Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2019-10052 – Konsumenten ansågs ha varit medveten om kostnaden för en tilläggstjänst (HBO) efter tre gratismånader
Konsumenten menade att operatören debiterat 99 kronor per månad för tilläggstjänsten ”HBO” i cirka 27 månader utan att konsumenten hade beställt tjänsten. Konsumenten begärde därför återbetalning med 2673 kronor. Konsumenten menade att denne blev erbjuden tre fria provmånader för tjänsten över telefon. Konsumenten fick dock inte någon bekräftelse på avtalet eller instruktion om hur tjänsten...
ARN 2019-09674 – Oklara avtalsvillkor tolkades till konsumentens fördel
Konsumenten beställde ett obundet mobilabonnemang som skulle kosta noll kronor fram till att sim-kortet/tjänsten aktiverades. Trots att konsumenten inte aktiverat tjänsten fick konsumenten ändå fakturor som hen bestred. Enligt villkoren ansågs ett avtal ha ingåtts när operatören började tillhandahålla tjänsten, men det fanns ingen punkt i villkoren som bekräftade när detta skulle ske eller någon...
ARN 2019-01441 – Extremanvändning av mobilabonnemang i annat EU-land
Konsumenten tecknade ett svenskt mobilabonnemang. Innan abonnemangstiden hade löpt ut flyttade han till Tyskland och sa upp abonnemanget via telefon. Operatören accepterade inte uppsägningen. Konsumenten hävdade att han under samtalet fått information om att priserna i Tyskland skulle vara desamma som i Sverige. Han litade på operatören och använde abonnemanget i Tyskland. Det visade sig...
ARN 2018-17274 – Operatörens ansvar att ge rätt prisinformation när avtal ingås via fiberleverantörens hemsida
Konsumenten beställde en bredbandstjänst på fiberleverantörens hemsida och valde ett kampanjpris om 124 kronor per månad under de tre första månaderna. Tjänsteoperatören fakturerade dock tjänsten till ordinarie pris, vilket innebar en fördubbling av kostnaden för tjänsten. Operatören motiverade detta med att kampanjpriset endast avsåg nya kunder. Konsumenten menade att denna information inte framgått någonstans på...
ARN 2018-16329 – Dyrt när en räkning går till inkasso och Kronofogden
Konsumenten fick en e-faktura om 79 kronor från en operatör som hon menade att hon betalade. Trots detta skickades fakturan vidare till inkasso och Kronofogden och konsumenten krävdes då på nästan 1000 kronor. I konsumentens internetbank stod dock det ursprungliga beloppet som betalt. Operatören menade att historiken i internetbanken visade både betalda och borttagna e-fakturor...
ARN 2018-15387 – Kvitto som bevis för avtalat pris
En konsument tecknade ett mobilabonnemang och menade att säljaren informerat henne om att en ny mobiltelefon skulle ingå i abonnemanget utan extra kostnad. I avtalet som undertecknades stod det ”pristillägg saknas”. Trots detta fakturerades konsumenten sedan 3839,99 kronor för telefonen. Konsumenten menade att hon blivit felaktigt fakturerad samt att hon nått en muntlig överenskommelse med...
ARN 2018-15121 – Prishöjning tilläts ej - men bindningstid inget hinder i sig
Konsumenten beställde i juli 2018 ett bredbandsabonnemang för 169 kronor per månad med tolv månaders bindningstid. Några månader senare aviserade operatören en prishöjning till 269 kronor per månad. Som skäl angav operatören att stadsnätet höjt avgifterna för operatören. Konsumenten menade dock att det senaste avtalet mellan operatören och stadsnätet hade tecknats redan i maj. Då...
ARN 2018-13912 – Operatören lämnat tillräcklig prisinformation då konsumenten surfat i utlandet
I samband med en utlandsresa till Schweiz blev en konsument debiterad 31 772 kronor för datatrafik i utlandet. Operatören hade lagt in en spärr som gjorde att konsumenten inte skulle kunna få en högre kostnad än 550 kronor för användning av datatrafik i utlandet. Denna spärr kunde tas bort om konsumenten skickade ett sms till operatören...
ARN 2018-12797 – Abonnent som befunnit sig i Kroatien debiterades för datatrafik i Bosnien
En konsument debiterades för roamingavgifter i Bosnien trots att han vid tillfället befann sig i Kroatien. Konsumenten motsatte sig debiteringen och menade att ett tekniskt fel uppstått. Han ansåg att operatören inte uppfyllt sin informationsskyldighet om uppkopplingen mot det bosniska nätet, då sådan information skickats ut till konsumenten några dagar innan själva uppkopplingen mot det...
ARN 2018-12370 – Abonnent som var på Rhodos fakturerades för trafik i Turkiet
Konsumenten var på Rhodos och blev fakturerad för datatrafik i Turkiet under den sista dagen på resan. Detta trots att konsumenten befunnit sig på samma hotell hela veckan och under förmiddagen den sista dagen transporterats till Rhodos flygplats. Konsumenten menade att detta föll under villkoren om fri surf inom hela EU och krävde att operatören...
ARN 2018-10484 – Abonnenten är betalningsansvarig när minderårigt barn beställer  extra mobilsurf
En konsument begärde återbetalning av 3851 kronor avseende 19 köp av extrasurf för ett mobilabonnemang. Enligt konsumenten hade hennes 11-åriga dotter som nyttjade abonnemanget gjort köpen utan hennes samtycke och de var därför ogiltiga. Konsumenten fann det anmärkningsvärt att operatören, vare sig vid tecknandet av abonnemanget då hennes dotter var med eller vid senare kontakt,...
ARN 2018-10104 – Konsumenten kunde inte bevisa att samtal inte ringts till Tunisien
En konsument blev debiterad 935 kronor för samtal till Tunisien. Konsumenten menade att han inte ringt dessa samtal, däremot hade han fått samtal från nummer i Tunisien. Möjligen hade hans hustru någon gång svarat på ett sådant samtal men det handlade i så fall bara om fem sekunder. Detta var andra gången konsumenten blivit debiterad...