Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2022-21739 – Förlängd ångerfrist - otillräcklig information om ångerrätt
Konsumenten blev uppringd av en säljare som erbjöd ett billigare mobilabonnemang. Ungefär två månader senare, i samband med att konsumenten fick den första fakturan för mobilabonnemanget, ville konsumenten häva avtalet. Konsumenten var kritisk till hur aggressiv säljaren varit samt att operatören inte lämnat tillräcklig information om ångerrätten vid distansavtal. I ARN krävde konsumenten att få...
ARN 2022-17372 - Rätt att debitera konsument för två olika bredbandstjänster
I februari 2021 var konsumenten i kontakt med sin operatör. Hon hade vid det tillfället ett tv-paket och fast bredband via kopparnätet. Konsumenten beställde en bredbandstjänst via mobilnätet. Operatören debiterade sedan konsumenten för båda bredbandstjänsterna samt två tv-paket vilket konsumenten märkte först i september 2022. Parterna var inte överens om vad som sagts under samtalet....
ARN 2022-10555 – Enbart länk till webbplats är inte tillräcklig information
En konsument hade tecknat ett avtal om en bredbandstjänst 100/10 Mbit. Konsumenten upptäckte något år senare att hen hade betalat 70 kronor mer i månaden än vad som ursprungligen hade avtalats. Konsumenten krävde återbetalning av månadskostnaden för de 19 månader som hen betalat det högre priset. Operatören menade att konsumenten hade fått information om prisökningen...
ARN 2022-10275 – Ångerrätten gäller även om produkterna inte sänds tillbaka omgående
En konsument hade tecknat mobil- och tv-abonnemang samt köpt diverse produkter av en operatör. Konsumenten nyttjade sin ångerrätt efter elva dagar från beställning och begärde att få en retursedel. Hen fick dock ingen retursedel utan en faktura i stället. När konsumenten kontaktade operatören för att förklara att ingen retursedel hade skickats ut så blev svaret...
ARN 2021-15555 - Förlängd ångerfrist - ingen information om förutsättningar för utövande av ångerrätt
I april 2021 tecknade konsumenten ett film- och tv-abonnemang via sin tv-box med tolv månaders bindningstid. Efter en månad ville konsumenten häva köpet och menade att abonnemanget hade tecknats utan konsumentens vetskap. Den första frågan ARN prövade var om det rörde sig om ett bindande avtal. ARN fann att avtalet hade tecknats via konsumentens tv-box...
ARN 2021-03801 – Operatören har en omsorgsplikt men konsumenten måste klaga inom skälig tid
En konsument hade fast bredband via ADSL under flera år men accepterade ett erbjudande om fast bredband via fiber. Enligt konsumenten uppgraderade hon sin tjänst ”Bredband 30” till ”Bredband 100”, men efter fem år upptäckte hon att operatören fakturerade för båda bredbandstjänsterna. Konsumenten hade inte märkt att företaget fakturerat för två tjänster eftersom tjänsterna fakturerats...
ARN 2021-02254 – Rätt till viss ersättning för kostnader när operatören inte fullföljer avtal
Konsumenten fick ett bättre erbjudande om tv-abonnemang från en annan operatör och valde därför att säga upp sitt befintliga abonnemang till årsskiftet 2020/2021. Den 17 november blev hen uppringd av sin tidigare operatör, som gav konsumenten ett ännu bättre erbjudande som även avsåg bredbandsabonnemang samt informerade om att hen fortfarande hade ångerrätt. Konsumenten tackade ja...
ARN 2020-24427 - Förlängd ångerfrist - operatören kunde inte bevisa ångerrättsinformation
Konsumenten blev uppringd av en återförsäljare till operatören den 23 maj 2019 och ingick då ett avtal om mobilt bredband med en bindningstid på 24 månader. Bredbandet fungerade till en början, men slutade sedan plötsligt att fungera. Konsumenten bestred de kommande fakturorna med hänvisning till felet. Den 1 augusti 2019 kontaktade han operatören och ville...
ARN 2020-16013 – Ingen rätt till ersättning för sparad surf efter villkorsändring
Konsumenten hade haft mobilt bredband via sin operatör sedan 2017. I tjänsten ingick en möjlighet för konsumenten att spara upp till 100 GB surf. I juni 2020 upptäckte hen att operatören hade genomfört en villkorsändring och att hen därmed blivit av med sin insparade surfpott. Konsumenten menade att detta var en retroaktiv ändring av avtalet...
ARN 2020-12486 – Operatören ersättningsskyldig för slutfaktura vid nummerflytt inom ångerfristen
Konsumenten upptäckte att operatören tecknat ett telefonabonnemang i hens namn som hen inte hade beställt. Konsumenten hade blivit uppringd av en telefonförsäljare, men påtalat att hen hade språksvårigheter och inte ville byta operatör. Enligt operatören fick hen godkänna ett dokument som skickats via sms. Operatören använde en fullmakt för att avsluta abonnemanget hos den tidigare...
ARN 2020-01684 – Ingen rätt att ångra köp som gjorts i galleria
En konsument och hennes man ingick avtal i ett köpcentrum. Försäljningsplatsen var ett litet bås. Konsumenten menade att abonnemangen fungerat dåligt och ville åberopa förlängd ångerrätt för köpet. Konsumenten ansåg att det skulle omfattas av reglerna om ångerrätt eftersom säljaren inte hade någon butik. Operatören motsatte sig kravet och menade att köpet genomförts via en...
ARN 2019-12833 – Rätt att ångra köp som gjorts i galleria
Konsumenten beställde ett tv-abonnemang av en säljare i en galleria i september 2018. Konsumenten hade först blivit kontaktad av säljaren på en annan plats i gallerian. Säljaren erbjöd ett bättre avtal än konsumenten redan hade. Det nya avtalet innebar en prissänkning och 12 månaders bindningstid. När månadskostnaden höjdes efter 12 månader kontaktade konsumenten operatören och...