Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2014-09437 – Osannolikt att konsument godkänt avtalsförlängning
En konsument sålde sitt fritidshus och sade i samband med detta upp sitt tv-abonnemang via telefon. Konsumenten befann sig utomlands en tid efter uppsägningen och upptäckte först efter lite mer än ett halvår att pengar fortsatt att dras via hans autogiro för abonnemanget. Operatörens förklaring var att avtalet inte hade sagts upp, utan under telefonsamtalet...
ARN 2014-09174 – Konsumenten ska kunna bevisa muntliga löften
En konsument ingick avtal om ett tv-abonnemang i en butik. Konsumenten fick vid avtalstillfället en surfplatta som skulle ingå kostnadsfritt. När konsumenten fick första fakturan upptäckte han att en förhöjd avgift tillkom för surfplattan. Enligt operatören hade konsumenten ingått ett avtal med surfplattan som tilläggstjänst och operatören menade att konsumenten fick information om priset för...
ARN 2014-05668 – Avtalet ogiltigt när konsumenten inte förstått vad avtalet gäller
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare som ville erbjuda konsumenten ett billigare abonnemang på dennes fasta telefon. Konsumenten tackade aldrig ja till att bli kund hos bolaget men trots detta blev abonnemanget överflyttat till den nya operatören. Vid kontakt med bolagets kundtjänst fick konsumenten besked om att det kunde anas att avtalets innebörd inte...
ARN 2014-05192 – Konsumenten måste bevisa muntliga löften
En konsument ingick avtal i butik om mobilt bredband. Konsumenten fick löfte om att han skulle kunna surfa utan begränsningar precis som med sin tidigare operatör. När konsumenten efter fem dagar inte längre kunde surfa klagade han och ville ångra avtalet. Konsumenten menade att han också fick betala mer än vad som avtalats. Återförsäljaren menade...
ARN 2014-03076 – Tre veckor ansågs vara skälig leveranstid för bredband
En konsument ingick avtal om mobilt bredband via telefon. Konsumenten uppgav bland annat att leveranstiden för bredbandet var för lång. Operatören menade att det inte rörde sig om oskäligt lång leveranstid eftersom bredbandet levererades inom tre veckor från att beställningen gjordes. ARN ansåg inte heller att leveranstiden avvek från vad parterna avtalat eller vad som...
ARN 2014-02399 – Operatören är skyldig att informera tydligt om förlängd bindningstid
En konsument ingick avtal om en tv-tjänst med tolv månaders bindningstid. När tolv månader hade gått fick konsumenten besked att bindningstiden i själva verket var 24 månader, vilket konsumenten förnekade att denne tackat ja till. Konsumenten menade att operatören varken hade någon ljudinspelning eller något undertecknat avtal som gav stöd för att avtalet skulle ha...
ARN 2013-10025 – Bevisbörda om pris för tilläggstjänst
En konsument tecknade avtal för mobiltelefoni. En viktig förutsättning för konsumenten var att det skulle ingå en telefonsvararfunktion. När den första fakturan kom visade sig att konsumenten hade fakturerats för samtalen till telefonsvararen. Det framgick inte någonstans i den informationen som konsumenten fick när han ingick avtalet att samtalen till telefonsvararen skulle debiteras. I den...
ARN 2013-09544 – Muntliga löften måste kunna bevisas
En konsument köpte en surfplatta och tecknade abonnemang för mobilt bredband där säljaren vid köpet uppgav att surfplattan skulle kunna användas för att titta på nedladdade filer. Dagen efter köpet upptäckte konsumenten att det inte gick att ladda ner filer eller titta på fotbollsmatcher. Han lämnade därför ett klagomål till säljaren. Eftersom det inte gick...
ARN 2013-08602 - Avtal kan anses accepterat om konsumenten klagar för sent
En konsument ingick muntligt avtal om ett kanalpaket som tilläggstjänst. Konsumenten menade att det avtalade priset var 99 kronor i månaden, men priset höjdes redan efter sex månader till 249 kronor. När konsumenten försökte säga upp avtalet visade det sig att avtalet ingåtts med bindningstid. Bolaget anförde att konsumenten erbjöds kanalpaketet till kraftigt reducerat pris...
ARN 2013-06819 - Avtalat pris gäller om inget annat anges i avtalet
En konsument tecknade ett tv-abonnemang med 27 månaders bindningstid. I avtalet stod att de tre första månaderna var kostnadsfria och att priset därefter skulle vara 298 kronor. Konsumenten ville häva avtalet eftersom operatören när de fria månaderna var slut, istället debiterade 387 kronor. ARN menade att eftersom det framgick av avtalet att priset var 298...
ARN 2012-11425 – Inget giltigt avtal vid felaktig uppgift om fullmakt
Ett muntligt avtal om mobiltelefoni ingicks mellan en operatör och en konsument, genom konsumentens sambo. Operatören hävdade att avtalet hade ingåtts med konsumenten via sambon som ombud. Konsumenten invände att han varken hade ingått något avtal själv eller gett sin sambo fullmakt att ingå avtal åt honom. ARN menade att det inte fanns någon anledning...
ARN 2012-09882 – Konsumenten måste kunna bevisa att löften givits av säljaren
En konsument ingick ett avtal med sin operatör om mobilt bredband. Abonnemanget hade en begränsning för hur mycket datamängd som fick användas per månad. Om gränsen överstegs sänktes hastigheten för abonnemanget kraftigt. Konsumenten hade tidigare haft ett annat abonnemang hos samma operatör där han hela tiden gått över volymgränsen. På grund av detta menade konsumenten...