Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2018-03657 – Fri roaming inom EU omfattar inte samtal till land utanför EU
En konsument hade varit på resa i Oslo och England. När hon fick sina telefonräkningar hade operatören debiterat henne för ett högre pris än vad det skulle kostat med hennes abonnemang om hon varit i Sverige. Konsumenten menade att EU-reglerna ”Roam Like at Home” innebär att hon ska betala samma pris när hon reser i...
ARN 2018-01274 – Ingen rätt till ersättning för inkassokostnader när operatören skickat fakturor till fel adress
En konsument beställde bredband i mars 2017. I maj upptäckte han att fakturorna inte nått honom då han fick ett inkassokrav. Det visade sig att operatören skickat fakturorna till en annan adress än konsumentens folkbokföringsadress. Konsumenten menade att fakturorna borde ha gått i retur till operatören varför denna borde ha uppmärksammats på att de inte...
ARN 2018-00054 – Betalningsskyldig för flera tusen sms som skickats under några dagar
En konsument var på semester i USA och fick därefter en räkning där det framgick att hon skulle ha skickat 61 000 sms under de fem dagar hon var där. Konsumenten menade att ingen kan skicka så många sms. Vidare skulle sms ha skickats till 5700 personer, vilket konsumenten menade var helt omöjligt. Operatören menade bland...
ARN 2017-12973 – Abonnent ansvarig när minderårig låst upp utlandsspärr för surf
Konsumenten begärde att få slippa betala drygt 7 700 kronor som debiterats för datatrafik utomlands. Enligt konsumenten hade dataroamingen varit igång på den 11-årige sonens telefon, trots att telefonens roaming varit avstängd. Begränsningen för surf hade enligt konsumenten inte inträtt som normalt varje månad. Sonen hade inte aktivt svarat på sms från operatören eller låst upp...
ARN 2017-12444 - Prisinformation om fria samtal och sms inom EU var tillräckligt tydlig
En konsument tecknade ett avtal om ett mobilabonnemang som skulle kosta 145 kronor per månad. Enligt information på operatörens hemsida och i sms som konsumenten fått skulle det vara kostnadsfritt att ringa och skicka sms inom EU från den 15 juni 2017. Konsumenten fick trots det en faktura på 712 kronor avseende samtal och sms...
ARN 2017-10514 – Konsumenten betalningsskyldig vid uppkoppling mot satellit
En konsument hade ett fastprisabonnemang hos en operatör. När konsumenten reste på en färja mottog han ett telefonsamtal som varade i 22 minuter. Kostnaden för samtalet blev 1725 kronor eftersom det skett via satellitnät. Konsumenten menade att det inte framgick av operatörens prislista vilka priser som gäller för mottagning av samtal samt att han inte...
ARN 2017-06273 – Konsumenten kunde inte visa att samtal till utlandet inte besvarats
En konsument menade att operatören tagit betalt för samtal där mottagaren inte svarat. Konsumenten ringde återkommande till en vän i utlandet och menade att de kommit överens om att påringningen endast ska ses som en signal att ta kontakt på annat sätt, det vill säga vännen hade enligt konsumenten inte svarat på samtalen. Konsumenten begärde...
ARN 2017-05793 - Konsumenten kunde inte bevisa att det avtalats om att datatrafik som inte förbrukats ska sparas till nästa månad
En konsument tecknade avtal med en operatör om ett mobilabonnemang med tillhörande 7 GB datatrafik per månad. Konsumenten upptäckte att den data han inte förbrukade nollställdes varje månad istället för att sparas. Konsumenten begärde att operatören skulle avhjälpa det han ansåg vara ett fel och få tillbaka all data som han hade betalat för men...
ARN 2017-05428 – Abonnent ansvarig för beställning av extra mobilsurf av minderårig
En konsument blev debiterad köp av extra surf som konsumenten menade att hennes minderåriga dotter genomfört genom att klicka på sms från operatören utan konsumentens tillåtelse. Operatören menade att abonnemanget var tecknat i konsumentens namn och att konsumenten var myndig och betalansvarig för abonnemanget och att detta ansvar även gäller om man låter någon annan...
ARN 2017-03363 – Ingånget avtal gäller även om konsumenten inte använder tjänsten
En konsument begärde återbetalning av kostnader för ett mobilabonnemang som hon hade betalat för under nästan ett års tid, men aldrig nyttjat eller varit medveten om att hon hade. Konsumenten trodde att kostnaden gällde en router. Operatören motsatte sig kravet och anförde att konsumenten aldrig haft någon invändning mot de fakturor som hon hade betalat. Operatören...
ARN 2017-03237 – Det skriftliga avtalet gällde när konsumenten inte kunde bevisa muntliga löften
Konsumenten mötte en återförsäljare på gatan och säljaren frågade vilken bredbandsoperatör konsumenten hade. När konsumenten svarade erbjöd säljaren en dator eller surfplatta och ett abonnemang till ungefär samma pris, förutsatt att konsumenten band sig hos sin befintliga operatör i 24 månader till. På avtalet fanns logotypen för en annan operatör, men konsumenten trodde att det...
ARN 2016–05430 - Konsumenten är betalningsskyldig för datatrafik trots invändning om att telefonen varit i flygplansläge
En konsument hade blivit debiterad över 600 kronor för datatrafik på sitt abonnemang. Konsumenten menade att han aldrig använde mobildata och att han bett säljaren, när han tecknade avtalet, att ta bort alla funktioner som rörde internet. Debiteringen skulle ha skett när konsumenten varit i Ukraina. Konsumenten menade dock att han hela tiden haft telefonen...