Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2014-09437 – Osannolikt att konsument godkänt avtalsförlängning
En konsument sålde sitt fritidshus och sade i samband med detta upp sitt tv-abonnemang via telefon. Konsumenten befann sig utomlands en tid efter uppsägningen och upptäckte först efter lite mer än ett halvår att pengar fortsatt att dras via hans autogiro för abonnemanget. Operatörens förklaring var att avtalet inte hade sagts upp, utan under telefonsamtalet...
ARN 2014-06843 – Ångerrätt när konsument lockats in i butik
En konsument passerade en butik och blev bjuden på en tablettask av en försäljare som stod utanför butiken. Konsumenten gick med in i butiken och tecknade ett avtal för mobiltelefon men ansåg att hon blivit lurad. Konsumenten ville återlämna telefonen och abonnemanget dagen efter men nekades på grund av att förpackningen var öppnad. Återförsäljaren uppgav...
ARN 2014-06820 Operatören har bevisbördan för att avtal ingåtts som företagare
En konsument ingick avtal om telefoni- och bredbandsabonnemang över telefon. Efter några dagar meddelade konsumenten operatören att han ångrade sig. Operatören nekade ångerrätt eftersom de ansåg att det gällde företagsavtal. ARN ansåg vid en sammantagen bedömning att utredningen i ärendet inte gav stöd för att konsumenten skulle ha ingått avtal i syfte som företagare. Tjänsterna kunde inte heller i sig anses vara mer avsedda åt att användas i egenskap som företagare än i egenskap som konsument. Eftersom det rådde en osäkerhet ansåg ARN att det var operatören som skulle bevisa om konsumenten ingått avtal i egenskap av företagare. Eftersom operatören...
ARN 2014-06330 – Ingen ångerrätt vid köp i försäljningsstånd i köpcentrum
En konsument ingick avtal om mobilt bredband med router och en surfplatta till ett visst pris vid en återförsäljares försäljningsstånd i ett köpcentrum. Konsumenten beskriver att försäljaren kallade på hennes uppmärksamhet när hon passerade försäljningsståndet. När konsumenten ville ångra avtalet nekades hon eftersom försäljaren menade att ångerrätt inte gäller vid köp i affärslokal. Återförsäljaren anförde...
ARN 2014-06262 – Avtal om bredbandsabonnemang tillsammans med modem bedömdes som avtal om tjänst
En konsument beställde ett bredbandsabonnemang den 22 juni 2014. Tjänsten fungerade först den 30 juni.  Den 10 juli, det vill säga elva dagar från det att tjänsten levererats, begärde konsumenten att få ångra avtalet, vilket operatören nekade. Konsumenten begärde i ARN att avtalet skulle få ångras och menade att ångerfristen skulle räknas från det datum...
ARN 2014-06167 – Ångerrätt när konsument tecknat avtal på marknad
En konsument blev kontaktad av en säljare på Kiviks marknad som ville ge konsumenten möjlighet att ringa billigare. Konsumenten köpte en mobiltelefon med tillhörande abonnemang. Telefonen fungerade inte eftersom det var något fel på SIM-kortet enligt konsumenten som därför begärde att få häva köpet men fick avslag. Konsumenten fick samtidigt reda på att abonnemanget skulle...
ARN 2013-10300 – Rätt att avsluta nummer vid avstängning
En konsument tecknade ett nytt avtal som innebar att hans tidigare abonnemang låstes upp och telefonnumret flyttades till ett kontantkortsabonnemang. Konsumenten ingick avtalet under förutsättning att han skulle få behålla sitt nummer. När konsumenten inte hade fyllt på kontantkortet på tolv månader avslutades kontantkortsabonnemanget och konsumenten förlorade sitt nummer som gavs till annan abonnent. Konsumenten...
ARN 2013-10015 - Öppet köp kan gälla när förpackning öppnas i butik
En konsument köpte en mobiltelefon och tecknade ett abonnemang med 24 månaders bindningstid i en butik. Eftersom telefonen inte motsvarade vad konsumenten förväntat sig med hänsyn till priset och säljarens uppgifter, ville konsumenten lämna tillbaka telefonen dagen efter köpet. Enligt avtalet hade konsumenten öppet köp, men försäljaren menade att mobiltelefonen inte kunde återlämnas eftersom förpackningen...
ARN 2013-09419 - Öppet köp av mobiltelefon med tillhörande abonnemang
En konsument köpte en surfplatta med tillhörande abonnemang i butik och avtalet var förenat med öppet köp. Förpackningen öppnades i butiken och när konsumenten skulle lämna tillbaka surfplattan samma dag fick denne veta att öppet köp inte längre gällde, just eftersom förpackningen var bruten. Frågan uppstod om surfplattan kunde återlämnas inom ramen för öppet köp....
ARN 2013-06612 – Konsumenten är betalningsskyldig under uppsägningstiden även om tjänsten inte kan användas
En konsument avslutade sitt bredbandsabonnemang och sände tillbaka routern till sin operatör. Eftersom abonnemanget sades upp med en avtalad uppsägningstid på tre månader skickades räkning för denna tid till konsumenten även efter att utrustningen hade skickats tillbaka. Konsumenten ville inte betala för en tjänst som inte kunde användas. ARN bedömde att konsumenten inte hade rätt...
ARN 2013-06019 - Ångerrätt för mobil som köpts över internet men hämtats i butik
En konsument köpte en mobiltelefon över internet och valde att hämta ut telefonen i butik. Vid köpet fick konsumenten både en beställningsbekräftelse och information om ångerrätt. Konsumenten hämtade ut telefonen men ville sedan ångra köpet enligt distans- och hemförsäljningslagen. Enligt bolaget hade konsumenten inte ångerrätt eftersom det inte rörde sig om ett distansköp då köpet...
ARN 2013-01192 – Öppet köp av mobiltelefon med tillhörande abonnemang
En konsument köpte en iPhone med abonnemang. Telefonen skulle vara en julklapp till hennes barnbarn. Säljaren lovade att telefonen skulle levereras senast den 18 december men telefonen levererades inte i tid. Konsumenten krävde att få häva köp av telefon och abonnemang på grund av dröjsmålet men säljaren gick bara med på en hävning av köpet...