kundtjänsten frågade inte heller om detta. Operatören lade ändå till ett avtal om bredband vilket konsumenten inte fick veta förrän de högre...
ARN 2019-14785 – Tillräcklig betänketid enligt skriftlighetskravet eftersom avtalet accepterats efter att samtalet avslutats
Den 7 februari 2019 blev konsumenten uppringd av en återförsäljare som erbjöd sig att hjälpa henne med hennes befintliga abonnemang hos hennes dåvarande operatör. Konsumenten gick med på detta och fick även en surfplatta och hörlurar på köpet. Efter tre månader hörde försäljaren av sig igen. Han erbjöd konsumenten ett bättre pris på bredbandsabonnemangen. Säljaren...
ARN 2019-13568 – Rimligt avtalsinnehåll prövat utifrån giltighetsregeln
Konsumenten ingick ett avtal om telefonabonnemang med operatören och begärde nummerflytt. I samband med att avtalet ingicks lovade operatören att konsumenten inte skulle drabbas av några kostnader till följd av detta samt att bytet skulle ske först efter att bindningstiden hos konsumentens tidigare operatör löpt ut. Trots detta tog den nya operatören över konsumentens nummer...
ARN 2019-11426 – Konsumenten betalningsskyldig för abonnemang trots att operatören inte genomfört kreditprövning
En konsument ingick avtal med en operatör om mobilabonnemang den 13 mars 2018. Operatören kontrollerade inte konsumentens betalningsförmåga i samband med att avtalet ingicks, vilket bland annat framgick av registerutdrag från UC. Om en kreditupplysning hade genomförts hade konsumentens skulder upptäckts. Konsumenten menade därför att operatören hade brustit i sin skyldighet att göra en kreditprövning...
ARN 2019-10052 – Konsumenten ansågs ha varit medveten om kostnaden för en tilläggstjänst (HBO) efter tre gratismånader
Konsumenten menade att operatören debiterat 99 kronor per månad för tilläggstjänsten ”HBO” i cirka 27 månader utan att konsumenten hade beställt tjänsten. Konsumenten begärde därför återbetalning med 2673 kronor. Konsumenten menade att denne blev erbjuden tre fria provmånader för tjänsten över telefon. Konsumenten fick dock inte någon bekräftelse på avtalet eller instruktion om hur tjänsten...
ARN 2018-17274 – Operatörens ansvar att ge rätt prisinformation när avtal ingås via fiberleverantörens hemsida
Konsumenten beställde en bredbandstjänst på fiberleverantörens hemsida och valde ett kampanjpris om 124 kronor per månad under de tre första månaderna. Tjänsteoperatören fakturerade dock tjänsten till ordinarie pris, vilket innebar en fördubbling av kostnaden för tjänsten. Operatören motiverade detta med att kampanjpriset endast avsåg nya kunder. Konsumenten menade att denna information inte framgått någonstans på...
ARN 2018-15387 – Kvitto som bevis för avtalat pris
En konsument tecknade ett mobilabonnemang och menade att säljaren informerat henne om att en ny mobiltelefon skulle ingå i abonnemanget utan extra kostnad. I avtalet som undertecknades stod det ”pristillägg saknas”. Trots detta fakturerades konsumenten sedan 3839,99 kronor för telefonen. Konsumenten menade att hon blivit felaktigt fakturerad samt att hon nått en muntlig överenskommelse med...
Nästa