Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2017-04283  – Företagsavtal var ogiltigt på grund av att det inte fanns någon vilja från konsumentens sida att teckna företagsavtal
En konsument påstod att han blivit uppringd av en återförsäljare som ville förlänga hans befintliga abonnemang och ge honom gratis hårdvaror på grund av att han varit en trogen kund. Det visade sig senare att hårdvarorna var knutna till flera företagsabonnemang. Konsumenten menade att han inte hade haft någon vilja att teckna nya avtal, speciellt...
ARN 2017-03150 – Kanalförändring i kostnadsfri playtjänst ansågs inte vara väsentlig 
En konsument hade tecknat ett avtal med en operatör om en tv-tjänst, i vilken det ingick en så kallad playtjänst. Kanalpaketet i playtjänsten förändrades och konsumenten begärde därför att få avsluta avtalet utan att behöva betala för återstående bindningstid. Operatören menade att konsumenten informerats om kanalförändringen under ångerfristen och att konsumenten därför kunde ha ångrat avtalet. Vidare...
ARN 2017-02093 - Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson
En konsument blev uppringd av en säljare som erbjöd företagsabonnemang. Konsumenten ansåg sig inte vara företagare men ägde en skogsfastighet och menade att han på så sätt blivit lurad att teckna företagsabonnemang. Operatören menade att säljaren i de muntliga avtalen hade sagt att avtalen tecknades på företaget, vilket konsumenten accepterade. Därmed fanns ingen ångerrätt. Nämnden...
ARN 2016-11868 – Konsumenten är skyldig att meddela operatören att telefonnumret ska flyttas till en annan operatör vid uppsägning
En konsument skulle byta operatör och gjorde därför en uppsägning av sitt fasta telefonabonnemang. Enligt konsumenten ställde den befintliga operatören inga frågor om huruvida telefonnumret skulle upphöra eller om det skulle flyttas till en annan operatör.  Operatören krävde sedan 995 kronor av konsumenten för att koppla upp tjänsten igen för att kunna flytta numret till...
ARN 2016-08944 – Ångerrätt när företagsavtal ingås med privatperson
En konsument tecknade avtal med en operatör om abonnemang. Någon månad senare upptäckte konsumenten att hon hade fått företagsabonnemang trots att mobiltelefonerna var avsedda att användas för privat bruk. Konsumenten begärde därför att få frånträda samtliga avtal med operatören. Operatören motsatte sig kravet och hävdade att det framgår av orderbekräftelsen att konsumenten ingått avtal om...
ARN 2016-08467 - Operatören saknade rätt till ersättning vid förlängd ångerrätt
Konsumenten ingick vid hemförsäljning ett avtal om telefoni och tv samt köp av en mobiltelefon. Men konsumenten var missnöjd med avtalet, bland annat för att fakturorna inte stämde. Drygt fem månader senare begärde konsumenten därför att avtalet skulle avslutas och att operatören skulle återbetala det som betalats till företaget samt returporto för telefonen och kostnaden...
ARN 2016-06927 - Ogiltigt avtal vid felaktig information om ångerrätt
En konsument träffade en säljare utanför en lokal matbutik. Enligt konsumenten skulle hon, eftersom hon var en storkund, få en present i form av en surfplatta och ett par hörlurar. Det visade sig dock när hon läste igenom avtalet hon undertecknat att presenten i själva verket kostade mycket mer än vad säljaren uppgett. Konsumenten valde...
ARN 2016-03548 – Inspelningsbar box en del av tjänsten
En konsument ville avsluta sitt avtal med operatören eftersom dennes kanalutbud ändrats på grund av att operatören förlorat vissa sändningsrättigheter. Operatören gick med på att bryta abonnemangsavtalet men ville fortfarande ha betalt för den inspelningsbara digitalboxen som hörde till abonnemanget. För denna betalade konsumenten en extra kostnad om 99 kronor per månad utöver abonnemanget. Operatören...
ARN 2016-02250 - Förlängd ångerfrist - otillräcklig information om ångerrätt
En konsument blev uppringd av säljare i juli 2015 med ett erbjudande om billigare tjänster. Konsumenten skulle få skriftlig bekräftelse på detta men fick inte det. Konsumenten menade sig inte ha tackat ja till förlängning av avtal på 24 månader och ville häva avtalet. Konsumenten undrade även om inte ångerrätt förelåg. Operatören anförde att konsumenten...
ARN 2016-02189 – Konsumenten inte skyldig att betala för tjänst som ångrats
En konsument ansåg att hon lurats att tacka ja till ett operatörsbyte. Konsumenten menade att hon ångrat avtalet i tid medan operatören menade att ångerfristen gått ut. Enligt konsumenten sa säljaren på inspelningen av det muntliga avtalet att ångerrätten gäller från och med välkomstbrevet som anlände med första fakturan den 11 januari. Konsumenten hade därefter...
ARN 2015-11102 – Konsumenten kunde inte visa att uppsägning gjorts
Konsumenten sade upp sitt abonnemang för tv-tjänster i samband med en lägenhetsförsäljning. Ändå fortsatte konsumenten att betala räkningar och beställa uppgraderingar i sex år, i tron att det gällde en leverans till den nuvarande adressen. Enligt operatören fanns det ingen registrering om att konsumenten sagt upp avtalet. Det hade inte heller funnits någon anledning att...
ARN 2015-10734 –Konsumenten måste själv avsluta tidigare abonnemang
Konsumenten tecknade ett telefonabonnemang med en ny operatör. Försäljaren lovade att företaget skulle ordna allt som rörde bytet av operatör och konsumenten trodde därför att operatören skulle kontrollera att bindningstiden hos den tidigare operatören hade gått ut. Det visade sig dock att den tidigare operatören ville ha betalt för återstående bindningstid. Den nya operatören menade...