I Telekområdgivarnas ärendestatistik för 2021 ser vi att samma typ av klagomål återkommer år efter år. Men det finns sätt att undvika de flesta problemen!
Har du inte tackat ja till ett avtal?
Även 2021 var det vanligaste klagomålet problem med att en abonnent uppfattar att hen till exempel har blivit ansluten till en operatör utan att ha tackat ja till ett avtal, eller blivit vilseledd att ingå avtal utifrån felaktig information. Detta går att undvika om du tänker på att:
Har du fel på din tjänst?
Det näst vanligaste klagomålet var ”andra fel på tjänsten”, såsom problem med tjänsternas funktion, t ex ljud- och bildstörningar eller instabil uppkoppling.
Kontaktproblem med kundtjänst?
Ett vanligt klagomål handlar om uppsägningar, främst för mobila tjänster. Det kan t ex handla om att man upplever problem att komma i kontakt med kundtjänst för att göra en uppsägning eller muntliga uppsägningar som inte har blivit registrerade och att räkningar fortsätter att skickas ut.
Vissa har också problem med att operatörernas kundtjänst kräver identifiering via BankID och dylikt. Även personer som företräder dödsbon har beskrivit hur det har uppstått problem med identifiering.
Har du fått fel information muntligt?
Vi hör också ofta hur konsumenter menar att de i ett säljsamtal fått muntlig information om framför allt pris, men också om rabatter, kampanjpriser, gratismånader o s v, men när fakturan kommer upptäcker man att den inte stämmer med det man anser att man blivit lovad.
Hur ska du göra en felanmälan?
Ett klagomål som också återkommer år efter år är på långvariga avbrott, främst för fast bredband och telefoni.
Statistikanalysen i sin helhet går att ladda ner här.
Presskontakt:
Camilla Brogren, Kommunikationsansvarig, 070-713 48 59
Susanna Fromhold, tf VD, 070-713 48 51
Victoria Andersson, tf Operativ chef, 070-773 75 33