Den 1 september blir det krav på att alla avtal där konsumenten rings upp via telefon ska bekräftas skriftligt efter säljsamtalet. Syftet är att stärka skyddet för konsumenter, men Telekområdgivarna vill påpeka att det finns en risk att istället vilseledas att ingå skriftliga avtal med höga kostnader.
- Ett typexempel på klagomål vi får är en konsument som kontaktar oss och beskriver att hen inte läst igenom avtalet innan påskrift utan litat på att det som säljaren sagt är detsamma som står i signerade avtalet, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna och fortsätter:
- Framförallt ser vi problem när säljare vilseleder med digitala avtal. Oseriösa telefonsäljare utnyttjar redan detta genom att skicka ett avtal som inte stämmer med telefonsamtalet. Istället för det billiga avtal som säljaren utlovat muntligen skriver konsumenten under ett dyrt avtal som inte går att komma ur.
Ett digitalt avtal är ett avtal som en konsument signerar – skriver på – på en surfplatta, genom att klicka i en kryssruta i ett mejl, eller till och med via sms. Telekområdgivarna befarar att alla konsumenter inte förstår att även en signatur i en kryssruta i t ex ett sms - är precis lika bindande som en underskrift med penna och papper. I samband med just digitala avtal förekommer det dessutom att konsumenter uppger att säljaren fått denne att signera avtalet utan att läsa igenom det genom att snabbt guida fram till knappen för signering. I alltför många fall kommer felaktigheter inte att uppmärksammas av abonnenten förrän den första räkningen kommer och då kan tiden för ånger redan ha gått ut.
Fram tills nu har Telekområdgivarna kunnat hjälpa konsumenter genom att begära in den ljudfil som spelats in. I flera fall har den påvisat brister eller felaktigheter i det säljaren sagt, och avtalet har då gått att ogiltigförklara. När skriftlighetskravet nu blir verklighet kan säljaren radera ljudfilen. I värsta fall har konsumenten då signerat något helt annat och sitter fast i ett eller flera abonnemang med långa bindningstider till höga kostnader. Viktigt att påtala är att den absoluta majoriteten av telefonsäljare sköter sig, men det finns ett antal som kringgått reglerna tidigare och sannolikt har för avsikt att göra det även i fortsättningen.
Presskontakter Telekområdgivarna:
Mattias Grafström, VD, 070-713 48 50
Susanna Fromhold, vice VD, 070-713 48 51
Camilla Brogren, kommunikationsansvarig, 070-713 48 59
Korta fakta om skriftlighetskravet: