Arkivsida för domar och beslut

Här hittar du praxis i form av domar från Patent- och marknadsdomstolen och beslut från Allmänna reklamationsnämnden inom vårt område. De är sorterade i kronologisk ordning och du kan söka relevanta beslut inom olika områden.

ARN 2014-03076 – Tre veckor ansågs vara skälig leveranstid för bredband
En konsument ingick avtal om mobilt bredband via telefon. Konsumenten uppgav bland annat att leveranstiden för bredbandet var för lång. Operatören menade att det inte rörde sig om oskäligt lång leveranstid eftersom bredbandet levererades inom tre veckor från att beställningen gjordes. ARN ansåg inte heller att leveranstiden avvek från vad parterna avtalat eller vad som...
ARN 2014-02399 – Operatören är skyldig att informera tydligt om förlängd bindningstid
En konsument ingick avtal om en tv-tjänst med tolv månaders bindningstid. När tolv månader hade gått fick konsumenten besked att bindningstiden i själva verket var 24 månader, vilket konsumenten förnekade att denne tackat ja till. Konsumenten menade att operatören varken hade någon ljudinspelning eller något undertecknat avtal som gav stöd för att avtalet skulle ha...
ARN 2013-10025 – Bevisbörda om pris för tilläggstjänst
En konsument tecknade avtal för mobiltelefoni. En viktig förutsättning för konsumenten var att det skulle ingå en telefonsvararfunktion. När den första fakturan kom visade sig att konsumenten hade fakturerats för samtalen till telefonsvararen. Det framgick inte någonstans i den informationen som konsumenten fick när han ingick avtalet att samtalen till telefonsvararen skulle debiteras. I den...
ARN 2013-09544 – Muntliga löften måste kunna bevisas
En konsument köpte en surfplatta och tecknade abonnemang för mobilt bredband där säljaren vid köpet uppgav att surfplattan skulle kunna användas för att titta på nedladdade filer. Dagen efter köpet upptäckte konsumenten att det inte gick att ladda ner filer eller titta på fotbollsmatcher. Han lämnade därför ett klagomål till säljaren. Eftersom det inte gick...
ARN 2013-08602 - Avtal kan anses accepterat om konsumenten klagar för sent
En konsument ingick muntligt avtal om ett kanalpaket som tilläggstjänst. Konsumenten menade att det avtalade priset var 99 kronor i månaden, men priset höjdes redan efter sex månader till 249 kronor. När konsumenten försökte säga upp avtalet visade det sig att avtalet ingåtts med bindningstid. Bolaget anförde att konsumenten erbjöds kanalpaketet till kraftigt reducerat pris...
ARN 2013-06819 - Avtalat pris gäller om inget annat anges i avtalet
En konsument tecknade ett tv-abonnemang med 27 månaders bindningstid. I avtalet stod att de tre första månaderna var kostnadsfria och att priset därefter skulle vara 298 kronor. Konsumenten ville häva avtalet eftersom operatören när de fria månaderna var slut, istället debiterade 387 kronor. ARN menade att eftersom det framgick av avtalet att priset var 298...
ARN 2012-11425 – Inget giltigt avtal vid felaktig uppgift om fullmakt
Ett muntligt avtal om mobiltelefoni ingicks mellan en operatör och en konsument, genom konsumentens sambo. Operatören hävdade att avtalet hade ingåtts med konsumenten via sambon som ombud. Konsumenten invände att han varken hade ingått något avtal själv eller gett sin sambo fullmakt att ingå avtal åt honom. ARN menade att det inte fanns någon anledning...
ARN 2012-09882 – Konsumenten måste kunna bevisa att löften givits av säljaren
En konsument ingick ett avtal med sin operatör om mobilt bredband. Abonnemanget hade en begränsning för hur mycket datamängd som fick användas per månad. Om gränsen överstegs sänktes hastigheten för abonnemanget kraftigt. Konsumenten hade tidigare haft ett annat abonnemang hos samma operatör där han hela tiden gått över volymgränsen. På grund av detta menade konsumenten...
ARN 2012-09486 - E-post från operatören bevisar avtalets innehåll
En konsument blev uppringd av en säljare från sin operatör som erbjöd honom ett nytt förmånligt avtal för hans kabel-tv-abonnemang. Erbjudandet var enligt konsumenten 299 kronor i 24 månader. I detta pris skulle grundutbudet ingå men också flera andra extra kanaler och förmåner. Leveransen av samtliga kanaler uteblev och konsumenten kontaktade då operatören. Enligt konsumenten...
ARN 2012-09475 Villkor om automatisk förlängning av avtal och tolv månaders uppsägningstid ansågs otillåtna
En konsument hade ingått ett avtal om tv-abonnemang med en bindningstid på fem år. En period efter att bindningstiden löpt ut ville konsumenten säga upp avtalet. Han fick då besked att uppsägningstiden för avtalet var tolv månader. Eftersom uppsägning inte skett till bindningstidens upphörande hade avtalet förlängts med tolv månader. Konsumenten ansåg att avtalsvillkoren var...
ARN 2012-07470 – Operatören kunde inte visa att muntligt avtal hade ingåtts
En konsument och en operatör träffade avtal om leverans av bredband och fråga uppstod om parterna även träffat avtal om bredbandstelefoni. Konsumenten menade att han inte hade ingått avtal om bredbandstelefoni. Operatören menade att ett muntligt avtal slutits och att en e-postbekräftelse och en leveransbekräftelse hade skickats. ARN menade att någon bevisning i form av ett...
ARN 2012-03926 – Välkomstbrev och samtalsmanus inte tillräckliga bevis för att avtal ingåtts
En konsument blev uppringd av en säljare som hävdade att det hade träffats två giltiga distansavtal om företagsabonnemang med konsumenten. Konsumenten menade dock att han inte hade träffat något avtal utan endast bett att få prisuppgifter. Någon dag efter samtalet fick konsumenten ett välkomstbrev av operatören och konsumenten invände mot detta och menade att inget avtal...