Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2021-15639 – Fiberleverantör måste fullgöra avtalad installation när konsumentens intresse överväger 
Konsumenten beställde i november 2018 en fiberanslutning. Installationen blev inte slutförd och efter 35 månader krävde konsumenten leverans av installationen. Hen uppgav att han hade stort behov av fiber och att han blivit informerad om att det är möjligt att gräva fiber till hans hus. Leverantören uppgav att de inte kan leverera fiberanslutningen till konsumentens...
ARN 2021-13518 – Operatören kunde styrka bindande avtal när avtalet signerats med Bank-ID
Konsumenten fick fakturor för en bredbandstjänst men menade att han inte beställt eller använt tjänsten. Han kontaktade operatören och meddelade att han aldrig beställt något. Operatören uppgav att konsumenten beställt bredbandstjänsten via deras hemsida. Beställningen genomfördes med konsumentens kontaktuppgifter och signerades med konsumentens Bank-ID. ARN konstaterade att enligt allmänna avtalsrättsliga principer är det den som...
ARN 2021-03801 – Operatören har en omsorgsplikt men konsumenten måste klaga inom skälig tid
En konsument hade fast bredband via ADSL under flera år men accepterade ett erbjudande om fast bredband via fiber. Enligt konsumenten uppgraderade hon sin tjänst ”Bredband 30” till ”Bredband 100”, men efter fem år upptäckte hon att operatören fakturerade för båda bredbandstjänsterna. Konsumenten hade inte märkt att företaget fakturerat för två tjänster eftersom tjänsterna fakturerats...
ARN 2020–16380 - Leverantören är skyldig att undersöka förutsättningarna för fiberdragning i förväg
En konsument beställde fiber i april 2017 med målsättning om installation i juni 2018. I maj 2020 fick konsumenten beskedet att leverantören inte kunde ansluta konsumentens fastighet på grund av höga kostnader, problem med tillstånd och markavtal. Konsumenten krävde dock att leverantören skulle fullfölja sin del av avtalet då inga omständigheter eller förutsättningar ändrats sedan avtalet...
ARN 2020–08641 - Leverantören hade inte rätt att häva avtalet på grund av oskälig kostnad
En konsument beställde fiber i juni 2017. I februari 2020 fick denne besked om att fiberdragning inte skulle ske på grund av för höga kostnader. Inga förutsättningar hade ändrats efter det att avtalet ingicks. Konsumentens fastighet ligger på en ö och förutsättningarna var att fibern skulle förläggas i vattnet. Leverantören hade varit på ön under...
ARN 2020-24222 – Bindande avtal ansågs ha uppstått genom digital signering
Konsumenten ingick ett avtal om fiberinstallation samt två års fritt internet via hemförsäljning. Hen signerade avtalet på säljarens surfplatta och fick strax därefter en orderbekräftelse både per mail och via sms. Leverantören menade att något bindande avtal aldrig uppstått samt att någon bekräftelse aldrig heller skickats enligt den tekniska utredningen. Den bekräftelse som skickades till...
ARN 2020-23551 – Leverantören kunde inte visa hinder utanför sin kontroll
Konsumenten beställde en fiberinstallation av leverantören. Drygt tre år senare fick konsumenten ett brev från leverantören som annullerade ordern. Konsumenten begärde då att leverantören skulle utföra arbetet enligt avtal. Leverantören menade att nödvändiga tillstånd och nyttjanderättsavtal med tredje part sökts men inte fåtts trots försök med alternativa framfartsvägar över andra fastigheter. Avtalet kunde därför inte...
ARN 2020-22816 – Leverantören måste kunna bevisa orimliga kostnader för rätt till hävning
Den 13 januari 2020 ingick konsumenten ett avtal med leverantören om fiberinstallation. Av orderbekräftelsen som leverantören skickade ut framgick att arbetet skulle komma i gång mellan den 2 mars och 30 juni. Arbetet genomfördes inte i enlighet med avtalet och konsumenten begärde att leverantören skulle slutföra installationen. Leverantören hänvisade till att installationen inte genomförts på...
ARN 2020-21152 – Rätt till ersättning för mobilt bredband vid försening
Konsumenten kontaktade leverantören 2017 per telefon för att beställa installation av fiber och mobilt bredband. Leverantören skickade ett anbud för fiberinstallation och enligt konsumenten kontaktade denne leverantören via telefon för att bekräfta sin beställning. Leverantören lade in en förhandsbeställning till ett pris på 16 900 kronor. Några månader senare meddelade leverantören, på fråga från konsumenten, att...
ARN 2020-16023 - Leverantören hade inte bevisat omständigheter som gav rätt att häva
Konsumenten hade beställt fiber men fick några år senare veta att leverantören inte skulle fullfölja sitt åtagande och att ett annat företag skulle erbjuda sig att utföra kvarvarande arbete. Detta företag krävde dock ett högre pris för samma tjänst. Konsumenten begärde i första hand att leverantören skull fullfölja avtalet och i andra hand att få...
ARN 2020-09623 – Konsumentens starka intresse av att få fiberanslutning gav rätt till fullbordad leverans
Konsumenten ingick avtal med leverantören om fiberanslutning. Före detta informerade hen leverantören väldigt noggrant om förutsättningarna för leverans i området. Hen uppgav bland annat att en konkurrent redan finkammat marknaden och kopplat upp nästan alla kunder i området. Förutsättningarna för att få fiberanslutningen färdigställd hade enligt konsumenten inte ändrats sedan avtalstillfället. Avtalet med leverantören hade...
ARN 2020-05061 –  Tvist om bindande avtal uppstått (anbud men ingen accept)
En konsument fick en offert med förslag på fiberinstallation. Offerten gällde till och med den 31 december 2019 men när konsumenten beställde fiberinstallation den 30 oktober 2019 menade leverantören att offerten inte längre var giltig. Konsumenten ansåg sig ha svarat på leverantörens offert genom att svara på e-postmeddelandet om att hen ville beställa. Konsumenten tackade...