Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

MD 2011:24 – Vilseledande marknadsföring om bland annat rot-avdrag
Frågan gällde huruvida en konkurrerande leverantör använt sig av vilseledande påståenden i sin marknadsföring av anslutning till fibernät. Leverantören hade i marknadsföringen bland annat hänvisat till rot-avdraget, men domstolen konstaterade att det inte framgick vad avdraget uppgick till eller hur det var beräknat. Det framgick inte heller under vilka förutsättningar konsumenten hade rätt att göra...
ARN 2023-31145 - Fiberleverantören fick ändra villkoren om avgift för drift och underhåll 
Konsumenten ingick avtal om fiberdragning 2021 och fibern installerades 2022 till en kostnad av cirka 23 000 kronor. Enligt konsumenten meddelade fiberleverantören ett år efter installationen att fibern skulle stängas ned om konsumenten inte accepterade deras nya drift- och underhållsavtal. Konsumenten framhöll att han enligt det ursprungliga avtalet skulle betala en avgift för drift och underhåll...
ARN 2021–11943 – Otydligt avtalsvillkor tolkades till konsumentens fördel
Konsumenten beställde fiberinstallation inklusive internettjänst. Enligt konsumenten var priset 20 900 kronor. Efter att installationen var klar fick konsumenten veta att den sammanlagda kostnaden, inklusive internettjänsten, skulle uppgå till ett belopp om 32 876 kronor. Fiberleverantören uppgav att de fakturerat enligt avtalet. I parternas avtal framgick att den minsta totalkostnaden för en komplett installation inklusive internettjänst i...
ARN 2020–16875 – Ingen avbrottsavgift när leverantören inte kunde bevisa att grävning hade gjorts
En konsument begärde betalningsbefrielse för en avbrottsfaktura om nästan 18 000 kronor när mer 24 månader hade passerat och fibern ännu inte var levererad. Leverantören ville ha betalt för de tjänster som utförts men konsumenten var säker på att någon grävning inte hade skett. Leverantören menade att majoriteten av projektet som adressen ingick i hade slutförts...
ARN 2020-12133 – Skäligt pris för teknikerbesök när konsumenten inte kan visa fel i fiberleveransen
Konsumenten beställde fiber av leverantören 2014, inklusive nedgrävning och underhåll. Hon beställde i samband med detta en extra lång kabel, eftersom hon inom de närmaste åren skulle göra en tillbyggnad av huset. Hon förklarade muntligen för en tekniker på plats var utbyggnaden skulle uppföras samt att det var viktigt att kunna flytta undan kabeln för...
ARN 2020-08614 - Rätt till prisavdrag när information om kostnad uteblir innan arbete påbörjas
Konsumenten kontaktade leverantören för lagning av fiberkabel för bredband som hen själv hade råkat såga av. Något kostnadsförslag eller information om schablonavgift gavs inte innan arbetet påbörjades. När fakturan kom var den på 8595 kronor. Konsumenten menade att om hen hade vetat hur dyrt det var hade hen anlitat någon annan, men erbjöd sig dock...
ARN 2019-19080 – Ersättningsgill kostnad vid leveransförsening
Konsumenten beställde fiber den 7 november 2016 för 19 900 kronor. Enligt avtalet skulle installationen vara färdigställd den 7 november 2018. Tre år senare var arbetet fortfarande inte färdigt. När konsumenten klagade på detta krävdes han på 6 900 kronor i avbeställningsavgift, men leverantören hänvisade endast till de allmänna villkoren och presenterade inte vad denne haft...
ARN 2019-17274 - Ingen rätt till startavgift eller avgift för delbetalning
Konsumenten och företaget hade ingått avtal om fiberanslutning där konsumenten skulle delbetala 499 kronor i månaden i 36 månader. Avtalet ingicks via hemförsäljning och enligt säljaren skulle startavgiften vara 0 kronor. Detta framgick även av parternas avtal. Efter installationen fick konsumenten en slutfaktura på hela installationsbeloppet inklusive en startavgift på 499 kronor. Företaget menade att...
ARN 2018-16329 – Dyrt när en räkning går till inkasso och Kronofogden
Konsumenten fick en e-faktura om 79 kronor från en operatör som hon menade att hon betalade. Trots detta skickades fakturan vidare till inkasso och Kronofogden och konsumenten krävdes då på nästan 1000 kronor. I konsumentens internetbank stod dock det ursprungliga beloppet som betalt. Operatören menade att historiken i internetbanken visade både betalda och borttagna e-fakturor...
ARN 2018-03314 – Konsumenten hade inte rätt till samma pris som grannarna
En konsument beställde fiberinstallation i juni 2016. Priset skulle enligt konsumenten bero på hur många som anslöt sig. Fakturabeloppet uppgick till 19 900 kronor. Konsumentens granne hade dock betalat 16 700 kronor. Konsumenten menade att det inte kunde vara rätt att han skulle betala 3200 kronor mer när fiberkablarna kommer från samma skåp och anslutningarna har skett...
ARN 2018-01274 – Ingen rätt till ersättning för inkassokostnader när operatören skickat fakturor till fel adress
En konsument beställde bredband i mars 2017. I maj upptäckte han att fakturorna inte nått honom då han fick ett inkassokrav. Det visade sig att operatören skickat fakturorna till en annan adress än konsumentens folkbokföringsadress. Konsumenten menade att fakturorna borde ha gått i retur till operatören varför denna borde ha uppmärksammats på att de inte...
ARN 2017-11047 – Öppet eller slutet nät?
En konsument beställde fiberinstallation med öppet nät och tecknade samtidigt ett abonnemangsavtal med 12 månaders bindningstid. När konsumenten ett år efter abonnemangstiden ville byta leverantör var nätet ett stängt nät. Konsumenten hade dock möjlighet att gå över till en annan leverantörs nät och få öppen fiber för 2000 kronor. Kostnaden var, enligt konsumenten, för att...