Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2009-3977 - Operatör kunde inte styrka att bindningstid avtalats
En konsument skulle säga upp sitt avtal men fick besked av operatören att avtalet hade bindningstid och därför skulle upphöra senare än konsumenten önskade. Konsumenten hävdade att ingen bindningstid hade avtalats. Operatören åberopade, som stöd för att bindningstid avtalats, att abonnemang och utrustning subventionerats samt att noteringar om bindningstid gjorts av operatörens kundtjänst. ARN ansåg...
ARN 2009-0885 – Operatören behövde inte leverera viss kanal, men konsumenten fick ändå häva
Konsumenten tecknade avtal med operatören om ett tv-abonnemang. I abonnemanget ingick ett antal tv-kanaler varav konsumenten fritt kunde välja åtta stycken. Konsumenten valde bland annat en bosnisk kanal. När operatören ett år senare meddelade att tillgången till kanalen skulle stängas av krävde konsumenten att operatören antingen skulle fullgöra tjänsten eller betala för en satellitmottagare så...
ARN 2008-9151 - Trasig mobil, rätt att häva telefon men inte abonnemang
En konsument begärde hävning efter en konstaterat vattenskadad mobil mindre än två veckor efter köpet. I ärendet gav ARN konsumenten rätt att häva köpet av mobilen eftersom säljaren inte kunde visa att skadan orsakats av konsumentens handhavande. Konsumenten fick däremot inte rätt att samtidigt häva det mobilabonnemang som köptes tillsammans med telefonen. ARN motiverade det...
ARN 2008-0405 - Trasig mobil, rätt att häva telefon och abonnemang
Konsumenten träffade avtal om köp av mobiltelefon och abonnemang. Eftersom telefonen hade ett fabrikationsfel skickades den omgående på reparation. Den tredje gången detta skedde ersattes den röda telefonen med en grå. Konsumenten talade då om för operatören att hon köpt abonnemanget för den röda telefonens skull och att designen på telefonen var viktig för henne....
ARN 2007-6964- Rätt att avbeställa tjänst innan leverans
En konsument beställde internetuppkoppling (ADSL) per telefon och uppmanades betala sex månader i förskott (på grund av tidigare betalningsanmärkningar) för att ett snabbt operatörsbyte och uppkoppling skulle kunna skötas av den nya operatören. När inget byte skedde kontaktade konsumenten operatören för att avbeställa tjänsten. Operatören nekade och hänvisade till att de skickat en porteringsorder (begäran...
ARN 2007-2543 - Förlängning av abonnemang med bindningstid
I april 2003 tecknade konsumenten ett avtal med bindningstid på 24 månader. I januari 2005 förlängde han abonnemanget och tecknade ett så kallat ”tilläggsavtal 24 månader”. Abonnemanget hade tre månaders uppsägningstid och konsumenten sade upp det i oktober 2006 i tron om att bindningstiden gick ut i januari 2007. Operatören ansåg däremot att avtalets bindningstid...
ARN 2007-1364 - Rätt till återbetalning av felaktigt inbetalda avgifter
Konsumenten skulle flytta och sade upp sitt bredbandsavtal via telefon varpå operatören skickade en uppsägningsblankett som konsumenten glömde att skicka tillbaka till operatören. Över ett år efter uppsägningen upptäckte konsumenten att operatören fortsatt att debitera henne månadsvis via autogirot och begärde därför återbetalning. Operatören nekade med hänvisning till att operatören trott att hon ville fullfölja...
ARN 2007-0518 - Skadeståndsanspråk inte kopplat till ekonomisk skada
Konsumenten sade upp sitt bredbandsabonnemang som hade en bindningstid på tre månader. Uppkopplingen skulle kopplas ur när bindningstiden gått ut. Bredbandsabonnemanget kopplades dock inte ur förrän fyra månader efter bindningstidens utgång. Detta medförde att inkopplingen av ett nytt abonnemang inte kunde ske under hela denna period. Konsumenten yrkade 19 000 kronor i skadestånd för de...
ARN 2007-0514 – Förändring av programinnehållet i en kanal gav rätt till hävning av avtalet
En konsument hade ingått ett tv-abonnemangsavtal med bindningstid och en av de kanaler som ingick i abonnemanget innehöll golfsändningar. Operatören ändrade innehållet i kanalen och lyfte ut golfsändningarna som i stället sändes i en egen kanal. Konsumenten erbjöds att lägga till den kanalen till sitt kanalutbud mot en extra kostnad. Konsumenten krävde istället att få...
ARN 2006-3477 - Bindningstid för dödsbo inte oskälig 
Ett dödsbo yrkade hävning av ett tv-abonnemang och angav som grund att det är oskäligt att kräva att dödsboet ska anses bundet av abonnemangsavtalet trots att den som tecknat abonnemanget avlidit. Operatören hänvisade att dödsboet är bundet av avtalet enligt 21 kapitlet 2 § ärvdabalken. ARN ansåg det ostridigt att konsumenten ingått ett bindande abonnemangsavtal....
ARN 2001-2785 - Samtalspotter, uppsägning, inte oskäligt avtalsvillkor
Avtalsvillkor för mobilabonnemang som innebär att abonnentens innestående samtalspotter inte återbetalas när konsumenten själv säger upp abonnemanget, och där skälen för uppsägningen inte kan hänföras till förhållande på bolagets sida, ansågs inte oskäligt av nämnden. I förhållande till tjänsten, konsumentens sammantagna rättigheter och möjligheter enligt avtalet ansåg ARN att det aktuella villkoret inte medför en...