Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2013-09544 – Muntliga löften måste kunna bevisas
En konsument köpte en surfplatta och tecknade abonnemang för mobilt bredband där säljaren vid köpet uppgav att surfplattan skulle kunna användas för att titta på nedladdade filer. Dagen efter köpet upptäckte konsumenten att det inte gick att ladda ner filer eller titta på fotbollsmatcher. Han lämnade därför ett klagomål till säljaren. Eftersom det inte gick...
ARN 2013-06782 - Konsumenten ville inte bidra till felsökning och kunde därför inte visa att låg bredbandshastighet var ett fel i tjänsten
En konsument hade ett avtal om bredband via fiber och enligt avtalet skulle hastigheten  vara 100 Mbit/s för nedladdning och 10 Mbit/se för uppladdning. Enligt konsumenten motsvarade dock inte hastigheten på bredbandet vad som hade avtalats eftersom den hade sjunkit till cirka 50 procent av vad som avtalats. Konsumenten ansåg sig därför ha rätt till...
ARN 2012-09882 – Konsumenten måste kunna bevisa att löften givits av säljaren
En konsument ingick ett avtal med sin operatör om mobilt bredband. Abonnemanget hade en begränsning för hur mycket datamängd som fick användas per månad. Om gränsen överstegs sänktes hastigheten för abonnemanget kraftigt. Konsumenten hade tidigare haft ett annat abonnemang hos samma operatör där han hela tiden gått över volymgränsen. På grund av detta menade konsumenten...
ARN 2012-01754 - Fel på modemet kan medföra ansvar för fel på tjänsten
En konsument uppgraderade hastigheten på sitt fasta bredband från 10Mbit/sekund till 100 Mbit/sekund. Kort efter uppgraderingen upptäckte han dock att hastigheten fortfarande låg kvar på ungefär samma nivå. Konsumenten yrkade att operatören skulle avhjälpa felet och leverera den utlovade hastigheten, samt på ersättning med 10 000 kronor för tjugo timmars arbete som han fått lägga...
ARN 2011-3153 - Ingen ersättning för personligt lidande (ideellt skadestånd)
En konsument felanmälde att hennes hemtelefon inte fungerade. När felet till slut blev åtgärdat hade konsumenten varit utan telefoni i 99 dagar. Konsumenten ansåg sig berättigad till skadestånd för bland annat psykiskt lidande eftersom operatören hade hanterat hennes ärende bristfälligt. ARN menade att konsumenten bland annat hade yrkat ersättning för de besvär och det lidande...
ARN 2011-1161 - Operatör måste felsöka på plats för att kunna utesluta fel på tjänst
Konsumenten uppnådde endast hälften av avtalad hastighet på sitt fasta internetabonnemang och uppkopplingen bröts regelbundet. När operatören inte lyckades avhjälpa felet anlitade konsumenten en auktoriserad tekniker och köpte ny utrustning vilket inte heller löste problemen. Konsumenten begärde då felavhjälpning, prisavdrag och ersättning för utlägg. ARN ansåg att det var ostridigt att hastigheten endast uppgick till...
ARN 2010-9307 - Låg bredbandshastighet ger rätt att välja hävning eller nedgradering
Konsumenten beställde fast bredband och utlovades mellan 14-17 Mbit per sekund i nedladdningshastighet. Från första början bröts uppkopplingen ständigt och hastigheten som uppnåddes var långt ifrån den utlovade. Konsumenten reklamerade felen utan att problemet löstes varför han begärde att få häva avtalet, eftersom han var beroende av en stabil internetuppkoppling, samt ersättning för inkopplings- och...
ARN 2010-8694 - Konsumenten måste bidra till felavhjälpning för att få häva
Konsumenten beställde en bredbandstjänst men upptäckte efter några dagar att tjänsten inte fungerade tillfredsställande och kontaktade operatören för att få felet åtgärdat. Efter testkörningar sänkte operatören hastigheten men problemen kvarstod. Konsumenten ville häva avtalet då tjänsten inte fungerade tillfredsställande. Operatören motsatte sig detta då konsumenten inte bidragit till att avhjälpa felet. Nämnden konstaterade att det...
ARN 2010-3924 - Operatörens skadeståndsansvar vid vållande av skada
Efter ett åskväder slutade konsumentens bredband att fungera. När konsumenten gjorde felanmälan sade operatören att felet berodde på konsumentens utrustning och han råddes att skaffa nytt modem och router. Detta hjälpte inte och två teknikerbesök senare hade felet fortfarande inte åtgärdats. Konsumenten valde då att anlita ett fristående företag som bedömde att det inte förelåg...
ARN 2010-2941 - Missat aktieköp inte skadeståndsgrundande
Konsumenten kunde på grund av flertalet avbrott på sin bredbandstjänst inte genomföra ett planerat aktieköp vilket medförde att han gick miste om en värdeökning om 10 000 kronor som han ansåg sig ha förutsett. För detta krävde han ersättning av operatören. Operatören nekade men erbjöd konsumenten en kreditering på tre månadsavgifter för avbrottet. ARN påpekade...
ARN 2009-4366 - Ersättning för teknikerbesök när operatör inte reagerat
Konsumentens bredband fungerade dåligt redan efter inkoppling och konsumenten försökte få kontakt med operatören utan framgång. Konsumenten ordnade efter en månad själv en tekniker och hävde därefter tjänsten vilket operatören gick med på. Konsumenten ville även att operatören skulle ersätta kostnaden för teknikern. Operatören ansåg sig inte skyldig att ersätta kostnaden för den tekniker som...
ARN 2008-2625 - Bredbandstjänst fungerar inte med gammal dator
En konsument ingick avtal om trådlöst bredband (mobilt bredband) med 12 månaders bindningstid. För att kunna använda tjänsten krävdes en dator med ett operativsystem som inte var äldre än Windows 2000. Konsumenten fick inte igång tjänsten eftersom hans dator var för gammal och begärde att få häva köpet då han inte fått tillräcklig information från...