Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

MD 2011:26 - Inte oskäligt villkor att operatören får stänga av abonnemang vid obetald räkning för innehålls- och betalsamtalstjänster 
Fråga om avtalsvillkor som ger operatören rätt att stänga av mobiltelefonabonnemang vid obetald fordran som tillkommer tredje man kan anses utgöra ett oskäligt avtalsvillkor. Marknadsdomstolen fastslog till att börja med att reglerna om avstängning av abonnemang vid utebliven betalning (enligt lagen om elektronisk kommunikation) är tillämpliga på fordringar som rör såväl innehålls- som betalsamtalstjänsteleverantör eller...
MD 2004:22 - Ändring av avtalsvillkor under bindningstiden
I avtal om bredbandsabonnemang har villkor, med innebörd att näringsidkaren under en viss inledande bindningstid har rätt att höja priset eller på andra sätt ensidigt ändra avtalsvillkoren till nackdel för konsumenten om det inte föreligger giltigt skäl som anges i avtalet, befunnits oskäligt enligt avtalsvillkorslagen.
ARN 2024-23873 – Ljudinspelning som bevis för avtalat pris
En konsument kontaktade sin operatör i oktober 2024 och erbjöds bredband för 360 kronor per månad, vilket konsumenten accepterade. Operatören debiterade sedan 489 kronor per månad för tjänsten. I ARN krävde konsumenten att operatören levererar bredbandstjänsten till avtalat pris, och återbetalning av det överskjutande beloppet som han betalat. Operatören invände att konsumenten fakturerats korrekt. Säljaren...
ARN 2024-04372 - Konsumenten har rätt till ersättning när operatören felaktigt stängt av tjänst
Konsumenten beställde en bredbandstjänst. Det framgick av orderbekräftelsen att startkostnaden var noll kronor. Operatören fakturerade sedan för en startavgift och en avgift för pappersfaktura. Konsumenten menade att avgifterna inte var avtalade och bestred därför dessa kostnader via post. Konsumenten fick inget svar och skickade då rekommenderat brev. Operatören stängde av tjänsten eftersom konsumenten inte betalat...
ARN 2023-19824 – Abonnenten har en skyldighet att ta del av avtalsvillkoren vid beställning via sms
Konsumenten befann sig i ett land utanför EU och fick ett sms från sin operatör med ett erbjudande om en tjänst för utlandssamtal. I sms:et framgick bland annat att ”Med [tjänsten] ringer, sms:ar och mms:ar du utomlands under en vecka utan att behöva fundera på höga kostnader” samt en uppmaning att läsa mer på operatörens...
ARN 2023-16903 - Konsumenten behövde inte betala extra för gratissamtal utomlands
Under en utlandsresa i Frankrike debiterades konsumenten 2 800 kronor extra för tre samtal till kundtjänsten för ett biluthyrningsföretag. Normalt betalade konsumenten en fast månadsavgift på 739 kronor för sitt abonnemang. I samband med inresan till Frankrike fick konsumenten ett sms-meddelande från sin operatör om att han kunde ringa för samma pris som i Sverige. Konsumenten...
ARN 2023-12809 – Inget betalningsansvar för satellittrafik utan avtalsstöd
En konsument debiterades för satellittrafik när hon befann sig i en hamn under en utlandsvistelse. Innan hon reste läste hon på operatörens hemsida att samtal fungerar som vanligt som i Sverige. Konsumenten fick ingen information om att det kan ske en debitering för satellittrafik. I ARN begärde hon återbetalning av kostnaden för satellittrafiken. Operatören motsatte...
ARN 2022-10555 – Enbart länk till webbplats är inte tillräcklig information
En konsument hade tecknat ett avtal om en bredbandstjänst 100/10 Mbit. Konsumenten upptäckte något år senare att hen hade betalat 70 kronor mer i månaden än vad som ursprungligen hade avtalats. Konsumenten krävde återbetalning av månadskostnaden för de 19 månader som hen betalat det högre priset. Operatören menade att konsumenten hade fått information om prisökningen...
ARN 2022-05007 – Kostnad för surf vid utlandsvistelse över ett månadsskifte
En konsument hade varit på semester utanför EU över ett månadsskifte. Under resan fick konsumenten ett sms av sin operatör där det stod följande: ”För att skydda dig mot höga surfkostnader utomlands är en kostnadskontroll på 550 kronor/månad aktiverad (om du inte har tagit bort eller ändrat summan). Surfar du upp hela beloppet får du...
ARN 2019-13443 – Konsumenten fick betala för datatrafik via satellit
Konsumenten åkte båt från Sverige till Polen och fick ett sms om att hen var ansluten via satellit och att samtal, data, sms och mms därför blev dyrare än vanlig taxa inom Sverige. Konsumenten menade att telefonen inte användes förrän i Polen, men fick ändå en faktura där det ingick en kostnad på 521 kronor...
ARN 2019-13073 – Konsumenten menade sig ha använt WhatsApp men fick betala för trafik via mobilnätet
Konsumenten menade att operatören hade fakturerat för samtal som gjorts via WhatsApp. Eftersom dessa samtal och andra tjänster var gratis blev konsumenten förvånad och kontaktade både operatören och WhatsApp. Operatören svarade att samtalen hade gått via mobilnätet. Konsumenten menade att samtalen gjorts via WhatsApp, men av någon anledning måste ha registrerats som vanliga samtal. Enligt...
ARN 2019-10956 – Abonnent ansvarig när förlust av mobiltelefon inte anmälts
Konsumenten blev bestulen på sin mobiltelefon av en ficktjuv i Aten. Konsumenten försökte direkt spärra sitt sim-kort, men operatörens kundtjänst var stängd. Via telefonsvararen fick man enligt konsumenten inga instruktioner om hur man skulle spärra kortet utan bara att man skulle återkomma under kontorstid närmaste veckodag. Under tiden hann ficktjuven ringa för 28 937 kronor. Konsumenten...
Nästa