Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2018-06537 – Rätt till ånger även om konsumenten använder ett annat begrepp
En konsument blev uppringd av en operatör och det uppstod därefter en fråga om rätten att ångra det ingångna avtalet. ARN menade att avtalet hade ingåtts per telefon och att distansavtalslagen därför är tillämplig och konsumenten kunde därmed ha rätt att ångra avtalet. För att ett meddelande från en konsument ska anses som en begäran om...
ARN 2018-05644 - Avtal om tv-abonnemang med tillhörande box bedömdes som avtal om tjänst
Konsumenten blev kontaktad av en säljare den 5 december och beställde tv-abonnemang. Konsumenten ville att avtalet skulle omfatta fyra tv-uppkopplingar, men när montören skulle installera tjänsten upptäckte montören att det endast fanns en uppkoppling. Abonnemanget skulle börja gälla först efter installation och konsumenten menade att eftersom samtliga delar inte hade levererats hade avtalet inte börjat...
ARN 2018-05543 – Rätt till ersättning för abonnemangskostnader för en tjänst som inte kunnat nyttjas när operatören varit försumlig i samband med flytt
En konsument flyttade från en villa till ett äldreboende i juli 2017. Konsumenten gjorde en flyttanmälan för abonnemanget men flytten genomfördes inte. Enligt konsumenten berodde detta på bristande kompetens hos fältpersonalen. Som bevisning i ARN hade bland annat åberopats ett intyg att äldreboendet var bemannat dygnet runt. Konsumenten menar att hon flera gånger under hösten...
ARN 2018-05453 - Ångerrätt för abonnemang om streamingtjänst
En konsument ingick avtal om abonnemang på streamingtjänster via hemförsäljning. Avtalet hade en bindningstid på 24 månader. Efter besöket kontaktade konsumenten säljaren för att fråga om ångerrätt. Konsumenten fick då fick svaret att ångerrätt gällde för avtalet. Konsumenten ångrade avtalet tolv dagar efter att det ingåtts.  Företaget menade att det inte gick att ångra avtalet...
ARN 2018-04715 – Konsumenten hade inte rätt att häva avtalet på grund av ändring av avtalsvillkoren till följd av dataskyddsförordningen (GDPR)
Konsumenten hade ett avtal om en tv-tjänst med bindningstid till 2019. I april 2018 fick konsumenten information om villkorsändringar där det angavs att avtalet kunde sägas upp om de nya villkoren inte accepterades. Denna information hade även framkommit på hemsidan. Konsumenten ville att hennes avtal skulle avslutas i förtid från det datum som ändringen trädde...
ARN 2018-03330 – Operatören hade inte rätt till startavgift och månadsavgift vid utövande av ånger
En konsument tecknade ett avtal om bredband den 23 februari 2018. När konsumenten provade tjänsten visade det sig att den inte fungerade. Konsumenten felanmälde men eftersom felet inte rättades till valde konsumenten att ångra sig den 6 mars 2018. Operatören menade att eftersom tjänsten är aktiv kan den inte ångras utan avgifter vilket framgick av...
ARN 2018-02365 - Ej rätt till återbetalning av innestående pott
En konsument hade ett ”Pott” mobilabonnemang. När abonnemanget hade avslutats begärde konsumenten att få ut den innestående potten i pengar och ansåg att denna rätt framgick av avtalsvillkoren. Operatören ansåg dock att innestående pott inte skulle återbetalas vid avslutat abonnemang och hänvisade till avtalsvillkoren. ARN konstaterade att det framgick av de aktuella avtalsvillkoren att en...
ARN 2018-00760 – Betalning av slutfaktura innebär inte att ångerrätten avtalas bort  
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare i september 2017 och blev, enligt konsumenten, pålurad ett företagsabonnemang. Konsumenten ansåg sig inte vara företagare utan konsument och menade att hen inte fick någon information om ångerrätten. Konsumenten kontaktade operatören i december 2017 för att avsluta avtalet och i januari 2018 åberopades förlängd ångerrätt. Konsumenten menade att...
ARN 2017-13281 - Avtal om tv-abonnemang med tillhörande box bedömdes som avtal om tjänst
Konsumenten tecknade ett avtal om tv-abonnemang via fiber den 9 oktober 2017. Avtalet ingicks på telefon och konsumenten frågade särskilt om ångerfristens löptid. Säljaren förklarade att den gällde 14 dagar från och med den dag försändelsen med tv-boxen hämtades ut från postombudet. Konsumenten tog emot paketet den 16 november, men hade problem att få igång...
ARN 2017-11047 – Öppet eller slutet nät?
En konsument beställde fiberinstallation med öppet nät och tecknade samtidigt ett abonnemangsavtal med 12 månaders bindningstid. När konsumenten ett år efter abonnemangstiden ville byta leverantör var nätet ett stängt nät. Konsumenten hade dock möjlighet att gå över till en annan leverantörs nät och få öppen fiber för 2000 kronor. Kostnaden var, enligt konsumenten, för att...
ARN 2017-09793 – Operatören står risken för meddelande om ånger
Konsumenten blev uppringd den 16 februari 2017 av operatören angående en förlängning av konsumentens avtal med operatören. Konsumenten ville ha prislista via mail innan konsumenten tog ett beslut men det gick inte att ordna så konsumenten tackade ja med vetskap om att konsumenten kunde ångra sig enligt ångerrätten.  Den 23 februari skickade konsumenten in en ångerblankett...
ARN 2017-08509 – Uppsägning utan uppsägningstid är skäligt
Konsumenten ville avsluta abonnemanget utan uppsägningstid efter många avbrott på tv-tjänsten. Operatören hävdade tre månaders uppsägningstid enligt villkoren. Avtalet hade ingåtts per telefon men någon ljudinspelning fanns inte. Operatören menade att villkoren alltid ges i telefonsamtalet med kunden samt finns på operatörens webbplats. ARN ansåg inte att operatören kunde bevisa att konsumenten fått del av...