Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

MD 2012:4 - Fråga om vilseledande och otillbörlig marknadsföring vid kombinationserbjudanden rörande mobiltelefoni
I detta mål prövades två frågor om marknadsföring på internet av så kallade kombinationserbjudanden av mobiltelefoner och tillhörande abonnemang. Den första frågan gällde om det var vilseledande att lyfta fram vissa delar av erbjudandena i marknadsföringen, i detta fall kontantinsatsen utan att på en gång ge konsumenterna alla förutsättningar för de priser som lyfts fram. Marknadsdomstolen menade att det, i den aktuella marknadsföringen, fanns annan viktig information i anslutning till de delar av erbjudandena som visades tydligast. Trots att denna information var mindre tydlig och kunde finnas på en annan webbsida gav den konsumenterna en klar signal om att priset...
MD 2005:34 - Förutsättningar för uppsägning
Ett villkor i ett tidsbegränsat avtal på tolv månader om digital-tv-abonnemang till konsumenter som fastslår att om uppsägning inte sker 30 dagar före abonnemangsperiodens utgång, förlängs avtalet automatiskt med ett år i taget med samma uppsägningstid, är oskäligt. I bedömningen vägdes in att avtalet inte krävde att företaget på lämpligt sätt och i rimlig tid...
MD 2004:22 - Ändring av avtalsvillkor under bindningstiden
I avtal om bredbandsabonnemang har villkor, med innebörd att näringsidkaren under en viss inledande bindningstid har rätt att höja priset eller på andra sätt ensidigt ändra avtalsvillkoren till nackdel för konsumenten om det inte föreligger giltigt skäl som anges i avtalet, befunnits oskäligt enligt avtalsvillkorslagen.
ARN 2024-11509 - Återbetalning av två års månadsavgifter när avtalet inte kunde bevisas 
Konsumenten ansåg att operatören debiterat honom för dubbla tv-abonnemang i 23 månader under 2022 till 2024. Enligt konsumenten syntes inte båda abonnemangen på Mina sidor. Konsumenten begärde återbetalning för det ena abonnemanget. Operatören motsatte sig konsumentens krav och menade att konsumenten hade två olika tv-abonnemang sedan många år tillbaka. Abonnemangen hade initialt legat hos två...
ARN 2024-05067 - Orderbekräftelse är inte bevis på avtal
En konsument upptäckte att han fakturerats för ett abonnemang som han inte ansåg sig ha tecknat. I ARN krävde han därför i första hand att han inte skulle behöva betala för abonnemanget. Operatören invände att konsumenten beställt abonnemanget via sin tv-box samt att han därefter fått en orderbekräftelse. Operatören beskrev även stegen som kunder går...
ARN 2024-04782 - Operatören måste kunna bevisa att avtalet accepterades efter samtalet
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare om ett nytt mobilabonnemang den 18 januari 2024. Den 8 februari 2024 meddelade konsumenten att det påstådda avtalet skulle upphävas. Tjänsten levererades den 22 februari 2024. Konsumenten hävdade att avtalet var ogiltigt och krävde skadestånd på 3000 kronor. Operatören motsatte sig kravet och hänvisade till ett digitalt skriftligt...
ARN 2021-13518 – Operatören kunde styrka bindande avtal när avtalet signerats med Bank-ID
Konsumenten fick fakturor för en bredbandstjänst men menade att han inte beställt eller använt tjänsten. Han kontaktade operatören och meddelade att han aldrig beställt något. Operatören uppgav att konsumenten beställt bredbandstjänsten via deras hemsida. Beställningen genomfördes med konsumentens kontaktuppgifter och signerades med konsumentens Bank-ID. ARN konstaterade att enligt allmänna avtalsrättsliga principer är det den som...
ARN 2021-03370 – Rätt att debitera konsumenten för dubbla abonnemang med hänvisning till avtal
Konsumenten hade sedan tidigare ett tv-abonnemang hos operatören med tillhörande programkort. Den 23 maj 2018 bytte konsumenten till ett annat abonnemang med 24 månaders bindningstid för att få en lägre månadskostnad. Operatören avslutade dock aldrig det gamla abonnemanget, trots att detta enligt konsumenten överenskoms under telefonsamtalet. Operatören fortsatte sedan att fakturera konsumenten både för det...
ARN 2021-02254 – Rätt till viss ersättning för kostnader när operatören inte fullföljer avtal
Konsumenten fick ett bättre erbjudande om tv-abonnemang från en annan operatör och valde därför att säga upp sitt befintliga abonnemang till årsskiftet 2020/2021. Den 17 november blev hen uppringd av sin tidigare operatör, som gav konsumenten ett ännu bättre erbjudande som även avsåg bredbandsabonnemang samt informerade om att hen fortfarande hade ångerrätt. Konsumenten tackade ja...
ARN 2020-00932 – Bekräftelser som bevis för avtalsändringar
Konsumenten hade tecknat avtal om hemtelefoni via mobilnätet. Konsumenten hörde sedan av sig till kundtjänsten med några tekniska frågor om den levererade utrustningen. Att inkludera bredband fördes enligt konsumenten aldrig på tal och kundtjänsten frågade inte heller om detta. Operatören lade ändå till ett avtal om bredband vilket konsumenten inte fick veta förrän de högre...
ARN 2019-14785 – Tillräcklig betänketid enligt skriftlighetskravet eftersom avtalet accepterats efter att samtalet avslutats
Den 7 februari 2019 blev konsumenten uppringd av en återförsäljare som erbjöd sig att hjälpa henne med hennes befintliga abonnemang hos hennes dåvarande operatör. Konsumenten gick med på detta och fick även en surfplatta och hörlurar på köpet. Efter tre månader hörde försäljaren av sig igen. Han erbjöd konsumenten ett bättre pris på bredbandsabonnemangen. Säljaren...
ARN 2019-13568 – Rimligt avtalsinnehåll prövat utifrån giltighetsregeln
Konsumenten ingick ett avtal om telefonabonnemang med operatören och begärde nummerflytt. I samband med att avtalet ingicks lovade operatören att konsumenten inte skulle drabbas av några kostnader till följd av detta samt att bytet skulle ske först efter att bindningstiden hos konsumentens tidigare operatör löpt ut. Trots detta tog den nya operatören över konsumentens nummer...
Nästa