Telekområdgivarna utökade den 1 januari 2022 sin verksamhet till att även hantera ärenden som rör betalteletjänster. Detta är framför allt förmedlade tjänster som debiteras på telefonräkningen, till exempel prenumerationer på spel och olika typer av sms-tjänster.
Under dessa nio månader har Telekområdgivarna hittills hanterat 5789 ärenden. I regel handlar det om konsumenter som kontaktar oss för att de fått kostnader på sin telefonräkning för tjänster de menar att de inte beställt.
Oftast är problemet att konsumenter inte förstått eller uppfattat informationen om att det rört sig om en betalteletjänst eller att någon annan familjemedlem än abonnemangsinnehavaren själv köpt något, t ex vid familjeabonnemang.
Vad kan man göra?
- I de flesta fall drabbas man inte av någon oförutsedd kostnad om man tar det lugnt och inte låter sig för snabbt lockas av löften i reklamen. Kom ihåg att om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast just det - för bra för att vara sant, säger Joakim Rolander, senior rådgivare och jurist på Telekområdgivarna och fortsätter: - Läs igenom även det finstilta, vad kostar detta egentligen?
Vad är viktigt att tänka på?
Kontakt med oss
På vår webbplats www.telekområdgivarna.se/betalteletjanster finns mycket information och även ett kontaktformulär om du vill göra en anmälan till oss.