Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2019-19080 – Ersättningsgill kostnad vid leveransförsening
Konsumenten beställde fiber den 7 november 2016 för 19 900 kronor. Enligt avtalet skulle installationen vara färdigställd den 7 november 2018. Tre år senare var arbetet fortfarande inte färdigt. När konsumenten klagade på detta krävdes han på 6 900 kronor i avbeställningsavgift, men leverantören hänvisade endast till de allmänna villkoren och presenterade inte vad denne haft...
ARN 2019-18408 – Drygt ett års leveransförsening ansågs utgöra ett väsentligt avtalsbrott
En konsument beställde fiber i november 2017. I mars 2018 överläts avtalet till en annan leverantör. I samband med överlåtelsen fick konsumenten information om att den nya leverantören skulle ansöka om diverse tillstånd. Detta kunde ta upp till nio månader men leveransen beräknades ske under 2018. Efter att mer än 24 månader gått sedan avtalet...
ARN 2019-13625 – Rätt att frånträda efter 24 månader i enlighet med villkoren
Konsumenten beställde fiberanslutning i juli 2017 och leverantören lovade att anslutningen skulle göras inom sex månader. Konsumenten flyttade från huset, men expartnern bodde kvar. Sommaren 2019 hörde företaget av sig och uppgav att de skulle installera fiberboxen och en underentreprenör kom förbi och diskuterade den bästa platsen för installationen. Underentreprenören skulle återkomma men gjorde inte...
ARN 2019-07894 – Ingen rätt att frånträda avtal kostnadsfritt när merparten av installationen är klar
En konsument beställde fiber med en avtalad leveranstid om 24 månader. Leveransen slutfördes först 26 månader efter att avtalet ingicks. När fibern inte färdigställts efter 24 månader meddelade konsumenten leverantören att hon ville häva avtalet och fick besked om att det skulle kosta 6 900 kronor. Konsumenten valde att betala fullt pris för installationen men ville...
ARN 2019-06995 – Leverantören är skyldig att undersöka förutsättningarna för fiberdragning i förväg
En konsument beställde fiber den 10 september 2017 med leveransdatum den 31 december 2017. Den 19 februari 2019 sade leverantören upp avtalet med hänvisning till att fiberinstallationen skulle kräva osedvanliga byggmetoder samt medföra en oförsvarbar ekonomisk kostnad för leverantören. Konsumenten krävde dock att leverantören skulle fullfölja sin del av avtalet då inga omständigheter eller förutsättningar...
ARN 2019-00735 – Rätt till kostnadsfri avbeställning vid leveransförsening
En konsument beställde en fiberanslutning den 29 augusti 2016. Avtalat slutdatum för installationen var den 29 augusti 2018. I oktober 2018 hade ingen leverans skett och konsumenten frågade om han kunde makulera avtalet. Leverantören motsatte sig kravet på hävning med hänvisning till att leveransen dröjt på grund av omständigheter utanför dess kontroll vilket innebar att...
ARN 2018-17609 – Ingen rätt att avbeställa kostnadsfritt efter 24 månader då merparten av arbetet var gjort
Konsumenten beställde fiberanslutning den 12 september 2016. När installationen inte hade färdigställts den 19 september 2018 meddelade konsumenten att denne ville häva avtalet. Konsumenten menade att eftersom företaget inte levererat enligt avtal skulle det inte kosta något att häva avtalet. Konsumenten ville även att fiberleverantören kostnadsfritt skulle ta bort sitt material på fastigheten. Fiberleverantören menade...
ARN 2018-14272 – Ingen rätt till kostnadsfri avbeställning vid leveransförsening
En konsument ingick avtal om fiberanslutning med en fiberleverantör den 9 februari 2016. Avtalat slutdatum för installationen var den 9 februari 2018. Av villkoren framgick att konsumenten hade rätt att frånträda avtalet om installationen inte var klar innan slutdatumet. Den 31 januari 2018 meddelade konsumenten att han ville häva avtalet då installation inte gjorts. Efter...
ARN 2018-04448 – Leverantören hade rätt att häva avtalet när huset dit anslutningen skulle dras inte ännu var byggt
En konsument beställde fiber i april 2017 och beställningen bekräftades enligt konsumenten i maj samma år. Vid denna tidpunkt fanns en sommarstuga på fastigheten som sedermera skulle ersättas av en permanentbostad. Ungefär ett år efter den ursprungliga beställningen fick konsumenten reda på att leverantören inte kommer att leverera tjänsten utan istället ville att hen skulle...
ARN 2018-03975 – Ingen rätt att häva avtalet utan kostnad innan avtalstiden gått ut
Konsumenten begärde att få ångra sitt avtal om installation av fiber alternativt häva på grund av betydande leveransförsening. Konsumenten hade fått en beställningsbekräftelse den 25 januari 2017 och ångrade sitt köp först den 7 mars 2018, över ett år efter beställningen. Eftersom ångerrätten går förlorad efter ett år tog ARN inte ställning till om distansavtalslagen...
ARN 2018-01587 – Avtal om fiberanslutning på fastighet omfattas inte av ångerrätten
En konsument hade ingått ett avtal om fiberanslutning. Fiberanslutningen installerades dock inte fullt ut eftersom konsumentens fastighet var obebyggd. Parterna kom istället överens om att ta kontakt angående färdigställandet när konsumenten byggt hus på tomten. Konsumenten menade att det framgick av företagets erbjudande att betalning skulle ske först när installationen var helt avslutad. Företaget började...
ARN 2017-11047 – Öppet eller slutet nät?
En konsument beställde fiberinstallation med öppet nät och tecknade samtidigt ett abonnemangsavtal med 12 månaders bindningstid. När konsumenten ett år efter abonnemangstiden ville byta leverantör var nätet ett stängt nät. Konsumenten hade dock möjlighet att gå över till en annan leverantörs nät och få öppen fiber för 2000 kronor. Kostnaden var, enligt konsumenten, för att...