I Telekområdgivarnas statistik för 2022 har antalet ärenden dubblats till 13 034 från 6636 under 2021. Detta beror på att området som rör exempelvis förmedlade tjänster via mobilräkningen – betalteletjänster – lades till i Telekområdgivarnas uppdrag 1 januari 2022.
Vad är detta för tjänster?
Framför allt är detta sms-tjänster, prenumerationer på t ex spel, roliga emojis eller betalsamtal till horoskoplinjer etcetera. Vi ser att de flesta klagomål kommer i samband med att mobilräkningen kommer, ibland upp till sex veckor efter att man beställt tjänsten och då har glömt att man klickat på en länk eller skickat en pin-kod till en tjänst.
”Men det är mitt barn som beställt något, det är väl inte giltigt?”
Det händer inte sällan att det är barn som tecknat abonnemang på speltjänster, dessa debiteras t ex på huvudabonnemanget i ett familjeabonnemang och det är svårt att förstå vad som hänt.
”Hur kan jag undvika detta?”
Var noga med att inte klicka på länkar i banners på olika webbsidor. Var vaksam på uppmaningar om att du kan vinna något eller att det är ”bara för dig”. Skicka inte in pin-koder eller bekräfta något via sms. Har du redan gjort det så kommer du att få ett sms med bekräftelse, följ då anvisningen om att skicka STOPP eller STOP till anvisat nummer.
”Om jag fått en sådan tjänst på min räkning som jag inte vill ha?”
Det första du kan göra är att:
Har du inte tackat ja till ett avtal?
Ett annat klagomål på telekomtjänster som återkommer i topp år från år är att en konsument uppfattar att hen till exempel har blivit kund hos en operatör utan att ha tackat ja till ett avtal, eller blivit vilseledd att ingå avtal utifrån felaktig information. Detta går att undvika om du tänker på att:
Presskontakt:
Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig, 070-713 48 59
Susanna Fromhold, vVD, 070-713 48 51
Victoria Andersson, Operativ chef, 070-773 75 33