Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2016-00125 – Inget avtal när tydlig accept saknas
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare. Konsumenten ansåg inte att något avtal ingåtts vid samtalet men trots det skickade operatören en faktura. Konsumenten menade att han aldrig ingått något avtal och därför inte skulle drabbas av några kostnader. Operatören motsatte sig konsumentens krav och menade att avtalet avslutats när konsumenten ringt och uppgett att...
ARN 2015-11408 – Inget avtal när tydlig accept saknas
En konsument blev uppringd av en säljare som ville erbjuda henne ett bättre abonnemang än vad hon hade idag. Enligt konsumenten skulle operatören skicka hem papper till henne för att hon skulle se hur mycket hon kunde spara på ett abonnemangsbyte och om hon inte ville byta operatör skulle hon skicka tillbaka dessa. När konsumenten...
ARN 2015-11130 - Bindningstid bevisad genom orderbekräftelse
En konsument menade att denne i samband med avtal inte blev informerad om bindningstid, varken via påskrivet avtal eller någon form av ljudinspelning. Operatören menade dock att konsumenten hade fått en orderbekräftelse på beställningen via brev och att bindningstiden där framgick tydligt. ARN menade att bindningstiden framgick av den bekräftelse som konsumenten hade gett in...
ARN 2015-10908 och ARN 2016-03121 – Avtal inte bevisat när bara delar av säljsamtal spelats in
I det första ärendet blev konsumenten uppringd av en säljare från operatören och fick sedan ett välkomstbrev hemskickat. Enligt operatören fanns det ett giltigt muntligt avtal. Konsumenten bestred detta och menade att de kommit överens om att operatören bara skulle skicka ett utskrivet kontrakt för genomläsning. Allmänna reklamationsnämnden ansåg att operatören haft bäst möjlighet att...
ARN 2015-09169 - Transkribering och bekräftelse utgör ej bevis för avtal
En konsument begärde att få häva sitt avtal med operatören med anledning av att det inte fanns något avtal och att konsumenten hävdade att denne inte beställt något från operatören. Operatören hävdade att det fanns en ljudfil som utgör grund för avtal och skickade in en transkribering av ljudfilen och en kopia på bekräftelse till...
ARN 2015-07895 – Orderbekräftelse inte bevis om avtalad bindningstid
En konsument ingick ett avtal på telefon om bredband och telefoni i april 2015. I juli samma år ville konsumenten säga upp avtalet men fick då som svar från operatören att det fanns en bindningstid på 12 månader för telefonen och 24 månader för bredbandet. Konsumenten menade att den avtalade bindningstiden endast var en månad....
ARN 2015-07193 – Inget giltigt avtal när det är uppenbart att fullmakt saknas
Konsumentens maka, som inte var abonnent enligt avtalet, blev uppringd av en säljare och övertalades att teckna avtal i konsumentens namn. Utan att förstå vad som avsågs med frågan så svarade makan ja på frågan om hon hade fullmakt att teckna avtalet. Abonnenten (maken) hade dock inte lämnat någon sådan fullmakt. Operatören motsatte sig detta...
ARN 2015-03862 – Lurad att byta operatör gav rätt till hävning av avtal och ersättning
En konsument blev uppringd av en operatör och fick uppfattningen att hon var tvungen att byta till denna operatör för att kunna behålla sin fasta telefon. Konsumenten tecknade därför ett avtal med operatören. Det visade det sig dock att denna information var felaktig och konsumenten begärde då att få häva sitt avtal och att få...
ARN 2015-03621 – Ogiltigt avtal om det inte finns en gemensam partsavsikt
En operatör ansåg att de hade träffat ett muntligt avtal om telefonabonnemang med en konsument. Enligt operatören kunde avtalet bevisas med en inspelning av samtalet, en så kallad ljudfil, och konsumenten hade även fått en orderbekräftelse. Operatören menade att konsumentens ångerrätt gått ut och att konsumenten var bunden av avtalet. Konsumenten ansåg att det inte...
ARN 2015-03191 - Otydlig prisgaranti gav konsumenten rätt till ersättning
En konsument hade i sitt avtal med operatören fått en prisgaranti som innebar att operatören garanterade lägsta pris på jämförbara abonnemang och ersatte mellanskillnaden om konsumenten hittade ett billigare erbjudande om abonnemang hos någon annan operatör. När konsumenten hittade ett billigare erbjudande om hemtelefoni genom mobilnätet, och åberopade prisgarantin, nekade operatören detta med hänvisning till...
ARN 2014-11422 - Bindningstidens längd, oskäligt villkor
En konsument tecknade ett tv-abonnemang i april 2012 som sades upp i augusti 2014. Enligt konsumenten skulle abonnemanget upphöra 31 december 2014. Abonnemanget var utformat så att detta kunde vila/frysas under den period konsumenten inte utnyttjade tjänsten. Denne fick senare beskedet att betalningsskyldighet förelåg även för de perioder då abonnemanget varit fruset. Konsumenten hade inte...
ARN 2014-10452 - Samtycke till avtal då konsumenten medverkat i bakgrunden av samtalet
En konsument blev uppringd av en säljare, men konsumentens make tog samtalet i hennes ställe. När maken vid ett senare tillfälle ringde för att ändra avtalet ingicks i stället ett nytt avtal med en ny bindningstid. Konsumenten ansåg inte att något giltigt avtal hade ingåtts överhuvudtaget då maken inte haft tillåtelse att ingå avtal i...