Efter att ha noterat en ökad andel klagomål på blockerade fibernät, startade Telekområdgivarna ett samarbetsprojekt med representanter från branschen. Arbetsgruppen bestod förutom Telekområdgivarna av Tele2, Telenor och Telia. Resultatet blev en hanteringsprocess som innebär att konsumenter slipper hänvisas runt till olika aktörer utan att lyckas ta bort eventuella blockeringar.
Vad är blockeringar?
Oftast uppstår problemen med blockeringar i fibernätet när en konsument flyttar till en ny adress och den som tidigare bott på adressen inte sagt upp sin bredbandstjänst.
Problem kan också uppstå om den gamla tjänsten fortfarande är aktiv på grund av att den tidigare boende på adressen har bindnings- eller uppsägningstid kvar. Då kan den nyinflyttade konsumenten inte koppla in sin tjänst eftersom den tidigare tjänsten blockerar porten.
Det kan vara svårt att lista ut vilken operatör det är som levererar tjänsten som blockerar nätet, vilket leder till att konsumenten skickas runt mellan olika aktörer utan att få tillgång till sina tjänster. Processen som tagits fram innebär att du som nyinflyttad konsument endast ska behöva kontakta en enda operatör, din egen, om inkopplingen inte skulle fungera.
Processen är frivillig
Det är frivilligt för operatören i fråga att använda denna så kallade avblockeringsprocess. Telekområdgivarna rekommenderar dock att processen om möjligt används vid blockeringsproblem, såvida operatören inte redan använder en fungerande lösning som innebär att konsumenten inte behöver bollas runt mellan olika aktörer.
Är du operatör och vill veta mer?
Är du en operatör som levererar bredbandstjänster i fibernätet och vill veta mer om avblockeringsprocessen? Här hittar du avblockeringsprocessen i sin helhet samt en processbeskrivning.
Presskontakter:
Victoria Andersson, t f operativ chef, Telekområdgivarna, 070-773 75 33