Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2025-02621 - Operatören har rätt att avsluta tjänsten och slutfakturera vid uppsägning
En konsument sa upp ett mobilabonnemang som hade ett års bindningstid kvar. Operatören svarade att konsumenten då kommer slutfaktureras för hela bindningstiden. Konsumenten accepterade detta men utgick ifrån att abonnemanget skulle löpa under bindningstiden för att sedan upphöra efter bindningstidens slut. Konsumenten menade att om operatören kräver betalt för abonnemanget så måste de också leverera...
ARN 2025-02351 - Konsumenten behövde bekräfta uppsägningen för att avsluta avtalet
En konsument hade tv och mobilt bredband från samma operatör. Konsumenten ville avsluta bredbandet och meddelade det till operatören skriftligt. Operatören ställde då en fråga till konsumenten vilket konsumenten inte märkte eller svarade på. Ungefär åtta månader senare upptäckte konsumenten att uppsägningen inte gått igenom och att operatören fortsatt ta betalt för tjänsten. I ARN...
ARN 2024-23873 – Ljudinspelning som bevis för avtalat pris
En konsument kontaktade sin operatör i oktober 2024 och erbjöds bredband för 360 kronor per månad, vilket konsumenten accepterade. Operatören debiterade sedan 489 kronor per månad för tjänsten. I ARN krävde konsumenten att operatören levererar bredbandstjänsten till avtalat pris, och återbetalning av det överskjutande beloppet som han betalat. Operatören invände att konsumenten fakturerats korrekt. Säljaren...
ARN 2024-22342 - Mejldialog om kompensation bevisade inte bindande avtal
En konsument inledde en dialog med sin operatör angående kompensation för en tidigare händelse. Konsumenten menade att ett avtal ingicks och i ARN krävde han en kostnadsfri mobiltelefon, åtta kostnadsfria mobilabonnemang på livstid och återbetalning för abonnemangsavgifter som betalats. För att bevisa att ett avtal ingåtts bifogade konsumenten kopior på mejldialoger mellan honom och operatören....
ARN 2024-16890 - Ändrad IP-adress och begränsad funktionalitet ansågs utgöra fel på tjänsten
Konsumenten ingick avtal om bredband med operatören 2019. Månadskostnaden var 518 kronor. 2024 ändrade operatören konsumentens IP-adress vilket bl.a. medförde att konsumenten inte längre kunde komma åt sitt arbetes servrar. Konsumenten krävde skadestånd på två månadsavgifter för tiden som bredbandet inte fungerade. Operatören framhöll att IP-tilldelningen justerades under fyra dagar. Efter konsumentens begäran om ett...
ARN 2024-11509 - Återbetalning av två års månadsavgifter när avtalet inte kunde bevisas 
Konsumenten ansåg att operatören debiterat honom för dubbla tv-abonnemang i 23 månader under 2022 till 2024. Enligt konsumenten syntes inte båda abonnemangen på Mina sidor. Konsumenten begärde återbetalning för det ena abonnemanget. Operatören motsatte sig konsumentens krav och menade att konsumenten hade två olika tv-abonnemang sedan många år tillbaka. Abonnemangen hade initialt legat hos två...
ARN 2024-06838 - Avtalat pris för bredbandstjänsten gällde även efter ändrat tjänsteutbud
Konsumenten beställde en bredbandstjänst med hastigheten 2/2 Mbit/s för 62 kronor per månad via en kundportal. Tjänsten hade ingen bindningstid och ett rabatterat pris under tolv månader. Några månader efter beställningen byttes kommunikationsoperatören i stadsnätet som konsumentens fastighet tillhörde ut. Inför bytet fick konsumenten information från kommunikationsoperatören om att han behåller nuvarande avtal och bredbandshastighet...
ARN 2024-06378 - Ingen rätt att ångra eller häva köp i butik
Konsumenten besökte en butik för att titta på dammsugare och blev övertalad av en säljare att teckna ett mobilabonnemang med 24 månaders bindningstid. Konsumenten återvände senare till butiken för att prata med någon ansvarig och meddela att hon ville ångra avtalet, men butiken gick inte med på det. I ARN krävde konsumenten att få häva...
ARN 2024-05067 - Orderbekräftelse är inte bevis på avtal
En konsument upptäckte att han fakturerats för ett abonnemang som han inte ansåg sig ha tecknat. I ARN krävde han därför i första hand att han inte skulle behöva betala för abonnemanget. Operatören invände att konsumenten beställt abonnemanget via sin tv-box samt att han därefter fått en orderbekräftelse. Operatören beskrev även stegen som kunder går...
ARN 2024-04877 – Urkopplad mast gav rätt till prisavdrag
En konsument tecknade ett familjeabonnemang för mobiltelefoni med 24 mån bindningstid i november 2023. Enligt avtalssammanfattningen var månadskostnaden 1 235 kronor. Det visade sig att tjänsten inte fungerade i området där konsumenten bodde. Utanför området kunde tjänsten dock användas. I februari 2024 meddelade konsumenten att hon ville slippa ifrån avtalet och begärde återbetalning av 2...
ARN 2024-04782 - Operatören måste kunna bevisa att avtalet accepterades efter samtalet
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare om ett nytt mobilabonnemang den 18 januari 2024. Den 8 februari 2024 meddelade konsumenten att det påstådda avtalet skulle upphävas. Tjänsten levererades den 22 februari 2024. Konsumenten hävdade att avtalet var ogiltigt och krävde skadestånd på 3000 kronor. Operatören motsatte sig kravet och hänvisade till ett digitalt skriftligt...
ARN 2024-04372 - Konsumenten har rätt till ersättning när operatören felaktigt stängt av tjänst
Konsumenten beställde en bredbandstjänst. Det framgick av orderbekräftelsen att startkostnaden var noll kronor. Operatören fakturerade sedan för en startavgift och en avgift för pappersfaktura. Konsumenten menade att avgifterna inte var avtalade och bestred därför dessa kostnader via post. Konsumenten fick inget svar och skickade då rekommenderat brev. Operatören stängde av tjänsten eftersom konsumenten inte betalat...