Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

MD 2012:4 - Fråga om vilseledande och otillbörlig marknadsföring vid kombinationserbjudanden rörande mobiltelefoni
I detta mål prövades två frågor om marknadsföring på internet av så kallade kombinationserbjudanden av mobiltelefoner och tillhörande abonnemang. Den första frågan gällde om det var vilseledande att lyfta fram vissa delar av erbjudandena i marknadsföringen, i detta fall kontantinsatsen utan att på en gång ge konsumenterna alla förutsättningar för de priser som lyfts fram. Marknadsdomstolen menade att det, i den aktuella marknadsföringen, fanns annan viktig information i anslutning till de delar av erbjudandena som visades tydligast. Trots att denna information var mindre tydlig och kunde finnas på en annan webbsida gav den konsumenterna en klar signal om att priset...
MD 2005:34 - Förutsättningar för uppsägning
Ett villkor i ett tidsbegränsat avtal på tolv månader om digital-tv-abonnemang till konsumenter som fastslår att om uppsägning inte sker 30 dagar före abonnemangsperiodens utgång, förlängs avtalet automatiskt med ett år i taget med samma uppsägningstid, är oskäligt. I bedömningen vägdes in att avtalet inte krävde att företaget på lämpligt sätt och i rimlig tid...
MD 2004:22 - Ändring av avtalsvillkor under bindningstiden
I avtal om bredbandsabonnemang har villkor, med innebörd att näringsidkaren under en viss inledande bindningstid har rätt att höja priset eller på andra sätt ensidigt ändra avtalsvillkoren till nackdel för konsumenten om det inte föreligger giltigt skäl som anges i avtalet, befunnits oskäligt enligt avtalsvillkorslagen.
ARN 2024-04782 - Operatören måste kunna bevisa att avtalet accepterades efter samtalet
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare om ett nytt mobilabonnemang den 18 januari 2024. Den 8 februari 2024 meddelade konsumenten att det påstådda avtalet skulle upphävas. Tjänsten levererades den 22 februari 2024. Konsumenten hävdade att avtalet var ogiltigt och krävde skadestånd på 3000 kronor. Operatören motsatte sig kravet och hänvisade till ett digitalt skriftligt...
ARN 2021-13518 – Operatören kunde styrka bindande avtal när avtalet signerats med Bank-ID
Konsumenten fick fakturor för en bredbandstjänst men menade att han inte beställt eller använt tjänsten. Han kontaktade operatören och meddelade att han aldrig beställt något. Operatören uppgav att konsumenten beställt bredbandstjänsten via deras hemsida. Beställningen genomfördes med konsumentens kontaktuppgifter och signerades med konsumentens Bank-ID. ARN konstaterade att enligt allmänna avtalsrättsliga principer är det den som...
ARN 2021-03801 – Operatören har en omsorgsplikt men konsumenten måste klaga inom skälig tid
En konsument hade fast bredband via ADSL under flera år men accepterade ett erbjudande om fast bredband via fiber. Enligt konsumenten uppgraderade hon sin tjänst ”Bredband 30” till ”Bredband 100”, men efter fem år upptäckte hon att operatören fakturerade för båda bredbandstjänsterna. Konsumenten hade inte märkt att företaget fakturerat för två tjänster eftersom tjänsterna fakturerats...
ARN 2020-00932 – Bekräftelser som bevis för avtalsändringar
Konsumenten hade tecknat avtal om hemtelefoni via mobilnätet. Konsumenten hörde sedan av sig till kundtjänsten med några tekniska frågor om den levererade utrustningen. Att inkludera bredband fördes enligt konsumenten aldrig på tal och kundtjänsten frågade inte heller om detta. Operatören lade ändå till ett avtal om bredband vilket konsumenten inte fick veta förrän de högre...
ARN 2019-14785 – Tillräcklig betänketid enligt skriftlighetskravet eftersom avtalet accepterats efter att samtalet avslutats
Den 7 februari 2019 blev konsumenten uppringd av en återförsäljare som erbjöd sig att hjälpa henne med hennes befintliga abonnemang hos hennes dåvarande operatör. Konsumenten gick med på detta och fick även en surfplatta och hörlurar på köpet. Efter tre månader hörde försäljaren av sig igen. Han erbjöd konsumenten ett bättre pris på bredbandsabonnemangen. Säljaren...
ARN 2019-13568 – Rimligt avtalsinnehåll prövat utifrån giltighetsregeln
Konsumenten ingick ett avtal om telefonabonnemang med operatören och begärde nummerflytt. I samband med att avtalet ingicks lovade operatören att konsumenten inte skulle drabbas av några kostnader till följd av detta samt att bytet skulle ske först efter att bindningstiden hos konsumentens tidigare operatör löpt ut. Trots detta tog den nya operatören över konsumentens nummer...
ARN 2019-11692 – Operatören måste kunna visa vilket anbud konsumenten har accepterat genom sin underskrift
I januari 2019 ingick konsumenten ett avtal om ett produktpaket samt ett mobilabonnemang via telefonförsäljning. Enligt konsumenten uppgav säljaren vid samtalet att operatören skulle ta över hennes abonnemang hos dåvarande operatör och att det skulle bli billigare. Säljaren påstod även att de samarbetade med hennes operatör. Detta stämde inte och konsumenten fakturerades sedan av båda...
ARN 2019-11426 – Konsumenten betalningsskyldig för abonnemang trots att operatören inte genomfört kreditprövning
En konsument ingick avtal med en operatör om mobilabonnemang den 13 mars 2018. Operatören kontrollerade inte konsumentens betalningsförmåga i samband med att avtalet ingicks, vilket bland annat framgick av registerutdrag från UC. Om en kreditupplysning hade genomförts hade konsumentens skulder upptäckts. Konsumenten menade därför att operatören hade brustit i sin skyldighet att göra en kreditprövning...
ARN 2019-10879 – Operatören hade inte rätt att ta betalt för samma tv-paket två gånger
Konsumenten hade bredbands- och tv-paket hos en operatör sedan oktober 2013. I december 2018 märkte konsumenten att operatören fakturerade dels ett stort paket av tjänster, dels ett mindre paket (benämnt ”lagom”). Det mindre paketet ingick i det stora och båda dessa har redovisats på samma faktura. Konsumenten påtalade felet till operatören för att få tillbaka...
Nästa