Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

MD 2009:35 - Villkor om prishöjningar oskäliga mot konsument
Ett bolag har i avtal till konsumenter kring abonnemang för bredband och telefoni använt avtalsvillkor som inneburit att bolaget haft rätt att under bindningstiden  omedelbart höja priset med upp till tio procent av månadsavgiften,  i enstaka fall höja priset med upp till 100 procent,  ändra sina priser om ändringen orsakats av väsentligt ökade kostnader för bolaget. Exempelvis...
MD 2009:30 – Inte oskäligt med automatisk förlängning av tidsbegränsade avtal
Ett villkor i tidsbegränsande avtal om digital-tv-abonnemang till konsumenter innebar att om uppsägning inte sker inom viss tid så förlängs avtalet automatiskt på viss tid. Alternativt att det övergår till ett tillsvidareavtal med tre månaders uppsägningstid. När det gäller en automatisk förlängning på viss tid så menade Marknadsdomstolen (MD) att det följer av det tidigare...
MD 2005:23 - Krav på skriftlighet
Avtalsvillkor med krav på skriftlig uppsägning för konsumenten bedömdes som oskäligt.
MD 2005:10 - Begränsning av skadeståndsansvar
I ett standardavtal avseende fast telefoni har vissa villkor ansetts oskäliga enligt avtalsvillkorslagen. Det gäller bland annat villkor som ger näringsidkaren rätt att stänga av avtalad telefonitjänst utan att i förväg underrätta konsumenten, villkor som begränsar såväl sättet som tiden för framställande av anspråk, villkor som begränsar skadeståndsansvar till visst belopp och även till vissa...
MD 2000:24 - Samtalspotter, uppsägning, oskäligt avtalsvillkor
Ett avtalsvillkor för mobilteleabonnemang som innebär att en operatör har rätt att behålla förskottsbetalda samtalspotter när en abonnent beslutar att säga upp avtalet, utan att abonnenten har motsvarande rätt till ersättningsbelopp när operatören säger upp avtalet, är att anse som oskäligt enligt avtalsvillkorslagen.
ARN 2025-02621 - Operatören har rätt att avsluta tjänsten och slutfakturera vid uppsägning
En konsument sa upp ett mobilabonnemang som hade ett års bindningstid kvar. Operatören svarade att konsumenten då kommer slutfaktureras för hela bindningstiden. Konsumenten accepterade detta men utgick ifrån att abonnemanget skulle löpa under bindningstiden för att sedan upphöra efter bindningstidens slut. Konsumenten menade att om operatören kräver betalt för abonnemanget så måste de också leverera...
ARN 2025-02351 - Konsumenten behövde bekräfta uppsägningen för att avsluta avtalet
En konsument hade tv och mobilt bredband från samma operatör. Konsumenten ville avsluta bredbandet och meddelade det till operatören skriftligt. Operatören ställde då en fråga till konsumenten vilket konsumenten inte märkte eller svarade på. Ungefär åtta månader senare upptäckte konsumenten att uppsägningen inte gått igenom och att operatören fortsatt ta betalt för tjänsten. I ARN...
ARN 2024-06378 - Ingen rätt att ångra eller häva köp i butik
Konsumenten besökte en butik för att titta på dammsugare och blev övertalad av en säljare att teckna ett mobilabonnemang med 24 månaders bindningstid. Konsumenten återvände senare till butiken för att prata med någon ansvarig och meddela att hon ville ångra avtalet, men butiken gick inte med på det. I ARN krävde konsumenten att få häva...
ARN 2024-00404 – Muntlig uppsägning via telefon kunde bevisas
En konsument beställde tv- och bredbandsabonnemang i mars 2020. När konsumenten ville avsluta tjänsterna visade det sig att tv-tjänsten hade 24 månaders bindningstid. I december 2020 meddelade hon operatören att hon ville avsluta avtalet i samband med bindningstidens slut. Operatören svarade att det skulle ordnas och att konsumenten inte behövde göra något ytterligare. Konsumenten märkte...
ARN 2023-32544 – Ångerrätt vid påfyllning av tv-kontantkort
En konsument ville ångra ett köp av ett tv-abonnemang men nekades av operatören. Operatören anförde att konsumenten hade fyllt på ett kontantkort för att utnyttja tjänsten och då saldot börjat utnyttjas direkt nekades ånger av köpet med hänvisning till operatörens villkor. ARN utgick från huvudregeln om ångerrätt och vidare till det undantag från ångerrätt som...
ARN 2023-26304 - Ånger via sms/mms till operatörens e-postadress ansågs ändamålsenligt
Konsumenten blev uppringd av en telefonförsäljare och tackade ja till fyra telefonabonnemang. Efter några dagar ångrade sig konsumenten och meddelade företaget att han ångrade sig via sms/mms till operatörens e-postadress. Operatören ansåg att ångern inte kommit in i rätt tid eftersom den inte gjorts på rätt sätt. Operatören hänvisade till information i avtalet och orderbekräftelsen...
ARN 2023-21736 – Förlängd ångerfrist - ingen information om rättsföljder
Operatören ringde konsumenten och i samband med samtalet ingicks ett avtal om mobilabonnemang. Konsumenten accepterade avtalet skriftligt via sms. Av sms:et framgick följande angående ångerrätten: ”Du har ångerrätt från och med dagen du accepterar erbjudandet. För att ångra dig kan du ringa till [operatörens] kundservice på [telefonnummer], eller fylla i konsumentverkets ångerblankett och maila denna...
Nästa