Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2019-03419 – Konsumenten hade inte rätt att häva avtalet när telefonidosa var försenad med en och en halv månad
En konsument beställde en telefonitjänst av operatören den 27 november 2018. I avtalet ingick ett kostnadsfritt lån av en telefonidosa som krävdes för att tjänsten skulle fungera. Enligt konsumenten hade leverantören inte lyckats leverera dosan på sju veckor, han hävde därför avtalet den 27 januari 2019. Före dess menade konsumenten att han kontaktat operatören tre...
ARN 2019-00765 – Konsumenten hade inte rätt att ångra enbart abonnemanget vid paketköp
En konsument köpte vid samma tillfälle en mobiltelefon och ett mobilabonnemang av en operatör. Abonnemanget kostade 195 kronor per månad och telefonen avbetalades med 50 kronor per månad. Konsumenten begärde inom 14 dagar att få ångra enbart abonnemangsavtalet, vilket operatören inte gick med på. Konsumenten menade att abonnemanget och telefonen är två separata saker oberoende...
ARN 2019-00630 – Kostnadsfri ånger trots att tjänsten startats
Konsumenten ingick den 28 december via nätet ett avtal om bredband till kampanjpris, men ångrade avtalet den 3 januari. Konsumenten menade att tjänsten inte använts och begärde att få ångra avtalet utan behöva betala något.  Operatören hänvisade till att det framgick i avtalsvillkoren vad som gällde när ångerrätten användes efter att tjänsten aktiverats. I företagets...
ARN 2018–13776 - Konsumenten fick häva avtal när tjänsten inte kommit igång efter två månader
En konsument beställde bredband men tjänsten fungerade inte vilket konsumenten påtalade vid ett par tillfällen. När tjänsten fortfarande inte fungerade efter ca sex veckor ville konsumenten häva avtalet. Operatören svarade dock inte på konsumentens meddelanden om detta. Den förre fastighetsägaren hade uppgett att det inte fanns någon pågående tjänst kopplad till fastigheten. Operatören anförde att...
ARN 2018–10817 - Muntligt löfte om uppsägning vid flytt till ny adress kunde inte bevisas
Konsumenten beställde tv och bredband och ville försäkra sig om att tjänsten även skulle fungera på den adress dit senare konsumenten skulle flytta. Säljaren sade att det inte skulle vara några problem att säga upp tjänsten om denna inte kunde levereras till den nya adressen. När konsumenten senare ville säga upp tjänsten hänvisade operatören till...
ARN 2018–10612 - Ångerrätt vid påfyllning av kontantkort
Konsumenten beställde påfyllning av kontantkort för en kabel-tv-tjänst. Kortet fungerade inte och konsumenten ville avsluta avtalet men nekades då operatören menade att ångerfristen löpt ut. Operatören hänvisade till avtalsvillkoren där det står att ångerrätten för påfyllning av kontantkort slutar att gälla om det datum då påfyllningen börjar användas inträffar inom ångerfristen. Eftersom konsumenten hade meddelat ånger...
ARN 2018-15473 - Avtal om abonnemang tillsammans med mobiltelefoner och surfplatta bedömdes som avtal om tjänst 
En konsument ingick ett avtal på telefon om ett abonnemang tillsammans med två mobiltelefoner och en surfplatta. Två månader senare begärde konsumenten att få avsluta abonnemanget på grund av bristfällig information. Operatören gick inte med på konsumentens krav. ARN inledde med att uttala att parternas avtal till övervägande del avsåg tillhandahållandet av en tjänst, där...
ARN 2018-15121 – Prishöjning tilläts ej - men bindningstid inget hinder i sig
Konsumenten beställde i juli 2018 ett bredbandsabonnemang för 169 kronor per månad med tolv månaders bindningstid. Några månader senare aviserade operatören en prishöjning till 269 kronor per månad. Som skäl angav operatören att stadsnätet höjt avgifterna för operatören. Konsumenten menade dock att det senaste avtalet mellan operatören och stadsnätet hade tecknats redan i maj. Då...
ARN 2018-13726 – Konsumenten har bevisbördan för att ett avtal ingåtts utanför affärslokal
En konsument tecknade ett mobilabonnemang med 24 månaders bindningstid vid en försäljningsdisk i en galleria. Konsumenten ansåg att han hade 14 dagars ångerrätt. Konsumenten tog även emot en dator som enligt hans uppfattning skulle ingå i månadskostnaden. Dagen efter att avtalet ingicks gick konsumenten tillbaka till butiken med datorn i den oöppnade förpackningen och försökte...
ARN 2018-12310 –Tvist om bindningstid när ett företagsabonnemang överlåts till en privatperson
En konsument tog över sin pappas företagsabonnemang och då uppstod en fråga om bindningstidens längd. Operatören menade att den totala bindningstiden var 37 månader eftersom abonnemangets nya bindningstid på 24 månader skulle inledas först när avtalstiden från företagsabonnemanget hade löpt ut. ARN menade att parterna var överens om att konsumenten hade tagit över sin pappas företagsabonnemang...
ARN 2018-11121 - Avtal om tv-abonnemang med tillhörande boxar bedömdes som avtal om vara
Konsumenten beställde ett abonnemang med två boxar där en box skulle kunna anslutas till parabolen i konsumentens stuga och en användas med fiber i permanentboendet. När konsumenten hämtade ut boxarna den 16 augusti 2018 visade det sig att bägge boxarna var för fiberanslutning. Konsumenten klagade den 26 augusti och begärde sedan att få ångra sig...
ARN 2018-10128 – Muntlig uppsägning via telefon kunde inte bevisas
En konsument ringde sin operatör och sa upp ett avtal den 6 november 2017. Konsumenten hade namn på den han talat med och klockslag. Sju månader senare upptäckte konsumenten att operatören fortsatt att debitera honom via autogiro. Konsumenten ville ha tillbaka samtliga abonnemangsavgifter han betalat efter tiden för uppsägningen. Operatören motsatte sig konsumentens krav och...