Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2015-09169 - Transkribering och bekräftelse utgör ej bevis för avtal
En konsument begärde att få häva sitt avtal med operatören med anledning av att det inte fanns något avtal och att konsumenten hävdade att denne inte beställt något från operatören. Operatören hävdade att det fanns en ljudfil som utgör grund för avtal och skickade in en transkribering av ljudfilen och en kopia på bekräftelse till...
ARN 2015-07895 – Orderbekräftelse inte bevis om avtalad bindningstid
En konsument ingick ett avtal på telefon om bredband och telefoni i april 2015. I juli samma år ville konsumenten säga upp avtalet men fick då som svar från operatören att det fanns en bindningstid på 12 månader för telefonen och 24 månader för bredbandet. Konsumenten menade att den avtalade bindningstiden endast var en månad....
ARN 2015-07193 – Inget giltigt avtal när det är uppenbart att fullmakt saknas
Konsumentens maka, som inte var abonnent enligt avtalet, blev uppringd av en säljare och övertalades att teckna avtal i konsumentens namn. Utan att förstå vad som avsågs med frågan så svarade makan ja på frågan om hon hade fullmakt att teckna avtalet. Abonnenten (maken) hade dock inte lämnat någon sådan fullmakt. Operatören motsatte sig detta...
ARN 2015-03862 – Lurad att byta operatör gav rätt till hävning av avtal och ersättning
En konsument blev uppringd av en operatör och fick uppfattningen att hon var tvungen att byta till denna operatör för att kunna behålla sin fasta telefon. Konsumenten tecknade därför ett avtal med operatören. Det visade det sig dock att denna information var felaktig och konsumenten begärde då att få häva sitt avtal och att få...
ARN 2015-03621 – Ogiltigt avtal om det inte finns en gemensam partsavsikt
En operatör ansåg att de hade träffat ett muntligt avtal om telefonabonnemang med en konsument. Enligt operatören kunde avtalet bevisas med en inspelning av samtalet, en så kallad ljudfil, och konsumenten hade även fått en orderbekräftelse. Operatören menade att konsumentens ångerrätt gått ut och att konsumenten var bunden av avtalet. Konsumenten ansåg att det inte...
ARN 2015-03191 - Otydlig prisgaranti gav konsumenten rätt till ersättning
En konsument hade i sitt avtal med operatören fått en prisgaranti som innebar att operatören garanterade lägsta pris på jämförbara abonnemang och ersatte mellanskillnaden om konsumenten hittade ett billigare erbjudande om abonnemang hos någon annan operatör. När konsumenten hittade ett billigare erbjudande om hemtelefoni genom mobilnätet, och åberopade prisgarantin, nekade operatören detta med hänvisning till...
ARN 2014-11422 - Bindningstidens längd, oskäligt villkor
En konsument tecknade ett tv-abonnemang i april 2012 som sades upp i augusti 2014. Enligt konsumenten skulle abonnemanget upphöra 31 december 2014. Abonnemanget var utformat så att detta kunde vila/frysas under den period konsumenten inte utnyttjade tjänsten. Denne fick senare beskedet att betalningsskyldighet förelåg även för de perioder då abonnemanget varit fruset. Konsumenten hade inte...
ARN 2014-10452 - Samtycke till avtal då konsumenten medverkat i bakgrunden av samtalet
En konsument blev uppringd av en säljare, men konsumentens make tog samtalet i hennes ställe. När maken vid ett senare tillfälle ringde för att ändra avtalet ingicks i stället ett nytt avtal med en ny bindningstid. Konsumenten ansåg inte att något giltigt avtal hade ingåtts överhuvudtaget då maken inte haft tillåtelse att ingå avtal i...
ARN 2014-09437 – Osannolikt att konsument godkänt avtalsförlängning
En konsument sålde sitt fritidshus och sade i samband med detta upp sitt tv-abonnemang via telefon. Konsumenten befann sig utomlands en tid efter uppsägningen och upptäckte först efter lite mer än ett halvår att pengar fortsatt att dras via hans autogiro för abonnemanget. Operatörens förklaring var att avtalet inte hade sagts upp, utan under telefonsamtalet...
ARN 2014-09174 – Konsumenten ska kunna bevisa muntliga löften
En konsument ingick avtal om ett tv-abonnemang i en butik. Konsumenten fick vid avtalstillfället en surfplatta som skulle ingå kostnadsfritt. När konsumenten fick första fakturan upptäckte han att en förhöjd avgift tillkom för surfplattan. Enligt operatören hade konsumenten ingått ett avtal med surfplattan som tilläggstjänst och operatören menade att konsumenten fick information om priset för...
ARN 2014-05668 – Avtalet ogiltigt när konsumenten inte förstått vad avtalet gäller
En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare som ville erbjuda konsumenten ett billigare abonnemang på dennes fasta telefon. Konsumenten tackade aldrig ja till att bli kund hos bolaget men trots detta blev abonnemanget överflyttat till den nya operatören. Vid kontakt med bolagets kundtjänst fick konsumenten besked om att det kunde anas att avtalets innebörd inte...
ARN 2014-05192 – Konsumenten måste bevisa muntliga löften
En konsument ingick avtal i butik om mobilt bredband. Konsumenten fick löfte om att han skulle kunna surfa utan begränsningar precis som med sin tidigare operatör. När konsumenten efter fem dagar inte längre kunde surfa klagade han och ville ångra avtalet. Konsumenten menade att han också fick betala mer än vad som avtalats. Återförsäljaren menade...