Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2017-04036 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
En konsument tecknade abonnemang på en tv-tjänst och vid tillfället fick konsumenten endast information om ett det var en månads uppsägningstid. När konsumenten skulle säga upp avtalet visade sig bindningstiden vara 24 månader vilket inte godkänts av konsumenten. Operatören hänvisade till skriftligt avtal och att konsumenten inte lämnat annan information för att styrka befrielse från bindningstiden. Av...
ARN 2017-03778 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
En konsument beställde en fast bredbandstjänst via telefon men konsumenten blev inte upplyst om bindningstid. Konsumenten sade sig inte heller ha fått information om detta per post. Operatören anförde att bekräftelse skickats till konsumentens adress med information om bindningstid och att samma information fanns tillgänglig elektroniskt. ARN hänvisade till den bekräftelse som konsumenten trots allt bifogat anmälan....
ARN 2017-03702 - Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson via elektronisk signering
En konsument ingick ett avtal med en operatör per telefon med efterföljande elektronisk signering. Operatören påstod att det gällde ett företagsabonnemang men konsumenten menade att abonnemanget är privat och enbart används för privatsamtal. Konsumenten hade bett om att få lyssna på ljudfilen från avtalstillfället men fick inte det.  Operatören hänvisade till att avtalet hade slutits...
ARN 2017-03237 – Det skriftliga avtalet gällde när konsumenten inte kunde bevisa muntliga löften
Konsumenten mötte en återförsäljare på gatan och säljaren frågade vilken bredbandsoperatör konsumenten hade. När konsumenten svarade erbjöd säljaren en dator eller surfplatta och ett abonnemang till ungefär samma pris, förutsatt att konsumenten band sig hos sin befintliga operatör i 24 månader till. På avtalet fanns logotypen för en annan operatör, men konsumenten trodde att det...
ARN 2016-11790 – Operatör fick neka avtal trots beställningsbekräftelse
En konsument gick in på operatörens hemsida och beställde en internettjänst. Konsumenten fick ett bekräftelsemejl och en faktura. Senare meddelade operatören att konsumenten inte kunde få det avtal som beställts. Operatören menade att konsumenten valt en tjänst i ett felaktigt stadsnät och att detta upptäcktes när beställningen kom in. I de allmänna villkoren framgick att...
ARN 2016-08890 – Oskäligt lång bindningstid för tv-avtal
En konsument tecknade ett tv-avtal med ett företag. Av det skriftliga avtalet framgick att bindningstiden för avtalet var 30 månader, varav nio månader var kostnadsfria. ARN menade att bindningstiden om 30 månader var oskäligt lång. Och enligt ARN:s uppfattning fanns det skäl att inte behöva acceptera en längre bindningstid än 24 månader. Företaget rekommenderades därför...
ARN 2016-08545 – Ingen rätt att ta betalt utan att kunna visa giltigt avtal
En konsument fick en faktura från en operatör som hon inte visste att hon hade avtal med. Vid kontakt vidhöll operatören att konsumenten hade slutit avtal med dem. Operatören informerades då om att konsumenten var NIX-registrerad och att företaget därför inte hade haft rätt att kontakta henne på det sätt som skulle ha skett. Operatören...
ARN 2016-07206 – Ogiltigt avtal och betalningskrav då ingen giltig fullmakt finns
En konsument fick en faktura från en operatör som han inte var medveten om att han hade avtal med. När konsumenten kontaktade operatören fick han reda på att en säljare hade ringt hans dotter som hade tecknat avtal i hans namn. Konsumenten bestred avtalet och begärde återbetalning av fakturan som han betalat för att slippa...
ARN 2016-07176 – Operatören hade inte rätt att ta ut fakturaavgift som inte framgått av det muntliga avtalet
En konsument blev uppringd av en operatör i februari 2016. Konsumenten menade att hon inte förstått att ett avtal tecknats under samtalet, utan att hon istället blivit lovad att få information hemskickad. Konsumenten menade också att hon inte fått någon information om någon fakturaavgift men trots detta hade hon blivit debiterad en sådan avgift. Konsumenten...
ARN 2016-04048 – Betalning av två fakturor räckte inte för avtal
En konsument ansåg sig felaktigt ansluten till en operatör. Konsumenten menade att hon blivit vilseledd och aldrig samtyckt till att byta operatör. Hon hade dock betalat två fakturor men det var eftersom hon inte visste hur hon skulle göra. Konsumenten begärde återbetalning av det som betalats och betalningsbefrielse för resterande krav från operatören. Operatören menade...
ARN 2016-03103 – Operatör kunde inte visa avtal som gav rätt att ta betalt för tjänst som inte använts
En konsument beställde en bredbandstjänst via en portal i mars 2014. Konsumenten fick dock aldrig någon bekräftelse, tjänsten kom aldrig igång och ingen faktura kom. Konsumenten ringde operatörens kundtjänst och fick då besked att hon inte hade något abonnemang. När konsumenten försökte byta operatör visade det sig dock att anslutningen var upptagen. Konsumenten begärde betalningsbefrielse...
ARN 2016-02098 - Muntliga löften om trådlösa tjänster kunde inte bevisas
En konsument tecknade avtal om installation av fiber och i samband härmed utlovades trådlösa tjänster. Tekniker som var på plats godkände placering av modem i sovrummet. Det visade sig senare att det behövdes kablar för att tjänsterna skulle fungera fullt ut, något som inte framgått. Leverantören menade att den trådlösa funktionen fungerade enligt routerns specifikation....