Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2022-00160 – Ingen rätt att häva när leverantören avhjälpt fel
En konsument beställde fiberanslutning i maj 2018 men installationen dröjde. I maj 2021 skickade leverantören ett tilläggsavtal med ett nytt erbjudande där installation garanterades inom sex månader. Konsumenten accepterade detta. Fiberanslutningen driftsattes i september 2021 men konsumentens internet fungerade inte. Konsumenten felanmälde till fiberleverantören vid flera tillfällen. I februari 2022 konstaterade en tekniker bland annat...
ARN 2020–16875 – Ingen avbrottsavgift när leverantören inte kunde bevisa att grävning hade gjorts
En konsument begärde betalningsbefrielse för en avbrottsfaktura om nästan 18 000 kronor när mer 24 månader hade passerat och fibern ännu inte var levererad. Leverantören ville ha betalt för de tjänster som utförts men konsumenten var säker på att någon grävning inte hade skett. Leverantören menade att majoriteten av projektet som adressen ingick i hade slutförts...
ARN 2020–16380 - Leverantören är skyldig att undersöka förutsättningarna för fiberdragning i förväg
En konsument beställde fiber i april 2017 med målsättning om installation i juni 2018. I maj 2020 fick konsumenten beskedet att leverantören inte kunde ansluta konsumentens fastighet på grund av höga kostnader, problem med tillstånd och markavtal. Konsumenten krävde dock att leverantören skulle fullfölja sin del av avtalet då inga omständigheter eller förutsättningar ändrats sedan avtalet...
ARN 2020–08641 - Leverantören hade inte rätt att häva avtalet på grund av oskälig kostnad
En konsument beställde fiber i juni 2017. I februari 2020 fick denne besked om att fiberdragning inte skulle ske på grund av för höga kostnader. Inga förutsättningar hade ändrats efter det att avtalet ingicks. Konsumentens fastighet ligger på en ö och förutsättningarna var att fibern skulle förläggas i vattnet. Leverantören hade varit på ön under...
ARN 2020-23551 – Leverantören kunde inte visa hinder utanför sin kontroll
Konsumenten beställde en fiberinstallation av leverantören. Drygt tre år senare fick konsumenten ett brev från leverantören som annullerade ordern. Konsumenten begärde då att leverantören skulle utföra arbetet enligt avtal. Leverantören menade att nödvändiga tillstånd och nyttjanderättsavtal med tredje part sökts men inte fåtts trots försök med alternativa framfartsvägar över andra fastigheter. Avtalet kunde därför inte...
ARN 2020-22816 – Leverantören måste kunna bevisa orimliga kostnader för rätt till hävning
Den 13 januari 2020 ingick konsumenten ett avtal med leverantören om fiberinstallation. Av orderbekräftelsen som leverantören skickade ut framgick att arbetet skulle komma i gång mellan den 2 mars och 30 juni. Arbetet genomfördes inte i enlighet med avtalet och konsumenten begärde att leverantören skulle slutföra installationen. Leverantören hänvisade till att installationen inte genomförts på...
ARN 2020-16023 - Leverantören hade inte bevisat omständigheter som gav rätt att häva
Konsumenten hade beställt fiber men fick några år senare veta att leverantören inte skulle fullfölja sitt åtagande och att ett annat företag skulle erbjuda sig att utföra kvarvarande arbete. Detta företag krävde dock ett högre pris för samma tjänst. Konsumenten begärde i första hand att leverantören skull fullfölja avtalet och i andra hand att få...
ARN 2020-09623 – Konsumentens starka intresse av att få fiberanslutning gav rätt till fullbordad leverans
Konsumenten ingick avtal med leverantören om fiberanslutning. Före detta informerade hen leverantören väldigt noggrant om förutsättningarna för leverans i området. Hen uppgav bland annat att en konkurrent redan finkammat marknaden och kopplat upp nästan alla kunder i området. Förutsättningarna för att få fiberanslutningen färdigställd hade enligt konsumenten inte ändrats sedan avtalstillfället. Avtalet med leverantören hade...
ARN 2020-08339 – Leverantören hade rätt att häva avtalet på grund av oskälig kostnad
Konsumenten beställde fiberinstallation i december 2015 och enligt avtalet skulle fibern vara installerad senast två år senare. Motparten hade vid kontakter lovat fullfölja installationen, men i december 2019 meddelade leverantören att avtalet inte skulle fullföljas eftersom det var för dyrt. Konsumenten begärde i första hand att leverantören skulle fullfölja avtalet och i andra hand ersättning...
ARN 2020-04290 - Rätt att häva om leverantör inte kan visa kostnader för fastigheten
Konsumenten begärde att få häva avtalet eftersom driftsättning inte hade skett inom 24 månader i enlighet med avtalet och uppgav att leverantören inte hade fått tillstånd att anlägga fiber i området. Leverantören hänvisade till att förseningen berodde på tredje part, i det här fallet kommunen som nekat ledningsrätt, och uppgav att man inväntade en dom...
ARN 2019-19828 - Rätt att frånträda när leverantören menade att tredje part försenat projektet
Konsumenten beställde fiberanslutning till sin fastighet. När 24 månader gått ville konsumenten frånträda avtalet med hänvisning till att denne enligt avtalet hade rätt att säga upp det om installation inte skett inom dessa 24 månader. Konsumenten begärde att leverantören skulle hämta sin utrustning och även ersätta de 6 900 kronor som konsumenten hade betalat i samband...
ARN 2019-19195 – Leverantören var inte skyldig att leverera fiber på grund av oskäliga kostnader
En konsument beställde fiber i november 2018 med leverans senast juni 2020. I oktober 2019 fick konsumenten besked att han inte skulle få någon fiber levererad trots att hans grannar fått det och trots att han bor i en tätort. Konsumenten menade att alla bör ha rätt att få fiber i det digitala samhället och...